HSY vinkkaa: maalausvälineiden puhdistus ja lajittelu ympäristö huomioiden

Syksyllä moni sisustaja ja remppailija herää päivittämään ja korjailemaan kotia. Innokkaat tee se itse -sisustajat ja remontoijat käsittelevät huonekaluja ja muita kodin pintoja maalaamalla, öljyämällä tai lakkaamalla. Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY toteutti vuonna 2019 kyselytutkimuksen pääkaupunkiseudun asukkaille. Sen mukaan vain puolelle vastaajista oli tuttua, kuinka vesiohenteisella maalilla maalatessa käytetty työväline kuuluu puhdistaa. Vastaajista noin 80 prosenttia piti puhdistusohjetta selkeänä ja oli valmiita toimimaan sen mukaan.

Näin peset maalausvälineet

1. Pyyhi ylimääräinen maali pensselistä tai muusta maalausvälineestä esimerkiksi maalipurkin reunaan tai paperiin.
  2. Liota ja pese välineet aina erillisessä astiassa, ei juoksevan veden alla. Anna maalin sakkautua astian pohjalle.
  3. Kuivaa pensseli paperiin. Jos käytetty maali on vesiohenteista, tarvittaessa huuhdo työväline vielä hanan alla. Huom! Liuottimella pestylle työvälineelle ei hanapesua.
  4. Kun käytät liuotinohenteista maalia, pesuneste ja sakka kuuluvat vaarallisen jätteen keräykseen. Niitä ei saa kaataa viemäriin!
  5. Kun käytät vesiohenteista maalia, kaada liotuksessa kirkastunut vesi viemäriin ja ota laskeutunut sakka talteen. Kuivuneen maalisakan voi laittaa sekajätteeseen, märkä sakka on vaarallista jätettä. Jos käytät veden sijasta pensselinpesuainetta, se on vaarallista jätettä.

Vinkki: Kirkkaan erottuneen pesuaineen (myös liuotin) voi käyttää uudelleen.

Ohjeet perustuvat Väriteollisuusyhdistys ry:n ohjeisiin

Näin lajitellaan maalipurkki ja maalausvälineet:

1. Märkänä maalitela vaaralliseen jätteeseen,
  2. kuivana maalitelan voi lajitella sekajätteeksi.
  3. metallisen maalipurkin voi laittaa kuivana metallinkeräykseen ja muovisen purkin sekajätteeseen.
  4. märkää maalia sisältävä purkki kuuluu aina vaaralliseen jätteeseen.

Kyselytutkimuksen mukaan 60 prosenttia vastaajista oletti, että kuivunutta maalia sisältävä purkki on vaarallista jätettä.

Pitämällä haitalliset aineet pois viemäristä huolehdit Itämerestä

Monet pintaremontoinnissa käytetyt aineet ja muodostuvat pesunesteet ovat ympäristölle haitallisia aineita, joiden ei tulisi päätyä viemäriin eikä myöskään sekajätteeseen. Osa sisältää sellaisia kemikaaleja, jotka tulee aina viedä vaarallisen jätteen keräyspisteeseen.

Kaikki eivät tiedä tai muista, että esimerkiksi maalipensseliä ei saa pestä suoraan hanan alla. Kun remontoinnissa käytettyjä työvälineitä pestään vedellä, pesuvedet päätyvät jätevedenpuhdistamolle käsiteltäväksi. Puhdistamomme tekevät huippulaatuista jäteveden puhdistusta, millä pidetään huolta Itämerestä, mutta niitä ei ole suunniteltu haitallisten aineiden poistamiseen. Puhdistamolle päätyessään osa aineista hajoaa biologisesti, pieni osa sitoutuu lietteeseen, ja osa kulkeutuu kokonaan puhdistamon läpi.

• Lisätietoja ja ohjevideot maalausvälineiden pesusta: www.hsy.fi/maalipensseli
  • Tilaa pesuohje maalausvälineille -esite esitepalvelustamme hakusanalla "maali". Esite on maksuton pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen asukkaille.
  • Lähimmän vaarallisen jätteen keräyspisteen löydät täältä: www.kierratys.info. Muista merkitä purkin sisältö!
  • Lisätietoa haitallisista aineista viemärissä: www.pytty.fi

ympäristöasiantuntija Elina Tanner, puh. 0505776495, elina.tanner@hsy.fi ja

ympäristöasiantuntija Heini Karinen, puh. 045 6577375, heini.karinen@hsy.fi

HSY:n hallituksen päätökset 15.10.202115.10.2021 10:54:16 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle hyväksyttäviksi: - toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2022 - 2024 - valtuutus pitkäaikaiselle lainanotolle - Kruunusillat-hankkeen toteutusvaiheen vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelma. Hallitus päätti hyväksyä HSY:n vesihuollon maksut ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon jätetaksan 1.1.2022 alkaen. Hallitus päätti hyväksyä myös seuraavat hankesuunnitelmat ja hankinnat: - Finavian vedenjakelun varmuus ja Aviapoliksen kehittyminen -hankesuunnitelma - Kivikon vaarallisen jätteen varaston saneerauksen ja laajennuksen rakennustöiden urakoitsijaksi valittiin Rakennusliike V. Mättölä Oy - jätevesilietteen kuljetus jaksolla 2022 - 2023 tilataan Rauno Tarkkonen Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024, Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.9.2021

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.10.202112.10.2021 16:06:22 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.10.2021. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi: - toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2022 - 2024 - valtuutus pitkäaikaiselle lainanotolle - Kruunusillat-hankkeen toteutusvaiheen vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelma. Hallitus päättää HSY:n vesihuollon maksujen ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon jätetaksan hyväksymisestä 1.1.2022 alkaen ja seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista: - Finavian vedenjakelun varmuus ja Aviapoliksen kehittyminen -hankesuunnitelma - Kivikon vaarallisen jätteen varaston saneerauksen ja laajennuksen rakennustöiden urakoitsija - jätevesilietteen kuljetus ajanjaksolle 2022 - 2023. Lisäksi hallitus saa tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja tal

Tuulettuva jäteastia tyhjennetään vain tilauksesta – HSY etsii keinoja pidentää biojäteastian tyhjennysväliä11.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut kokeilee uudenlaista tuulettuvaa biojäteastiaa 150 pientalolla. Kokeilussa selvitetään, voisiko uuden astian avulla pidentää biojäteastian tyhjennysväliä nykyisestä kahdesta viikosta. Lähes viisinkertainen määrä asukkaita haki mukaan vuoden kestävään maksuttomaan kokeiluun. Uudet jäteastiat saapuivat kokeilijoiden pihoille syyskuun lopussa.