Huomio nämä ostaessasi sijoitusasuntoa uudiskohteesta

Sijoitusasunnon ostaminen uudiskohteesta on monelle houkutteleva vaihtoehto. Uuden asunnon omistajana ei yleensä tarvitse huolehtia rakennuksessa ilmenevistä yllättävistä korjaustarpeista tai merkittävien peruskorjaushankkeiden aiheuttamasta haitasta vuokraustoiminnalle.

Huolellisen markkinointimateriaaliin perehtymisen lisäksi kannattaa kiinnittää erityistä huomiota eräisiin ostajan kannalta keskeisiin tapahtumiin uudiskohteen rakennusvaiheen aikana ja sen päättymisen jälkeen. Suomen Vuokranantajat ry:n lakimiehet Susanna-Maria Aarnivuo ja Jenni Valkama kertovat vinkkinsä siitä, mitä kannattaa huomioida, kun harkitsee asunnon ostamista rakenteilla olevasta kohteesta.

1. Tutustu erityisesti kohteen rahoitukseen ja tontin omistukseen

Selvitä, millä aikataululla asunnon myyntihinta maksetaan. Maksuerien tulisi vastata rakennuksen valmiusastetta. Huomioi myös, että usein ilmoitettu pääomavastike kattaa aluksi vain yhtiölainan korkoja, jolloin pääomavastike nousee merkittävästi yhtiölainan lyhennysvapaan loppuessa.

Jos kohde on vuokratontilla, selvitä ainakin vuokrasopimuksen keskeiset ehdot, kuten vuokra-aika, vuokran määrä ja vuokrankorotusehto. Selvitä lisäksi, onko kyse valinnaisesta vuokratontista, jonka osakkaat voivat halutessaan lunastaa tai onko tontti lunastettavissa kokonaisuudessaan taloyhtiölle ja miten lunastushinta määräytyy.

2. Ehdota rakennustyön tarkkailijan valintaa osakkeenostajien kokouksessa

Osakkeenostajilla on lakiin perustuva oikeus valita rakennustyön tarkkailija seuraamaan rakennushankkeen edistymistä ja sen teknistä toteutusta. Tarkkailijan valinta tapahtuu osakkeenostajien kokouksessa, joka rakennusaikaisen hallituksen on kutsuttava koolle, kun vähintään neljäsosa yhtiön asuinhuoneistoista on myyty. On hyvä huomioida, että rakennusurakan valvoja ei korvaa rakennustyön tarkkailijaa, koska tarkkailijan tehtävänä on valvoa nimenomaan osakkeenostajien etua. Ostajien kannattaa kartoittaa päteviä ehdokkaita rakennustyön tarkkailijaksi ennen osakkeenostajien kokousta, jotta valinta on mahdollista tehdä kokouksessa.

3. Harkitse rauhassa vastuuvapauden myöntämistä

Asumisaikainen hallitus valitaan yhtiölle hallinnonluovutuskokouksessa. Yhtiön rakennusaikaisen hallituksen on kutsuttava yhtiökokous koolle ilman aiheetonta viivytystä, kun rakennusvalvontaviranomainen on hyväksynyt rakennukset käyttöönotettaviksi. Uuden hallituksen toimikausi alkaa heti valinnan jälkeen ja samalla myös rakentamisvaihe päättyy. Vastuuvapaus rakentamisvaiheen aikaiselle hallitukselle kannattaa kuitenkin myöntää vasta seuraavassa yhtiökokouksessa, jolloin uusi hallitus on ehtinyt perehtyä taloyhtiön toimintaan ja asiakirjoihin.

4. Ilmoita havaituista virheistä ajoissa

Asunnossa mahdollisesti ilmenevistä virheistä ja puutteista kannattaa ilmoittaa jo muuttotarkastuksen yhteydessä, mutta viimeistään vuositarkastuksen yhteydessä niistä ilmoittaminen eli reklamointi on välttämätöntä. Vuositarkastuksessa on ilmoitettava kaikki virheet, jotka on siihen mennessä havaittu tai olisi pitänyt havaita asunnoissa tai kiinteistön muissa osissa. Mikäli virheilmoitusta ei viimeistään tässä vaiheessa tehdä, ostaja menettää oikeutensa vedota niihin. Esimerkiksi rakennusvalvontaviranomaisen käyttöönottohyväksyntä ei poista virheiden mahdollisuutta.

Vuositarkastuksen jälkeen ostaja voi vedota enää sellaisiin virheisiin, jotka paljastuvat vasta myöhemmin. Tällöinkin on tärkeää ilmoittaa havaitusta virheistä viipymättä. Virheilmoituksen voi aina tehdä osakkeiden myyjälle. Se kannattaa tehdä kirjallisesti kuten sähköpostitse ja lisäksi varmistaa, että viesti on mennyt perille vastaanottajalle esimerkiksi pyytämällä vastaanottokuittaus.

5. Huomioi vakuuden automaattinen vapautuminen

Kun uudiskohteen asuntoja tarjotaan ostettavaksi ennen rakennustyön valmistumista, myyjällä on velvollisuus asettaa vakuuksia ostajien aseman turvaamiseksi. Rakentamisen eri vaiheissa ovat voimassa rakentamisvaiheen vakuus, rakentamisvaiheen jälkeinen vakuus sekä suorituskyvyttömyysvakuus. Näitä vakuuksia voi tarvittaessa käyttää rakennustyön loppuun saattamisesta tai rakennusvirheiden korjaamisesta aiheutuvien kustannusten kattamiseen esimerkiksi myyjän konkurssitilanteessa. Rakentamisvaiheen vakuuden ja suorituskyvyttömyysvakuuden voimassaolo on hyvä tarkistaa jo ennen asuntokauppaan sitoutumista.

Rakentamisvaiheen ja rakentamisvaiheen jälkeisen vakuuden vapautuminen edellyttää lähtökohtaisesti sekä taloyhtiön että osakkaiden suostumuksen, mutta on tärkeää huomioida, että vakuus voi vapautua myös automaattisesti. Vapautuminen tapahtuu viimeistään 12 kuukauden kuluttua vuositarkastuksesta, jos vakuuden vapautumista ei vastusteta. Mikäli myyjä ei ole korjannut reklamoituja virheitä, voi vakuuden vapautumisen vastustaminen olla perusteltua.

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 21 000 vuokranantajaa.

Vuokranantajat suuntaavat asuntokaupoille aiemmin kuin oman kodin ostajat, hoitokulujen kasvua pidetään suurimpana riskinä24.4.2024 00:05:00 EEST | Tiedote

Yksityisten vuokranantajien ostoaikeet ovat olleet varovaisessa nousussa viime syksystä ja jatkavat edelleen maltillista kasvua, mutta ostoaikeet eroavat merkittävästi kaupungeittain. Hoitokulujen nousua pidetään selvästi suurimpana riskinä, kun taas nykyinen korkotaso ei huoleta suurinta osaa yksityisistä vuokranantajista, selviää Suomen Vuokranantajien tuoreesta Vuokranantaja-barometrista. Barometriin vastasi lähes 2500 asuntosijoittajaa.

Tuoreissa vuokratilastoissa näkyy vahvasti pääkaupunkiseudun ylitarjonta, samalla muussa maassa vuokrat nousevat huomattavasti enemmän18.4.2024 08:59:17 EEST | Tiedote

Tilastokeskus on julkaissut vuokratilastot vuoden 2024 ensimmäiseltä neljännekseltä tammi-maaliskuulta. Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat nousivat vuodentakaisesta koko maassa 1,4 prosenttia. Vuokrien vuosimuutos oli pääkaupunkiseudulla maltillisesti positiivinen (0,4 %) jatkaen eron tekemistä muuhun Suomeen (+2,1 %). Pääkaupunkiseudulla ainoastaan kolmioiden vuokrat nousivat, mutta muutoin muun maan vuokrakehitys jättää pääkaupunkiseudun yhä vahvemmin taakseen, kommentoi Suomen Vuokranantajien ekonomisti Eemeli Karlsson.

Vuokranantajan veroilmoituksen aika – muista ilmoittaa pienetkin vuokratulot ja varo Airbnb-sudenkuoppaa26.3.2024 07:30:00 EET | Tiedote

Verohallinnon tilastojen mukaan vuokratuloja saa yli 370 000 suomalaista. Esitäytettyjä veroilmoituksia lähetetään parhaillaan kaikille tulonsaajille. Ilmoituksen tiedot vuokratuloista perustuvat joko edellisen vuoden tietoihin tai verovelvollisen itse aiemmin ilmoittamiin tietoihin. Vuokratulojen ilmoittamisen kanssa onkin syytä olla huolellinen vuosittain, sillä pienetkin muutokset on ilmoitettava. Myös lyhytaikaisen vuokrauksen kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä se saattaa vaikuttaa oman asunnon myyntivoiton verovapauteen, Suomen Vuokranantajien lakiasiainjohtaja Tarik Ahsanullah muistuttaa.

Vuokralainen, varo: luvaton remontti voi johtaa isoon laskuun20.3.2024 10:57:28 EET | Tiedote

Uusimmat oikeustapaukset muistuttavat ikävällä tavalla siitä, kuinka keväinen remonttikuume voi käydä vuokralaiselle kalliiksi. Vaasan hovioikeus tuomitsi 22.11.2023 vuokralaisen maksamaan asunnossa luvattomasti tekemistään muutostöistä lähes 18 000 euroa ja sen päälle vielä vuokranantajan yli 30 000 euron suuruiset oikeudenkäyntikulut. Tapauksessa vuokralainen oli ilman vuokranantajan lupaa vaihtanut asunnon lattian ja remontoinut keittiötä. Muun muassa sähkö- ja putkitöihin liittyneet puutteellisuudet ja niistä aiheutuneet turvallisuus- ja vahinkoriskit oikeuttivat vuokranantajan uusimaan remontin vuokralaisen piikkiin.