HSY jatkaa pientalojen päävesimittareiden vaihtoja 17.8.2020 alkaen

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY jatkaa omakoti-, rivi- ja paritalojen päävesimittareiden määräaikaisvaihtoja 17.8.2020 alkaen. Koronarajoitusten vuoksi pientalojen päävesimittareiden vaihdot jäivät maaliskuussa poikkeuksellisesti tauolle. HSY:n toimialueella on yhteensä yli 80 000 vesimittaria, joista vuosittain vaihdetaan noin 8 000. Pientalon vesimittarin kunto kannattaa myös tarkistaa itse vuosittain.

Pientalon vesimittari pysyy kunnossa HSY:n määräaikaisvaihtojen ja asukkaan vuosittaisten tarkastusten avulla.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY omistaa vedenkulutusta mittaavat päävesimittarit ja huolehtii niiden toimivuudesta säännöllisillä määräaikaisvaihdoilla. Kevään koronarajoitusten vuoksi pientalojen määräaikaisvaihdot keskeytettiin maaliskuussa lähikontaktien välttämiseksi, mutta yleinen tilanne mahdollistaa pientalojen mittareiden vaihtojen jatkamisen jälleen maanantaista 17.8. alkaen. Koronatilanteen muuttuessa mittareiden vaihtamisen mahdollisuuksia harkitaan uudestaan viranomaisten suositusten ja määräysten mukaan.

HSY ilmoittaa mittarin määräaikaisvaihdosta etukäteen

HSY vastaa päävesimittareiden vaihtojen ajantasaisuudesta, eikä asiakkaan tarvitse itse huolehtia määräaikaisvaihdon tilaamisesta. Mahdolliset alamittarit ovat kiinteistön omalla vastuulla. Pientalojen mittarit vaihdetaan noin 10 vuoden välein, kun esimerkiksi kerrostalojen ja tuotantolaitosten suuret mittarit kaipaavat vaihtoa noin kuuden–kahdeksan vuoden välein. Suurten mittareiden vaihto onnistui myös kevään poikkeustilanteen aikana, sillä niissä ei synny lähikontaktia.

Kun päävesimittarin vaihto lähestyy, HSY:n ammattilaiset ilmoittavat vaihdosta kotiin toimitettavalla soittopyyntöilmoituksella ennen vaihtoajankohtaa. Asiakas ja mittarinvaihtaja sopivat vaihtoajankohdan keskenään arkipäiville virka-aikoihin. Koska vaihdettavia mittareita on vuosittain noin 8 000 kappaletta, on vaihtoja tehtävä läpi vuoden, myös loma-aikoina. Mikäli vaihtoaika on sovittu, mutta asiakas tai huoltomies ei ole sovitusti paikalla, veloitetaan ylimääräisestä käynnistä HSY:n vesihuollon palvelumaksuhinnaston mukaisesti. Muutoin määräaikaisvaihto on maksuton.

Tarkista vesimittarin kunto ainakin kerran vuodessa

Päävesimittarin kunto on hyvä tarkastaa vähintään kerran vuodessa, esimerkiksi mittariluennan yhteydessä. Venttiilien kunnossapitovastuu kuuluu asukkaalle tai taloyhtiölle, ja HSY suositteleekin käyttämään mittarin molemmin puolin olevia sulkuventtiileitä kiinni- ja auki-asennoissa säännöllisesti. Täysin käyttämätön venttiili voi ajan mittaan jumiutua. Jos venttiilin jumiutuminen huomataan vasta mittarinvaihdon yhteydessä, ei vaihto onnistu ennen venttiilien uusimista, mikä on asukkaalta laskutettavaa työtä.

Mittarin säännöllinen tarkastaminen on hyödyllistä myös esimerkiksi piilovuotojen löytämiseksi. Jos vesimittarin ratas pyörii, eikä kiinteistössä ole vedenkäyttöä tarkkailuhetkellä, voi syynä olla vesijohtovuoto. Lisätietoja vesimittarin toiminnasta ja tarkkailusta löytyy HSY:n verkkosivuilta osoitteesta hsy.fi/vesimittari.

Vesimittareiden rikkoutuminen on säännöllisten vaihtojen ansiosta harvinaista. Jos mittari kuitenkin menee rikki, se on vaihdettava viipymättä. Jos epäilet rikkoutumista, ota yhteyttä HSY:n asiakaspalveluun, joka palvelee numerossa 09 1561 2110 arkisin klo 8.30–15.00. Mikäli mittari rikkoutuu niin, että se alkaa esimerkiksi vuotaa reilusti, otathan yhteyttä ympäri vuorokauden palvelevaan HSY:n vikapäivystykseen numeroon 09 1561 3000.

Tilaustyöyksikön päällikkö Jere Metsävuo, puh. 050 322 4251

Suosittu pientalojen monilokerokeräys laajenee – sekajätteen määrä väheni kokeilussa 66 %30.9.2020 08:41:12 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY jatkaa suosittua pientalojen monilokerokokeilua vuodella ja kasvattaa kokeilijoiden määrää pääkaupunkiseudulla. Onnistunut kokeilu on lisännyt lajittelua ja vähentänyt jätteen määrää. Nykyiset osallistujat ovat olleet kokeiluun erittäin tyytyväisiä. Kokeilu tuo pientaloasukkaalle kätevän kierrätyspisteen omaan kotipihaan. Pientalon monilokeroastiassa on omat lokerot neljälle eri jätelajille: muovipakkauksille, biojätteelle, pienmetallille ja sekajätteelle.

Häiriöttömämpää viemäröintiä pumppaamosaneerauksilla/korjattu kustannus 2,6 Milj.€18.9.2020 12:39:46 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n jätevedenpumppaamo Vantaan Ylästöntiellä uusitaan. Pumppaamon kapasiteetti nousee ja samalla se uudistuu teknisesti. Pumppaamojen ja viemäreiden saneerauksella parannetaan toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöitä, joista pahimmillaan voi syntyä jäteveden ylivuoto maastoon tai vesistöön./Korjattu tiedote, kustannusarvio 2,6 Milj. € ei 1,6 Milj. €

HSY:n hallituksen päätökset 18.8.202018.9.2020 12:00:39 EESTTiedote

HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Ylästöntien pumppaamon uudelleenrakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankinnat: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajiksi valittiin Kemira Oyj ja Voda Nordic Oy - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra - betoniset monitoimikaivot tilataan Rudus Oy:lta ja muoviset monitoimikaivot sekä tarvikkeet Pipelife Finland Oy:lta - urakoitsijaksi tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella valittiin Urbaser Oy - vartiointipalveluiden tarjoajaksi valittiin AVA