HSY hakee ympäristökasvatuksen kummikouluja lukuvuodelle 2020–2021 – arjen taitoja oppilaille ja tukea opettajalle

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY hakee kummikouluja pääkaupunkiseudulta ja Kirkkonummelta. Kummikoulut saavat maksuttoman ympäristökasvatuskokonaisuuden valitsemallaan teemalla Kestävä kulutus tai Elintärkeä vesi.

HSY:n kummikoululaisia vesioppitunnilla ulkona

Kouluille tarjottavat opetuskokonaisuudet tukevat opetussuunnitelmien tavoitteita. Kummikoulussa mietitään ja harjoitellaan arjen ympäristötekoja, joilla voi itse vaikuttaa myönteisten muutosten puolesta. Ohjelmaan osallistuminen antaa näkemystä siitä, mitä kestävä elämäntapa merkitsee ja miten koulussa hankittua osaamista voi käyttää kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.

Kummikouluohjelmaan valitaan vähintään kymmenen peruskoulua Helsingistä, Espoosta, Vantaalta, Kauniaisista ja Kirkkonummelta. Hakuaika lukuvuoden 2020–2021 kummikouluksi on avoinna 12.3.– 8.4.2020. Hakuohjeet löytyvät HSY:n verkkosivuilta hsy.fi/kummikoulu.

Kummikoulut saavat oppitunteja, tukea ja oppimateriaaleja

HSY tarjoaa kouluille kaksi vaihtoehtoista ympäristökasvatusteemaa:

1. Kestävä kulutus -teeman sisältöinä ovat jätteen määrän vähentäminen, kiertotalous, lajittelu ja kohtuulliset kulutusvalinnat.
  2. Elintärkeä vesi -teeman sisältöinä ovat vesihuoltoon tutustuminen, lähivesien tutkiminen, vesivastuullisuus ja viemärietiketti.

Kummikouluohjelmaan on helppo lähteä mukaan. Jokainen koulu saa oman, nimetyn ympäristökasvattajan, joka auttaa ohjelman suunnittelussa. Lisäksi käytettävissä on tietty määrä ympäristökasvattajan vierailuja, jotka voivat sisältää esimerkiksi oppitunteja, koulun henkilökunnan infotilaisuuden tai apua ympäristöpäivän suunnitteluun. HSY tarjoaa kummikoulujen opettajille myös koulutusta, verkostoitumista sekä valmiita oppitunteja ja -materiaaleja.

HSY:n tuottama ja rahoittama kummikouluohjelma järjestetään vuosittain. Sen toteuttaa kouluilla Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Ympäristökoulu Polku. Kummikouluohjelma antaa kouluille eväitä kestävän kehityksen opettamiseen vuosiksi eteenpäin. Yhdessä teemme maailman kestävimmän kaupunkiseudun.

Hakuohjeet: www.hsy.fi/kummikoulu

Ympäristöasiantuntija Päivi Vaisto, puh. 040 705 5863, paivi.vaisto(at)hsy.fi

HSY:n kummikoululaisia vesioppitunnilla ulkona

Typpikuorma ja ravinteiden hyödyntäminen puhuttavat jätevedenpuhdistuksessa28.5.2020 07:58:00 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n strategisena tavoitteena on jätteiden ja ravinteiden kierrätys- ja hyötykäyttöasteen nostaminen. Tavoitteen saavuttamiseksi tehdään kehittämistyötä erilaisissa hankkeissa niin sisäisesti kuin yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Ravinteiden talteenotossa ja nykyistä tehokkaammassa kierrätyksessä on potentiaalia. Jätevesilietteen sisältämä orgaaninen aines, ja mm. lietteeseen sitoutunut fosfori ja osa typestä siirtyy tällä hetkellä erilaisiin multatuotteisiin, joiden kautta ravinteet saadaan hyötykäyttöön ja takaisin kiertoon. Tulevaisuus voi kuitenkin olla ravinteiden erillisessä talteenotossa.

HSY:n hallituksen päätökset 15.5.202015.5.2020 12:15:49 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2021 - 2030, ohjelmat lähetetään edelleen lausunnoille jäsenkuntiin. Hallitus hyväksyi seuraavat hankesuunnitelmat: - vesihuollon hankekokonaisuuden Kivistö-Koillis-Espoo hankesuunnitelman kaksi osaa, jotka koskevat runkoviemärin rakentamista Vehkalan ja Askiston välillä - Puistolan jätevedenpumppaamon siirron hankesuunnitelma. Hallitus hyväksyi seuraavat hankinnat: - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat valurautaiset vesijohtoputket ja putkiyhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Saint-Gobain Finland (PAM) Oy:ltä ja Ulefos Oy:ltä - vesijohto-, hulevesi- ja viemäriverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavat muoviputket ja muoviputkien yhteet vuosille 2020 - 2022 tilataan Onninen Oy:ltä - vesi- ja viemäriverkon asennus- ja huoltotöihin liittyvät kartoitus- ja mittauspalvelut vuosille 2020 - 2022