HSL:n vuorokausiliput OpenMaaS-myyntirajapintaan

HSL avasi huhtikuun alussa maailman ensimmäisiin kuuluvan mobiililippujen kaikille avoimen jälleenmyyntirajapinnan. Nyt rajapinnasta saa mobiilikertalippujen lisäksi myös mobiilivuorokausilippuja.

HSL:n OpenMaaS-lipunmyyntirajapinta tarjoaa nyt myös mobiilivuorokausilippuja. Kuva: Lauri Eriksson/HSL

Kaikille avoin, itsepalveluperiaatteella toimiva OpenMaaS-lipunmyyntirajapinta tarjoaa sekä suomalaisille että ulkomaisille toimijoille joukkoliikennelippuja, joita voi integroida osaksi omia palveluita. Rajapinta löytyy osoitteesta https://sales-api.hsl.fi/.

HSL kehittää OpenMaaS-rajapintaa jatkuvasti ja investoi sen kehittämiseen lähivuosina noin 2 miljoonaa euroa. ”Haluamme näin mahdollistaa innovatiivisten uusien palveluiden kehittymisen liikkumisen saralla. Toivomme uusia avauksia eri asiakaskohderyhmille ja joukkoliikennelippujen integrointia muihin kuluttaja- ja yrityspalveluihin”, kertoo HSL:n MaaS-projektipäällikkö Jemina Uusitalo.

Nyt rajapintaan on tuotu mobiilikertalippujen rinnalle aikuisten mobiilivuorokausiliput. 1-7 vuorokauden liput ovat samanhintaisia kuin HSL:n omissa matkakortti- ja mobiilikanavissa. ”Tavoitteenamme on tuoda kausiliput rajapintaan marraskuun loppuun mennessä. Jotta voimme tarjota subventoituja kausilippuja, meidän pitää voida käyttää kuntalaisten vahvaa tunnistamista”, Jemina Uusitalo täsmentää.

HSL:n avointen rajapintapalveluiden hyödyntäminen on maksutonta, mutta edellyttää rekisteröitymistä ja käyttöehtojen hyväksymistä. Lisäksi HSL tarjoaa rajapintapalveluiden käyttäjille maksullista teknistä tukea. Vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin löytyy osoitteesta https://www.hsl.fi/sales-api.

MaaS-projektipäällikkö Jemina Uusitalo, 044 055 7903

Pysäkkikuulutuksia testataan neljässä raitiovaunussa keskiviikkona – järjestelmän laajentaminen tavoitteena vielä kesän aikana12.6.2018 12:37Tiedote

HSL testaa raitiovaunujen pysäkkikuulutuksia ensimmäistä kertaa matkustajakäytössä keskiviikosta 13. kesäkuuta alkaen. Kuulutukset ovat käytössä kahdessa nivelvaunussa (vaunujen kylkinumerot 72 ja 99) ja kahdessa uudessa Artic-vaunussa (424 ja 434). Keskiviikkona kuulutuksia on mahdollista kuulla muun muassa linjoilla 2, 3 ja 7.

Märkbara ändringar gällande I, P, K och N-tågen fr.o.m. 25.6. - vissa tåg trafikerar inte dagtid mellan Helsingfors och Böle12.6.2018 12:37Tiedote

Den första etappen av förbättringsarbetet på Helsingfors bangård påverkar HRT:s närtågstrafik 25.6 – 16.7. Arbetet orsakar ändringar gällande K, N, I och P-tågen. Vissa tåg trafikerar inte dagtid mellan Helsingfors och Böle. Avgångsspåren i Böle kan också ändras, så det lönar sig att alltid kontrollera plattformen då man väljer tåg. Nattågen, övriga närtåg och fjärrtågen trafikerar normalt.