BusinessRakentamo

Huolehdi maineestasi, vielä kun voit!

Jaa
Yksinkin huono viesti mediassa tai somessa voi kaataa huolella rakennetun yrityskuvan, jos hyviä sisältöjä ei ole rakennettu huolellisesti ajan kanssa. ”Ei vara venettä kaada” -sanonta pitää myös paikkansa esimerkiksi nettikiusaamisessa, jota kohdistuu myös yrityksiin.
Mainetta ei kannata menettää, sen takaisin hankinta voi tulla kalliiksi. Kuvituskuva.
Mainetta ei kannata menettää, sen takaisin hankinta voi tulla kalliiksi. Kuvituskuva.

- Eräällä asiakkaalla oli uusi uniikki tuote, jossa kaiken kukkuraksi oli vieläpä uutisarvoakin. Tehtiin tiedote. Moni media innostui tuotteesta ja julkaisi jutun joko sellaisenaan tai laittoi oman toimittajan tekemään juttua uudesta kuumasta liikuntavälineestä. Siitä tuli buumi miltei yhden tiedotteen ansiosta. Kassa kilisi ja asiakas oli tyytyväinen. Muutaman kuukauden kuluttua kysyin, että jatketaanko brändin rakentamista seuraavalla tiedotteella, että voidaan ohjata julkisuutta mieleiseen suuntaan, jos tulee yllätyksiä. Vaarana nimittäin oli, jos laitteen kanssa liikkui väärin, saattoi vammautua vakavasti. Yrittäjä vastasi, että mitään tiedotteita ei nyt tarvita, kun asiat ovat mallillaan, muistelee erästä asiakaskeissiä Anne Lampinen, viestintätoimisto Omatoimittaja.fi:n toimitusjohtaja.

Hän jatkaa, että kyseiselle asiakkaalle kävi sittemmin köpelösti. Eräs liikunnanharrastaja teloi itsensä uutukaisessa laitteessa. Yrityksen maine sai ison kolahduksen, kauppa tyssäsi kuin seinään ja yrityksestä ei sen koommin kuulunut. 
- Yksi negatiivinen asiakaskokemus ja julkisuuteen päätynyt tieto alkoi kumuloitumaan kuin lumipallo ja lopulta kaatoi koko yrityksen, summaa Lampinen.

Mikä on tarinan opetus?

Vastaavia tarinoita erilaisissa viitekehyksissä löytyy lukuisia. Somen aikakaudella varsinkin negatiiviset viestit saavat siivet alleen. Esimerkiksi negatiivisia perättömiä tai totuuteen pohjautuvia asiakaskokemuksia jaetaan hyvin innokkaasti, paljon ahkerammin kuin positiivisia asiakaskokemuksia. 

Entä jos negatiivisen sisällön taustalla on ilkeämielinen kilpailija, joka haluaa kampittaa bisneksesi? Tai jos törkysisältöä tehtailee tarkoituksenmukaisesti vinksahtanut asiakas, jolla on mielenterveysongelmia, mitä voit tehdä? Tai jos joku haluaa randomisti kohdistaa kaiken nettivihansa juuri sinuun tai yritykseesi, mikä neuvoksi?
- Tilanne on kimurantti. Maine on tärkeä osa yrityksen kilpailukykyä ja netissä maineen voi pilata monella tavalla. Moni yritys tarvitsee apua maineensa hallintaan, vasta kun maine on mennyt. Sen palauttaminen on kallista ja vie aikaa, mutta ei mahdotonta. Mainetta kannattaa alkaa puolustaa heti kun yritys on perustettu. Olen kirjoittanut aiheesta blogin, kertoo Jukka Ikonen, Somafy Oy:n maineenhallinnan asiantuntija.

On varsin ikävää, kun uusi potentiaalinen asiakas alkaa googlailemaan tietoa yrityksestä, ja hakukone löytääkin siitä lähestulkoon ikäviä asioita. Näissä tilanteissa asiakas jatkaa googlailua ja todennäköisesti päätyy hyvämaineisen firman asiakkaaksi.

Tarinan opetus on se, jos tuotetaan hyvää positiivista yrityksen liiketoimintaa edistävää sisältöä, jonka hakukone löytää, ollaan aika vankalla mainepohjalla. Silloin huonot sisällöt jäävät hyvien varjoon. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että aina tulee ennemmin tai myöhemmin jotain negatiivista somen kautta hakukoneiden hakuihin. Sillä ei ole juurikaan merkitystä, onko se relevanttia vai ei, kunhan sen merkitys ei kasva määrällisesti liian suureksi. Siis hyvää sisältöä on oltava enemmän.

Viisas mies

METSEK Group Oy toimitusjohtaja-omistaja Mika-Matti Trogen on viisas mies, sillä hän panostaa hyvään maineeseen. Trogenilla on johdettavanaan useampi yritys konsernissaan. Printmix on yritysryppään lippulaiva, monipuolinen painotalo, joka on erikoistunut asiakas- ja järjestölehtiin avaimet käteen -periaatteella. Konserniin kuuluva Suomen Myyntimediat hoitaa ilmoitusmyynnin asiakkaan puolesta tarvittaviin lehtiin.

Hänen yrityksillään menee hyvin. Luottoluokitus on AAA. Telemarkkinointia tekevässä yhtiössä on oltava erittäin tarkka asiakaspalvelun laadusta.
- Hyvän maineen ylläpitämiseksi huolehdimme siitä, että tuotamme jatkuvasti positiivista sisältöä. Julkaisemme sen arvostetuilla alustoilla, jotka levittävät sisältöä. 

Näissä toimissa luotamme ammattilaisiin kuten Omatoimittajaan ja Somafyyn.

”Ei vara venettä kaada” – sanonnan toimitusjohtaja Trogen allekirjoittaa oitis. Hän korostaa, että yrityksen maine on osa sen kilpailukykyä.
- Yrityksen tuotteilla, palveluilla ja organisaatiolla on maine, josta täytyy pitää huolta. Maine vaikuttaa epäsuorasti myös asiakkaisiimme, työntekijöihimme ja yrityksen johtoon. Erityisesti rekrytointitilanteessa maine on ensiarvoisen tärkeää, kun halutaan saada osaavaa henkilökuntaa, tietää Trogen.

Lisätietoja:

METSEK Group Oy

Printmix
Suomen Myyntimediat
Mika-Matti Trogen
Vaihde: 010 319 6380 (ma-pe 10-14)
Höyläämötie 11B, 00380 Helsinki 

Avainsanat

Kuvat

Mainetta ei kannata menettää, sen takaisin hankinta voi tulla kalliiksi. Kuvituskuva.
Mainetta ei kannata menettää, sen takaisin hankinta voi tulla kalliiksi. Kuvituskuva.
Lataa
METSEK Group Oy toimitusjohtaja-omistaja Mika-Matti Trogen.
METSEK Group Oy toimitusjohtaja-omistaja Mika-Matti Trogen.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

BusinessRakentamo
Juuritie 7 (2. krs)
03100 Nummela

https://www.businessrakentamo.fi/
Printmix Oy
Höyläämötie 11 B
00380 Helsinki


Printmix Oy on täyden palvelun kustannus- ja painotöiden tuottaja, joka on toiminut jo vuodesta 2008. Se tekee asiakas- ja järjestölehtiä avaimet käteen -periaatteella sisältäen graafisen suunnittelun, taiton, ilmoitusmyynnin ja postituksen.

Yhtiön voimavara on ammattitaitoinen ja sitoutunut henkilökunta. Yritys työllistää tällä hetkellä yli 40 henkilöä. Sen toiminta kasvaa tasaisesti. 

Päätoimipaikka on Helsinki ja sivutoimisto sijaitsee Turussa. Printmix Oy ja Suomen Myyntimediat Oy on osa METSEK Group Oy:tä. Yhtiön toimitusjohtaja on Mika-Matti Trogen.

Printmixillä on AAA luottoluokitus, ja on kuulunut Suomen Vahvimmat platinasarjaan jo vuodesta 2010. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta BusinessRakentamo

#Someleontti pienyrittäjän digiapurina - vahva missio ohjaa yrittäjä Sanya Saarisen toimintaa1.3.2023 00:00:34 EET | Tiedote

Havainto siitä, että ilmaiset digityökalut tulivat kaikkien yrittäjien ulottuville, mutta silti harva uskalsi lähteä niitä hyödyntämään, käynnisti Sanya Saarisen toisen yrittäjätaipaleen. Ensimmäinen yrittäjäpolku käynnistyi suoraan ammattikorkeakoulun jälkeen vuonna 2004, kun Saarinen hyppäsi rohkeasti koulun penkiltä suoraan yrittäjäksi ja teki keikkoja yrittäjäkollegan kanssa ohjelmapalvelualalla show-palveluita tuottaen ja esiintyvänä taiteilijana toimien. Aiemmin laulu- ja showjuontokeikkojen myyntityö oli kylmäsoittelua, joten modernien työkalujen saapuminen Suomeen mullisti koko myyntiprosessin. Tämä käynnisti uuden uran markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä ja nykyisin Saarinen on somekouluttaja, somestrategi ja digisisällöntuottaja, joka toimii käytännönläheisesti pienyrittäjien apuna modernien viestintä- ja markkinointityökalujen käytössä ja monikanavaisen viestinnän rakentamisessa.

BusinessRakentamon palvelut yrittäjille helposti ja sijainnista riippumatta28.2.2023 21:33:50 EET | Tiedote

Pienyrittäjävetoinen BusinessRakentamo ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta vuodesta 2018 lähtien. Yhdistys tarjoaa asiantuntijoille ja mikroyrityksille tukea ja ratkaisuja yritystoiminnan kehittämiseen. Digitaalinen toimintamalli tuo palvelut jokaisen pienyrittäjän saataville ja mikroyritysten kehitysyhteisö toimii aktiivisesti uusia yhteistyökuvioita rakentaen. Jäsenyritykset voivat hyödyntää asiantuntijaverkoston monipuolista osaamista helposti ja sijainnista riippumatta.

UltraLeanSales® 2.0 - Niin hullulta kuin se kuulostaakin, mutta harvoissa yrityksissä tunnetaan asiakkaan ostokäyttäytyminen riittävän hyvin.20.2.2023 08:05:00 EET | Tiedote

Mitä tapahtuisi, jos tuntisit paremmin asiakkaasi ostokäyttäytymisen? Osaisitko hyödyntää sitä? Parantaisiko tieto myyntiä? Lean-johtamisen malli on tuttu juttu tuotannon tehostamisessa, mutta miksi Lean-oppeja ei ole juurikaan sovellettu tarjousten voittoprosentin parantamiseen? UltraLeanBusiness Oy on tuotteistanut tiedolla johtamisen mallin itseoppivaksi prosessiksi, joka perustuu asiakkaan ostoprosessien tuntemiseen. Aiheesta on nyt julkaistu kirja, uusittu ja laajennettu painos nimeltään UltraLeanSales 2.0.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye