HSY kerää vuosittain 55 000 joulukuusta hyötykäyttöön

HSY kerää kodeista vuosittain noin 55 000 joulukuusta hyödynnettäväksi. Kuusi tulee laittaa näkyville jätetilan tai -astioiden lähelle. Kuusen voi viedä myös itse maksutta Sortti-asemalle tammikuun ajan. Valtaosa kuusista viedään Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen haketettavaksi, jolloin ne pystytään hyödyntämään tukiaineena biojätteen kompostoinnissa.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kerää joulukuuset tammi–helmikuun aikana asuinkiinteistöistä, kouluista ja päiväkodeista pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Kuusien keräyksestä ei peritä erillistä maksua.

Joulukuusi tulee jättää näkyville jätetilan tai -astioiden lähelle. Lisäksi on huolehdittava siitä, ettei kuusi tuki kulkuväyliä ja hankaloita liikkumista, joten sitä ei tule jättää sisälle jätetilaan. Kiinteistön tulisi myös varmistaa, ettei kuusten päälle kasata lunta.

– Keräämme vuosittain noin 55 000 joulukuusta hyödynnettäväksi. Suurin osa kuusista kerätään biojäteastioiden tyhjennysten yhteydessä. Viemme joulukuuset Espooseen Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen haketettavaksi. Kuusista saadaan noin 100 tonnia haketta, joka voidaan käyttää tukiaineena biojätteen kompostoinnissa biojätteen käsittelylaitoksessa, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.

Jos kiinteistöllä ei kerätä biojätettä, kuuset kerätään sekajäteastian tyhjennyksen yhteydessä. Kuuset päätyvät tällöin jätevoimalaan, jossa niistä tuotetaan kaukolämpöä ja sähköä.

Yksittäisen kuusen voi viedä maksutta myös HSY:n Sortti-asemalle tammikuun ajan. Sortti-asemien yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.hsy.fi/sorttiasemat.

Tekokuuset kiinteistön sekajäteastiaan tai Sortti-asemalle

Rikkinäinen tekokuusi, joka on valmistettu muovista ja metallista, tulee laittaa sekajäteastiaan. Jos tekokuusi ei mahdu kiinteistön sekajäteastiaan, sen voi viedä HSY:n Sortti-asemalle. Sortti-asemalla tekokuusesta veloitetaan sekajätehinnaston mukaisesti.

• Kuusien keräyksestä: Käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 6579 310, juho.nuutinen@hsy.fi
  • Kuusien käsittelystä: Toimintovastaava Christoph Gareis, puh. 0408296572, christoph.gareis@hsy.fi
  • Sortti-asemien yhteystiedot ja aukioloajat: www.hsy.fi/sorttiasemat

HSY:n hallitus on valittu14.9.2021 12:48:47 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän yhtymäkokous päätti 14.9.2021 kokouksessaan asettaa hallituksen ja tarkastuslautakunnan nelivuotiskaudeksi 2021 - 2025. Toimielinten kokoonpano määräytyy HSY:n perussopimuksen mukaisesti jäsenkuntien asukaslukujen ja kunnallisvaalien tuloksen perusteella. Kokoonpanossa on otettu huomioon myös sukupuolten välinen tasa-arvo. Hallitus vastaa kuntalain mukaisesti HSY:n hallinnosta ja taloudenhoidosta sekä yhtymäkokouksen päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta. Hallitus valvoo HSY:n etua, edustaa kuntayhtymää ja käyttää sen puhevaltaa. Se myös edustaa HSY:tä työnantajana ja vastaa henkilöstöpolitiikasta. Lisäksi hallitus vastaa HSY-konsernin omistajaohjauksesta. Hallitus koostuu 14 varsinaisesta jäsenestä, joista jokaisella on henkilökohtainen varajäsen. Jäsenistä seitsemän on Helsingistä, kolme Espoosta, kolme Vantaalta ja yksi Kauniaisista. Hallituksen puheenjohtajaksi helsinkiläinen Mia Nygård-Peltola (Kok.)

HSY:n uusi toimitusjohtaja on tekniikan lisensiaatti Tommi Fred27.8.2021 16:50:14 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden hallitus valitsi kokouksessaan 27.8. tekniikan lisensiaatti Tommi Fredin, 52 vuotta, HSY:n toimitusjohtajaksi. Fred toimii HSY:n vesihuollon toimialan toimialajohtajana. Hän on työskennellyt HSY:ssä sen perustamisesta v. 2010 lähtien, ensin osastonjohtajana ja vuodesta 2017 lähtien toimialajohtajana. Tätä ennen hän työskenteli Helsingin Vedessä. - Toimitusjohtajan tehtävää haki kovatasoinen joukko, joilta löytyi monipuolista osaamista ja kokemusta johtajan tehtävistä, kertoo HSY:n hallituksen puheenjohtaja Mia Nygård-Peltola. HSY on samoin kuin useat muutkin kuntaorganisaatiot mielenkiintoisten haasteiden edessä muun muassa ympäristö- ja talouskysymysten osalta. Haimme vahvan kokemuksen lisäksi innostavaa johtamisen ammattilaista ja Tommi Fredillä on tästä vahvat näytöt, Nygård-Peltola jatkaa. HSY:n toimitusjohtajan virkaan haki 36 henkilöä. Nykyinen toimitusjohtaja Raimo Inkinen eroaa tehtävästään 1.10.2021 alkaen. Lisätiedot: vs. toimitusjohtaja

HSY:n hallituksen päätökset 27.8.202127.8.2021 16:49:59 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti valita toimitusjohtajan virkaan tekniikan lisensiaatti Tommi Fredin. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - HSY:n tarvitseman jätepitoisen maan seulonnan ja kuonan seostuksen, jätteen käsittelyn ja aluehuollon sekä polttoon kelpaamattoman jätteen käsittely Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksen alueella tilataan Bimu Oy:ltä - sekajätteen keräys- ja kuljetus takakuormaustyönä Pohjois-Helsinkiin tilataan neljälle urakka-alueelle Auriga Oy:ltä ja kahdelle urakka-alueelle Urbaser Oy:ltä - kartongin keräys ja kuljetus takakuormaustyönä Helsingin kantakaupunkiin tilataan kahdelle urakka-alueelle Rabindo Oy:ltä ja yhdelle urakka-alueelle Remeo Oy:ltä - Sortti-asemien siirtolavakuljetuspalvelut tilataan Ruskeasantaan Helsingin KTK:lta ja Kivikkoon, Konalaan, Jorvakseen sekä Ämmässuolle Espoon KTK:lta - turpeen hankinta keskeytetään. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen kesäkuulta ja jätehu