HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n vuorokausiliput OpenMaaS-myyntirajapintaan

Jaa

HSL avasi huhtikuun alussa maailman ensimmäisiin kuuluvan mobiililippujen kaikille avoimen jälleenmyyntirajapinnan. Nyt rajapinnasta saa mobiilikertalippujen lisäksi myös mobiilivuorokausilippuja.

HSL:n OpenMaaS-lipunmyyntirajapinta tarjoaa nyt myös mobiilivuorokausilippuja. Kuva: Lauri Eriksson/HSL
HSL:n OpenMaaS-lipunmyyntirajapinta tarjoaa nyt myös mobiilivuorokausilippuja. Kuva: Lauri Eriksson/HSL

Kaikille avoin, itsepalveluperiaatteella toimiva OpenMaaS-lipunmyyntirajapinta tarjoaa sekä suomalaisille että ulkomaisille toimijoille joukkoliikennelippuja, joita voi integroida osaksi omia palveluita. Rajapinta löytyy osoitteesta https://sales-api.hsl.fi/.

HSL kehittää OpenMaaS-rajapintaa jatkuvasti ja investoi sen kehittämiseen lähivuosina noin 2 miljoonaa euroa. ”Haluamme näin mahdollistaa innovatiivisten uusien palveluiden kehittymisen liikkumisen saralla. Toivomme uusia avauksia eri asiakaskohderyhmille ja joukkoliikennelippujen integrointia muihin kuluttaja- ja yrityspalveluihin”, kertoo HSL:n MaaS-projektipäällikkö Jemina Uusitalo.

Nyt rajapintaan on tuotu mobiilikertalippujen rinnalle aikuisten mobiilivuorokausiliput. 1-7 vuorokauden liput ovat samanhintaisia kuin HSL:n omissa matkakortti- ja mobiilikanavissa. ”Tavoitteenamme on tuoda kausiliput rajapintaan marraskuun loppuun mennessä. Jotta voimme tarjota subventoituja kausilippuja, meidän pitää voida käyttää kuntalaisten vahvaa tunnistamista”, Jemina Uusitalo täsmentää.

HSL:n avointen rajapintapalveluiden hyödyntäminen on maksutonta, mutta edellyttää rekisteröitymistä ja käyttöehtojen hyväksymistä. Lisäksi HSL tarjoaa rajapintapalveluiden käyttäjille maksullista teknistä tukea. Vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin löytyy osoitteesta https://www.hsl.fi/sales-api.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

MaaS-projektipäällikkö Jemina Uusitalo, 044 055 7903

Kuvat

HSL:n OpenMaaS-lipunmyyntirajapinta tarjoaa nyt myös mobiilivuorokausilippuja. Kuva: Lauri Eriksson/HSL
HSL:n OpenMaaS-lipunmyyntirajapinta tarjoaa nyt myös mobiilivuorokausilippuja. Kuva: Lauri Eriksson/HSL
Lataa

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n hallituksen päätöksiä 22.1.201922.1.2019 15:22Tiedote

Liikennöintisuunnitelman hyväksyminen vuosille 2019-2020 Hallitus hyväksyi liikennöintisuunnitelman vuosille 2019-2020 ohjeellisena noudatettavaksi. HSL:n bussilinjasto vahvistuu vuonna 2019 runkolinjoilla 500 ja 510. Pohjois-Espoon ja Leppävaaran bussireitteihin tulee huomattavia muutoksia. Tuusulan ja Keravan bussiliikenne painottuu liityntäyhteyksiin. Lähijunaliikenteen merkittävin muutos on se, että K- ja N-junat yhdistyvät. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019566-2 Kirkkonummen liityntälinjaston tarkistuksen linjastosuunnitelmasta päättäminen Hallitus hyväksyi Kirkkonummen liityntälinjaston muutokset ohjeellisena noudatettavaksi aikaisintaan maaliskuusta 2019 lähtien. HSL tekee Kirkkonummen bussiliikenteeseen muutoksia, jotka vaikuttavat eniten Kantvikissa, Tolsassa, Ravalsissa ja Lindalissa. Merkittävimmät muutokset ovat linjan 172V perustaminen sekä linjan 173Z liikennöintia

Matkustajat olivat syksyllä 2018 kevättä tyytyväisempiä metroliikenteeseen22.1.2019 10:57Tiedote

Syksyn 2018 asiakastyytyväisyystutkimuksessa matkustajista 86 prosenttia oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä HSL:n joukkoliikenteeseen eli antoi sille arvosanan 4 tai 5. Arvosanojen keskiarvo oli 4,06; asteikko on yhdestä viiteen. Matkustajat olivat nyt yhtä tyytyväisiä kuin syksyllä 2017. Keväällä 2018 asiakastyytyväisyys laski huomattavasti, kun länsimetron ja sen liityntälinjaston liikenne oli alkanut. Tuolloin 81 prosenttia matkustajista oli tyytyväisiä HSL-joukkoliikenteeseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme