HSY kirittää kierrätystä – lajittelu helpottuu tuhansissa kiinteistöissä keväällä

Pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella panostetaan tänä vuonna erityisesti kotien jätteiden kierrätykseen. HSY tuo taloyhtiöiden käyttöön kevään aikana uusia kierrätystä helpottavia jäteastioita – erityisesti pienempien taloyhtiöiden lajittelumahdollisuudet paranevat kertaheitolla merkittävästi.

Lajitellusta biojätteestä saadaan multaa ja biokaasua.

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden tavoitteena on nostaa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen kotitalousjätteiden kierrätysaste 60 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Tähän asti yli puolet kotien jätteestä on vielä sekajätettä, jossa on runsaasti kierrätyskelpoista materiaalia. Kotitalouksien kierrätystä vauhditetaan erityisesti uusilla jäteastioilla, jotka mahdollistavat aiempaa helpomman jätteiden lajittelun.

– Sekä EU:n että Suomen lainsäädännön asettamat kierrätystavoitteet edellyttävät kierrätyksen tehostamista. Me tahdomme osaltamme kirittää lajittelua ja panostaa erityisesti kotien lajittelun helpottamiseen. Sen vuoksi tuomme asuinkiinteistöille uusia astioita kierrätettäville jätteille tämän kevään aikana, HSY:n ympäristöasiantuntija Minna Partti kertoo.

Erityisesti biojätteen lajittelun toivotaan lisääntyvän, sillä jopa kolmannes kotien sekajätepusseista on biojätettä tällä hetkellä. Biojätettä ei kerätä kierrätyspisteissä. Biojätteen kierrätyksellä on monia hyötyjä ilmaston ja kiertotalouden näkökulmasta, sillä biojätteestä saadaan sekä multaa että biokaasua. Mullan mukana arvokkaat ravinteet, kuten typpi ja fosfori, palautuvat kiertoon.

Partin usko asukkaiden kierrätysintoon on vahva.

– Viime vuonna tekemämme kyselyn mukaan peräti seitsemän kymmenestä asukkaasta on halukas lajittelemaan jätteensä aiempaa tehokkaammin. Suurin haaste erityisesti pienissä taloyhtiöissä on vastausten perusteella keräysastioiden puuttuminen kiinteistöllä, ja juuri tähän tahdomme nyt panostaa, Partti sanoo

Noin 10 000 astiaa kierrätettäville jätteille saapuu kotipihoille keväällä

Asukkaiden kierrätysintoon vastataan keväällä, kun kaikissa pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen vähintään viiden asunnon kiinteistöissä alkaa biojätteen, kartonki-, lasi- ja muovipakkausten sekä pienmetallin keräys. Kiinteistöt, joissa asuntoja on 10–19, saavat nykyisten keräysastioiden lisäksi erilliset astiat pienmetallin sekä lasi- ja muovipakkausten lajitteluun. Tätä suuremmat asuinkiinteistöt voivat viimeistään nyt aloittaa muovipakkausten keräyksen, sillä niillekin tulee nyt keräysastia kaikkiin taloyhtiöihin. Muutos koskee lähes 6 000 asuintaloa.

– Kevään aikana viemme noin 10 000 jäteastiaa taloyhtiöiden pihoille ja jätetiloihin. Näin mittavaa uudistusta emme ole tehneet aikoihin. Uudet jäteastiat tulevat taloyhtiöille huhti–toukokuussa. Sen jälkeen ne ovat valmiina ottamaan vastaan asukkaiden lajiteltuja jätteitä, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.

Uusi pakkausten monilokeroastia auttaa pieniä taloyhtiöitä kierrättämään

Pienissä 5–9 asunnon kiinteistöissä kierrätystä helpottaa uudenlainen monilokeroastia. Yksi jäteastia neljälle eri pakkausmateriaalille mahdollistaa tehokkaan lajittelun kiinteistöjen rajatuissa jätetiloissa. Asukkaat voivat lajitella astian eri lokeroihin muovi-, kartonki- ja lasipakkaukset sekä pienmetallin. Monilokeroastia tyhjennetään yhdellä kertaa nelilokeroiseen jäteautoon.

– Jätetilojen koko voi olla haaste pienemmille taloyhtiöille. Uusi monilokeroastia mahtuu pienempään tilaan ja vähentää pihassa käyvien jäteautojen määrää. Halutessaan taloyhtiö voi kuitenkin saada myös kaikille jätelajeille omat astiansa, kertoo Nuutinen.

Tehokas lajittelu edistää kiertotaloutta ja vähentää sekajätteen määrää

Asukkaiden lajittelemat jätteet hyödynnetään uusien tuotteiden raaka-aineina. Jätteiden lajittelun tehostaminen lisää kiertoon saatavan materiaalin määrää. Tehokkaampi lajittelu voi olla taloyhtiöille myös kustannussäästö.

