HSY etsii pientalojen asukkaita testaamaan uudenlaista biojäteastiaa

Helsingin seudun ympäristöpalvelut kokeilee uudenlaista tuulettuvaa biojäteastiaa 150 pientalolla. Kokeilussa selvitetään, voisiko uuden astian avulla pidentää biojäteastian tyhjennysväliä nykyisestä kahdesta viikosta. Pidempi tyhjennysväli pienentää asiakkaan kustannuksia ja astiatyhjennysten ympäristövaikutuksia.

HSY valmistautuu kokeilulla myös jätelakiesityksen muutokseen, jonka mukaan biojätteen keräys laajenee tulevina vuosina merkittävästi. Vuoden kestävä tuulettuvan biojäteastian kokeilu on asiakkaalle maksuton, ja mukaan voi hakea viimeistään 20.6.

Tuulettuvassa biojäteastiassa on tuuletusaukkoja ja välipohja, jonka alle biojätteen mahdolliset nesteet valuvat. Perinteistä biojäteastiaa parempi “ilmastointi” pitää biojätteen kuivempana, mikä voi vähentää jätteiden muodostamaa hajua.

– Biojätteen keräys on jätelakiesityksen mukaan laajenemassa merkittävästi. Haluamme kehittää biojätteen keräyksestä entistä ympäristöystävällisempää sekä edullisempaa pientalojen asukkaille. Yksi keino tähän on yrittää pidentää biojäteastian tyhjennysväliä. Tuulettuvan biojäteastian kokeilussa selvitämme, kuinka pitkä tyhjennysväli voi olla ennen haju- tai muita haittoja, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.

Asiakas tilaa tuulettuvalle biojäteastialle tyhjennyksen, kun se on tarpeen. Kokeilun osallistujat pakkaavat biojätteensä HSY:n jakamiin biojätepusseihin ja arvioivat jäteastian hajua tilatessaan sille tyhjennyksen. Näin HSY saa asiakkailta tärkeää tietoa uudenlaisen astian toimivuudesta.

Kokeiluun etsitään pientalojen asukkaita, joilla ei ole ennestään biojäteastiaa

Haku mukaan kokeiluun on auki 20.6. asti. Osallistujien on täytettävä tietyt kriteerit, jotka on kerrottu alla, minkä lisäksi tiedot löytyvät verkkosivuilta hsy.fi/tuulettuvabiojateastia. Kokeilun osallistuja saa pihaansa tuulettuvan biojäteastian sekä maksuttomia biojätepusseja vuoden ajaksi alkaen syyskuusta 2021.

Tuulettuvan biojäteastian kokeilun osallistujien on täytettävä seuraavat kriteerit:

• Kiinteistö sijaitsee pääkaupunkiseudulla tai Kirkkonummella sellaisella alueella, jolta HSY kerää biojätettä.
  • Kiinteistössä on 1–4 asuntoa.
  • Asiakkaalla ei ole ennestään biojätteen erilliskeräystä eli HSY:n tyhjentämää biojäteastiaa tai pientalon monilokeroastiaa (erillinen kokeilu).
  • Osallistuja käyttää kokeilussa jaettuja biojätepusseja ja on valmis arvioimaan jäteastian hajua ja tilaamaan astiatyhjennyksen aina tarvittaessa.
  • Asiakas pystyy käyttämään internetiä. Tuulettuvan biojäteastian tyhjennys tilataan internetlomakkeella.
  • Osallistuja sitoutuu kokeiluun vuoden ajaksi.

Lisätietoja ja hakulomake:

hsy.fi/tuulettuvabiojäteastia

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.6.202115.6.2021 15:41:02 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.6.2021 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa lausunnon pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024. Hallitus päättää myös talousarviolainan ottamisesta, HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman hyväksymisestä vuosille 2021 - 2030 ja urakoitsijoiden valinnasta seka- ja biojätteiden sekä kartonkipakkausten keräykseen ja kuljetukseen Itä-Helsingissä. Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista: - Esplanadin ja Etelärannan alueen vesihuoltoverkostojen saneeraus - Tattariharjuntien, Nallenrinteen ja Lentoasemakorttelien vesihuolto - Aleksis Kiven kadun ja Teollisuuskadun viemäritunneli - Perkkaan paineviemärin kahdennus ja vesihuollon saneeraukset Majurinkadulla, Everstinkadulla ja Säterinkadu

Kulutuksen kasvihuonekaasupäästöjä arvioidaan pääkaupunkiseudulla2.6.2021 09:22:39 EEST | Tiedote

Kulutusperäiset ilmastopäästöt muodostavat noin puolet suomalaisten kokonaishiilijalanjäljestä, mutta tietoa niistä on tuotettu toistaiseksi vähän. Kulutusperäisiä päästöjä syntyy esimerkiksi ruoantuotannosta ja matkailusta. HSY:n valmistelemassa Kestävän kaupunkielämän ohjelmassa on yhtenä toimenpiteenä arvioida ensimmäistä kertaa näitä kuluttamisen välillisiä päästöjä.