Huippuravintoloiden kikat kotikeittiöön – Toinen Kattaus minimoi ruokahävikin

Ruoan kasvatus, tuotanto ja valmistus ovat maailman suurimpia päästölähteitä. Ravinnon tuotantoketju syö valtavat määrät energiaa ja ketjun loppupäässä vain osa ruoasta päätyy sinne, minne se kuuluu. Suomalaisissa kotitalouksissa vuosittainen ruokahävikki on yli 130 miljoonaa kiloa – tämä on noin 500 miljoonan euron edestä ruokaa! Neljän hengen perheessä määrä vastaa usean sadan euron heittämistä roskiin. Hyvä uutinen on se, että pienillä käytännön teoilla asiaan voi vaikuttaa. HSY:n Toinen Kattaus –kampanjassa ravintoloiden huippukokit antavat ammattitaitonsa kaupunkilaisten käyttöön hävikin hillitsemiseksi.
Ravintola Savoyn Chef de Cuisine Henrik Kovasen mukaan parhaat keinot hävikin taklaamiseksi löytyvät suunnitelmallisuudesta ja aistinvaraisesta arvioinnista. ”Älä heitä tuotteita pois heti kun parasta ennen päiväys koittaa ja ota aistinvaraiseen arviointi käyttöön. Erityisesti hapanmaitotuotteet voivat säilyä hyviä aikoja päiväyksen jälkeen”, vinkkaa Kovanen.

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden Toinen Kattaus -kampanjassa ruokavaikuttaja Jyrki Sukula lähtee hävikkivinkkien keruumatkalle, kohteina on ravintolat Savoy, Nokka ja Zilla. Ammattikeittiöissä hävikinhallinta on arkipäivää, taitoa ja perinnettä.

Ruokahävikin vähentäminen on helppoa, kun tietää millaisilla teoilla hävikkiin voi itse vaikuttaa.

- Arjen haasteet, kokkaustaitojen puute ja suunnittelemattomuus ovat yleisimpiä syitä sille miksi hävikkiä syntyy kotona, kertoo 6Aika:Circular Hood Food -hankkeen projektipäällikkö Roosa Halonen. Kampanjamme mahtavien kokkien keinot hävikin ehkäisemiseksi ovat kuitenkin helppoja ja yksinkertaisia. Niiden toteuttaminen onnistuu niin kiireisessä ravintolakeittiössä kuin kotonakin, hän jatkaa.

Kun pienistä arkisista ympäristöteoista tulee rutiineja, on vaikutus vuositasolla suuri.

Zillan ravintolapäällikkö Jonne Danielsson vinkkaa, että ylijäämäperunamuusista voi paistaa rapsakat perunaletut ja nahistuneista yrteistä saa mainion aromiöljyn.

- Yrtit voi myös unohtaa etikkaan pariksi viikoksi infusoitumaan, näin syntyy helposti maukasta yrttietikkaa, jatkaa Chef de Cuisine Henrik Kovanen Ravintola Savoysta. Hävikkiä voi vähentää myös yhdessä.

- Pidä hävikkiruokapäivä kerran viikossa, tarjoa ylimääräinen ruoka naapurille tai kutsu kavereita syömään nyyttärihengellä, vinkkaa Ravintola Nokan keittiömestari Ari Ruoho.

- Keittiömestarit paljastivat minulle parhaat hävikkireseptinsä, joten luvassa on hauskaa ja herkullista sisältöä, kommentoi Sukula.

Toinen Kattaus -kampanjaa kokonaisuudessaan voi seurata HSY:n Ilmastoinfon sometileiltä.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Toinen kattaus -minisarja osa 1

Roosa Halonen
Projektipäällikkö
roosa.halonen@hsy.fi
puh. 0505347200

Ravintola Nokan keittiömestari Ari Ruoho kehottaa hyödyntämään ainekset nokasta häntään, oli kyseessä sitten omena, selleri, peura tai poro. Kasvisten varret ja lehdet, kuten parsakaalin, kukkakaali, varsiselleri  ovat maukkaita kasvin osia ja siksikin hyvä hyödyntää.
Ravintola Nokan keittiömestari Ari Ruoho kehottaa hyödyntämään ainekset nokasta häntään, oli kyseessä sitten omena, selleri, peura tai poro. Kasvisten varret ja lehdet, kuten parsakaalin, kukkakaali, varsiselleri ovat maukkaita kasvin osia ja siksikin hyvä hyödyntää.
Toinen kattaus -logo