– Lajittelun lisääntyessä sekajätteen määrä tutkitusti vähenee ja sekajäteastioiden määrää voidaan vähentää, astiakokoa pienentää tai tyhjennyskertoja harventaa. Kannustamme lajitteluun alentamalla kierrätettävien jätteiden jätemaksuja tämän vuoden hinnastossamme, kertoo Nuutinen.

Lisätietoa uusista jäteastioista on koottu osoitteeseen hsy.fi/uudetjateastiat.

HSY:n viisi kierrätysvinkkiä taloyhtiöille:

1. Tiedottakaa asukkaita uusista keräysastioista jo etukäteen.
2. Kannustakaa asukkaita lajittelemaan jätteet – näin säästetään sekajätteen jätelaskussa.
3. Pitäkää jätepiste järjestyksessä ja huolehtikaa lajitteluohjeistuksesta – siisti jätepiste tekee kierrättämisestä mukavampaa.
4. Ottakaa jätehuolto ja kierrätys esille yhtiökokouksessa – kysykää HSY:ltä ympäristöneuvojaa mukaan etäyhteydellä kokoukseen tai muuhun asukastilaisuuteen.
5. Lajittelupulmissa auttaa Jäteopas osoitteessa hsy.fi/jateopas.

Jäteastiauudistus pähkinänkuoressa:

- 5–9 asunnon kiinteistöt: nykyisten jäteastioiden lisäksi jäteastiat biojätteen, pienmetallin sekä kartonki-, lasi- ja muovipakkausten keräämiseen.
- 10–19 asunnon kiinteistöt: nykyisten jäteastioiden lisäksi jäteastiat pienmetallin sekä lasi- ja muovipakkausten keräämiseen.
- Vähintään 20 asunnon kiinteistöt: nykyisten jäteastioiden lisäksi jäteastia muovipakkausten keräämiseen.
- Uudet jätehuoltomääräykset astuivat lajittelun osalta voimaan 1.1.2021
- HSY tuo uudet astiat kiinteistöille huhti–toukokuussa.

Lisätietoa muutoksesta: hsy.fi/uudetjateastiat

HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 6579 310, juho.nuutinen@hsy.fi

HSY:n ympäristöasiantuntija Minna Partti, puh. 040 593 6348, minna.partti@hsy.fi

Lajitellusta biojätteestä saadaan multaa ja biokaasua.

HSY kysyi ideoita lajittelun järjestämisestä kotona – nyt ideat testataan23.2.2021 10:14:33 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY sai Kierrätys lähtee käsistä -ideakilpailuun lähes viisikymmentä ehdotusta. Kilpailu käytiin kahdessa sarjassa ja sen tavoitteena oli löytää urbaaneja ja kompakteja kierrätysratkaisuja koteihin, helpottamaan lajittelua arjessa. Ideat arvioi monialainen tuomaristo. Voitokkaiksi ratkaisuiksi valittiin ReCube (Matti Heinonen, 1. sija), Carousel (Liubov Obraztcova, 2. sija) ja Fold (Isac Lindberg ja Jeremy Bengts, 3. sija). Lisäksi kunniamaininta myönnettiin ratkaisulle POI - Dekiru! Sorting system (Ngoc Nguyen ja Aiko Sakaguchi). Ratkaisuja testataan ja kehitetään kodeissa kevään aikana yhteistyössä muun muassa Y-Säätiön ja Espoon Asunnot Oy:n kanssa.

Jäteveden lämpö kiinnostaa – kokonaistarkastelu tarpeen ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi22.2.2021 09:05:00 EETTiedote

Jäteveden sisältämä lämpö on merkittävä resurssi, jonka nykyistä tehokkaampaan hyödyntämiseen kohdistuu paljon ja perusteltua kiinnostusta. Jäteveden lämpö on samalla välttämättömyys jäteveden biologiselle käsittelylle, erityisesti typenpoistolle. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on käynnistänyt yhteishankkeen, jossa tutkitaan jätevesilämpöä yhteiskunnan lämpöenergiataloudessa.

HSY:n hallituksen päätökset 19.2.202119.2.2021 11:28:03 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa tehdä vesihuollon suunnittelupalveluiden hankintaan puitesopimukset Espoon katujen suunnitteluun seuraavien konsulttien kanssa: Ramboll Finland Oy, FINNMAP Infra Oy, Destia Oy, A-Insinöörit Civil Oy, Sitowise Oy, Afry Finland Oy, WSP Finland Oy sekä FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy. Hallitus päätti antaa lausunnot valtioneuvoston periaatepäätöksiin kiertotalouden edistämiseksi ja kotimaan liikenteen kasvihuonekaasujen vähentämiseksi. Hallitus sai tiedoksi pääkaupunkiseudun hiilinielut ja -varastot. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti lukuun ottamatta kohtaa 3, jossa hallitus päätti merkitä tiedoksi kokouksessa täsmennetyn sisäisen tarkastuksen vuosisuunnitelman vuodelle 2021. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun hiilinieluista ja -varastoista. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: https://hsy10.oncloudos.com/cg