HSY:n hallituksen päätökset 17.6.2022

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2023–2025.

Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat:
- Vantaan Annefred eteläinen vesihuollon hankesuunnitelma
- Otaniemen painepiirin vedenjakelun varmistamisen hankesuunnitelma
- Ilmala 2 vesitornin saneerauksen päivitetty hankesuunnitelma.

Hallitus päätti seuraavat hankinnat:
- urakoitsijaksi toteuttamaan Ala-Tikkurila - Hiekkaharju välille uusi runkovesijohto sekä kehittämään ja saneeraamaan alueen vesihuoltoa valittiin GRK Infra Oyj
- urakoitsijaksi vesijohtojen menetelmäsaneeraukseen Espoossa ja Helsingissä vuosille 2022–2023 valittiin Putkistosaneeraus Eerola Oy
- pääurakka rakentamaan Ylästöntien jätevedenpumppaamo tilataan Peab Industri Oy:ltä
- urakoitsijaksi Vesimiehentien ja Forsbackantien vesihuollon saneeraukseen valittiin VM Suomalainen Oy
- luistiventtiilit ja karanjatkot hankintaan Oy Lining Ab:ltä ja Saint-Gobain Finland Oy:ltä
- urakoitsijaksi Ämmäsuon vaarallisen jätteen kaatopaikkasolun rakennustöihin valittiin GRK Infra Oy
- urakoitsijaksi jätevoimalan kuonan kuljettamiseen vuosille 2023–2028 valittiin Espoon KTK Oy
- HSY:n käyttämä fyysinen sähkö ajalle 9/2022–4/2026 hankintaan Hansel Oy:n puitesopimuksen mukaisesti Energia Myynti Suomi Oy:ltä ja Energi Danmark A/S:n muodostamalta ryhmittymältä.

Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen toisen sopimusvuoden seurantakatsauksen.

Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti.

Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat:

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala
www.hsy.fi

Ilman pienhiukkasten ja mustan hiilen leviäminen pääkaupunkiseudulla mallinnettu: liikenteen ja puunpolton päästöt korostuvat28.6.2022 08:36:29 EEST | Tiedote

Pienhiukkasten leviämistä ja pitoisuuksia selvitettiin mallinnuksen avulla pääkaupunkiseudulla. Mallinnuksen mukaan ilmanlaatu on pääkaupunkiseudulla pääsääntöisesti hyvä. Paikallisen liikenteen ja puunpolton päästöt sekä seudun ulkopuolelta kulkeutuvat ilmansaasteet nostavat kuitenkin ajoittain merkittävästi pienhiukkasten pitoisuuksia. Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) ja Ilmatieteen laitoksen selvitys sisälsi myös hiukkasissa olevien mustahiili- sekä bentso(a)pyreenipäästöjen leviämismallinnuksen. Mustaa hiiltä mallinnettiin tiettävästi ensimmäistä kertaa kaupunkitasolla Suomessa.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.6.202214.6.2022 15:55:57 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.6.2022 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa lausuntojen pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta vuosille 2023–2025. Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista: - Vantaan Annefred eteläinen vesihuollon hankesuunnitelma - Otaniemen painepiirin vedenjakelun varmistamisen hankesuunnitelma - Ilmala 2 vesitornin saneerauksen päivitetty hankesuunnitelma Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - urakoitsijan valinta toteuttamaan Ala-Tikkurila - Hiekkaharju välille uusi runkovesijohto sekä kehittämään ja saneeraamaan alueen vesihuoltoa - urakoitsijan valinta vesijohtojen menetelmäsaneeraukseen Espoossa ja Helsingissä vuosille 2022–2023 - pääurakan tilaaminen rakentamaan Ylästöntien jätevedenpumppaamo - luistiventtiilien ja ka