Toinen Kattaus -kampanja on osa laajaa ruoan kiertotalouteen keskittyvää 6Aika: Circular Hood Food -hanketta. 6Aika: CircularHoodFood Kiertotalous kaupunkikortteleissa – ruoan vähähiilisyys, urbaani tuotanto ja biojätteen kierto -hanke on osa Suomen kuuden suurimman kaupungin 6Aika-strategiaa ja saa rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastolta (EAKR). Hanke edistää hiilineutraalin kaupunkiympäristön ja kestävän ruokajärjestelmän syntymistä, ruoan hiilijalanjäljen pienenemistä sekä vauhdittaa aiheeseen liittyvän uuden liiketoiminnan, yhteistyön ja ratkaisujen syntymistä. HSY toimii hankkeen koordinaattorina. Hanke toteutetaan yhdessä Vantaan kaupungin, Metropolia ammattikorkeakoulun ja Helsingin yliopiston kanssa. Hanke kestää vuoden 2022 maaliskuun loppuun asti.

Taloyhtiöt tarvitsevat apua ilmastonmuutokseen sopeutumisessa – uusi hanke käynnistyi keinojen löytämiseksi18.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Ilmastonmuutos lisää rankkasateita, sademääriä ja hellejaksoja. Taloyhtiöiden kannattaakin huomioida ilmastonmuutos kiinteistönpidossaan, jotta kiinteistö säilyy terveellisenä ja turvallisena asua myös tulevaisuudessa. Uudessa HSY:n koordinoimassa TALVI-hankkeessa luodaan taloyhtiöille työkalut, joilla kiinteistöä hallitaan, kuntoarvioidaan ja korjataan ilmastokestäväksi.

Energiansäästömahdollisuuksista viestiminen taloyhtiössä kasvattaa asukkaiden energiatietoisuutta6.10.2022 11:42:09 EEST | Tiedote

Harvassa taloyhtiössä valitetaan liiasta viestinnästä. Toisaalta taloyhtiöiden hallituksissa tuskaillaan viestinnän vaikeutta ja sopivia kanavia. Ajankohtainen energia-aihe osuu kipeästi myös taloyhtiöihin ja niiden asukkaisiin, kun energian hinta nousee kohisten. HSY:n Ilmastoinfon hankkeessa havaittiin, että aktiivinen viestintä asukkaiden omista energiansäästömahdollisuuksista kasvatti heidän kokemustaan energiansäästön tärkeydestä ja tyytyväisyyttään viestinnän määrään ja sisältöön. Hankkeessa tuotettiin viestintämateriaaleja, jotka ovat nyt vapaasti hyödynnettävissä kaikissa Suomen taloyhtiöissä.

Kaupunkiviljelyä voi harrastaa myös ilman omaa pihaa tai palstaa - HSY:n Ilmastoinfon uutuuskurssi tarjoaa apua taloyhtiöviljelijöille6.4.2022 11:08:49 EEST | Tiedote

Verkkokurssialusta Koutsin tämän kevään kurssiuutuus on Koko talo viljelee -kaupunkilaisen viljelykurssi. Kaupunkiviljely on yhä suositumpaa, mutta palstoille voi olla vuosienkin jonot. Kurssin avulla helpotetaan taloyhtiöitä ja taloyhtiöiden asukkaita ottamaan viljelyharrastus osaksi yhteisöllistä asumista. Viljelykurssin lisäksi kestävän elämän verkkokurssialustalta löytyy suosikkikurssit Ilmastotreeni ja Energiaekspertti. Kevään kunniaksi HSY:n Ilmastoinfo istuttaa puun jokaista uutta rekisteröitynyttä kohti, joten jo pelkällä rekisteröitymisellä pääset ilmastotekojen alkuun.

Taloyhtiöiden energiatehokkuutta vauhditetaan asukasviestintää kehittämällä22.2.2022 08:13:00 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden TAVIS-hankkeessa taloyhtiöiden hallituksille tarjotaan tukea energia-asioista viestimiseen, lisäksi tuetaan asukkaiden, osakkaiden ja taloyhtiön hallituksen vuoropuhelua energiatehokkuushankkeiden edistämiseksi. Ensimmäinen toimenpide oli viestinnän lähtötilanteen kartoitus. Taloyhtiöiden hallituksille suunnattu kyselytutkimus toteutettiin Kiinteistöliitto Uusimaan jäsenille, vastauksia saatiin 372 hallituksen jäseneltä. Lisäksi reilut sata vastausta saatiin asukaskyselytutkimuksena hankkeessa mukana olevissa neljässä pilottitaloyhtiössä. Näin saatiin kokonaiskuva taloyhtiöviestinnän toimivuudesta niin asukkaan, osakkaan kuin hallituksenkin jäsenen näkövinkkelistä.