HSY kerää vuosittain 55 000 joulukuusta hyötykäyttöön

HSY kerää kodeista vuosittain noin 55 000 joulukuusta hyödynnettäväksi. Kuusi tulee laittaa näkyville jätetilan tai -astioiden lähelle. Kuusen voi viedä myös itse maksutta Sortti-asemalle tammikuun ajan. Valtaosa kuusista viedään Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen haketettavaksi, jolloin ne pystytään hyödyntämään tukiaineena biojätteen kompostoinnissa.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kerää joulukuuset tammi–helmikuun aikana asuinkiinteistöistä, kouluista ja päiväkodeista pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Kuusien keräyksestä ei peritä erillistä maksua.

Joulukuusi tulee jättää näkyville jätetilan tai -astioiden lähelle. Lisäksi on huolehdittava siitä, ettei kuusi tuki kulkuväyliä ja hankaloita liikkumista, joten sitä ei tule jättää sisälle jätetilaan. Kiinteistön tulisi myös varmistaa, ettei kuusten päälle kasata lunta.

– Keräämme vuosittain noin 55 000 joulukuusta hyödynnettäväksi. Suurin osa kuusista kerätään biojäteastioiden tyhjennysten yhteydessä. Viemme joulukuuset Espooseen Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen haketettavaksi. Kuusista saadaan noin 100 tonnia haketta, joka voidaan käyttää tukiaineena biojätteen kompostoinnissa biojätteen käsittelylaitoksessa, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.

Jos kiinteistöllä ei kerätä biojätettä, kuuset kerätään sekajäteastian tyhjennyksen yhteydessä. Kuuset päätyvät tällöin jätevoimalaan, jossa niistä tuotetaan kaukolämpöä ja sähköä.

Yksittäisen kuusen voi viedä maksutta myös HSY:n Sortti-asemalle tammikuun ajan. Sortti-asemien yhteystiedot löytyvät osoitteesta www.hsy.fi/sorttiasemat.

Tekokuuset kiinteistön sekajäteastiaan tai Sortti-asemalle

Rikkinäinen tekokuusi, joka on valmistettu muovista ja metallista, tulee laittaa sekajäteastiaan. Jos tekokuusi ei mahdu kiinteistön sekajäteastiaan, sen voi viedä HSY:n Sortti-asemalle. Sortti-asemalla tekokuusesta veloitetaan sekajätehinnaston mukaisesti.

• Kuusien keräyksestä: Käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 6579 310, juho.nuutinen@hsy.fi
  • Kuusien käsittelystä: Toimintovastaava Christoph Gareis, puh. 0408296572, christoph.gareis@hsy.fi
  • Sortti-asemien yhteystiedot ja aukioloajat: www.hsy.fi/sorttiasemat

HSY:n hallituksen päätökset 20.5.202220.5.2022 09:55:21 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2023 - 2032 ja lähettää ne lausuntokierrokselle omistajakaupungeille. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Espoon Finnssinmäen vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon kaupunkiradan ja Rantaradanbaanan vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon Haukilahden ja Särjenportin vesihuollon hankesuunnitelma - Vantaan Kiilan alueen vesihuollon hankesuunnitelma - Helsingin Kruunuvuorenrannan keskuskorttelin ja Stansvikinkallion vesihuollon hankesuunnitelma - vesijohtojen sujutukset hankesuunnitelma vuosille 2022–2023. Hallitus sai tiedoksi osavuosikatsauksen tammi-huhtikuulta 2022, ennakkotiedon pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuonna 2021 ja ilmanlaadun pääkaupunkiseudulla vuonna 2021. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt

Kurtturuusut hävitettävä kesäkuun alkuun mennessä19.5.2022 08:45:00 EEST | Tiedote

Vieraslajikasvit kuten kurtturuusut, jättiputket, lupiinit sekä muut vieraslajikasvit on hyvä hävittää keväällä ennen kasvien siementen kehittymistä. Kansallisen vieraslajilainsäädännön mukaan kurtturuusun kasvatuskielto astuu voimaan 1.6.2022, mikä velvoittaa kaikkia kiinteistön omistajia hävittämään niiden esiintymät tai vähintään rajoittamaan leviämistä. Vieraslajikasvit voi lajitella huolellisesti kiinteistöillä, toimittaa HSY:n Sortti-asemille tai suurempina kuormina suoraan Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen.

Täyssähköinen jäteauto aloittaa työt kesällä kantakaupungissa18.5.2022 08:31:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY aloittaa sähköisen jäteauton kokeilun kesäkuussa Helsingin kantakaupungissa. Kokeilun tavoitteena on tyhjentää jäteastiat mahdollisimman vähä-äänisesti ja panostaa ympäristöystävällisyyteen. Täysin sähkövoimalla kulkeva jäteauto ei tuota tyhjennystoiminnassa lainkaan pakokaasu- ja pienhiukkaspäästöjä. Jos kokeilu onnistuu, sähkökäyttöisten jäteautojen käyttö voi hyvinkin yleistyä.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 20.5.202217.5.2022 15:03:12 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 20.5.2022 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmien hyväksymisestä vuosille 2023 - 2032 ja lähettämisestä lausuntokierrokselle omistajakaupungeille. Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista: - Espoon Finssinmäen vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon kaupunkiradan ja Rantaradanbaanan vesihuollon hankesuunnitelma - Espoon Haukilahden ja Särjenportin vesihuollon hankesuunnitelma - Vantaan Kiilan alueen vesihuollon hankesuunnitelma - Helsingin Kruunuvuorenrannan keskuskorttelin ja Stansvikinkallion vesihuollon hankesuunnitelma - vesijohtojen sujutukset hankesuunnitelma vuosille 2022–2023. Hallitus saa tiedoksi osavuosikatsauksen tammi-huhtikuulta 2022, ennakkotiedon pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöistä vuonna 2021 ja ilmanlaadun pääkaupunkise