HSL:n vuorokausiliput OpenMaaS-myyntirajapintaan

HSL avasi huhtikuun alussa maailman ensimmäisiin kuuluvan mobiililippujen kaikille avoimen jälleenmyyntirajapinnan. Nyt rajapinnasta saa mobiilikertalippujen lisäksi myös mobiilivuorokausilippuja.

HSL:n OpenMaaS-lipunmyyntirajapinta tarjoaa nyt myös mobiilivuorokausilippuja. Kuva: Lauri Eriksson/HSL

Kaikille avoin, itsepalveluperiaatteella toimiva OpenMaaS-lipunmyyntirajapinta tarjoaa sekä suomalaisille että ulkomaisille toimijoille joukkoliikennelippuja, joita voi integroida osaksi omia palveluita. Rajapinta löytyy osoitteesta https://sales-api.hsl.fi/.

HSL kehittää OpenMaaS-rajapintaa jatkuvasti ja investoi sen kehittämiseen lähivuosina noin 2 miljoonaa euroa. ”Haluamme näin mahdollistaa innovatiivisten uusien palveluiden kehittymisen liikkumisen saralla. Toivomme uusia avauksia eri asiakaskohderyhmille ja joukkoliikennelippujen integrointia muihin kuluttaja- ja yrityspalveluihin”, kertoo HSL:n MaaS-projektipäällikkö Jemina Uusitalo.

Nyt rajapintaan on tuotu mobiilikertalippujen rinnalle aikuisten mobiilivuorokausiliput. 1-7 vuorokauden liput ovat samanhintaisia kuin HSL:n omissa matkakortti- ja mobiilikanavissa. ”Tavoitteenamme on tuoda kausiliput rajapintaan marraskuun loppuun mennessä. Jotta voimme tarjota subventoituja kausilippuja, meidän pitää voida käyttää kuntalaisten vahvaa tunnistamista”, Jemina Uusitalo täsmentää.

HSL:n avointen rajapintapalveluiden hyödyntäminen on maksutonta, mutta edellyttää rekisteröitymistä ja käyttöehtojen hyväksymistä. Lisäksi HSL tarjoaa rajapintapalveluiden käyttäjille maksullista teknistä tukea. Vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin löytyy osoitteesta https://www.hsl.fi/sales-api.

MaaS-projektipäällikkö Jemina Uusitalo, 044 055 7903

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!