HUS förbereder sig för rusning i huvudstadsregionens samjourer – tar servicesedlar till hjälp
”Det är svårt att på förhand uppskatta variationen i besöksmängden på Haartmanska, Malms, Jorvs och Pejas samjourer under sommaren, bland annat på grund av stora publikevenemang och ett större antal turister. Vi vill garantera att patienterna inte behöver köa orimligt länge för läkarvård på jourpoliklinikerna”, berättar överläkare Veli-Pekka Harjola som är ansvarig för huvudstadsregionens jourpolikliniker.
Servicesedlar i bruk under rusningstider
Servicesedlar kan erbjudas patienter som är 18 år fyllda och som har vissa symptom, t.ex. i luftvägarna eller som råkat ut för vissa olycksfall, man misstänker t.ex. att vristen stukats. På jourpolikliniken bedöms behovet av servicesedel från fall till fall och patienten kan själv avgöra om han/hon vill ta emot servicesedeln eller stanna kvar på jourpolikliniken.
Servicesedeln är alltid personlig och ska användas inom en viss tidsram. På avtalsläkarstationen betalar patienten högst samma pris som HUS hade uppburit för ett besök på jourpolikliniken.
Patienterna kan uppsöka vård på jourpoliklinikerna precis som vanligt
”Patienter som behöver brådskande vård kan precis som vanligt komma till sjukhusens jourpolikliniker. Ingen ska behöva avstå från att uppsöka vård på grund av eventuell rusning”, understryker Veli-Pekka Harjola.
På jourpoliklinikerna vårdas sådana patienter som insjuknat plötsligt och är i behov av brådskande vård, och som vars vård inte kan vänta på att den egna hälsostationen öppnar. Patienterna vårdas så att de brådskande fallen behandlas först.
Före man uppsöker jourpolikliniken ska man ringa den avgiftsfria telefonservicen Jourhjälpen på numret 116 117, som betjänar dygnet runt. På Jourhjälpen görs en bedömning av vårdbehovet och patienten hänvisas till rätt vårdställe eller får anvisningar för egenvård. Man kan söka sig till jourpoliklinikerna direkt om man inte får kontakt med Jourhjälpen i rimlig tid.
I livshotande situationer ska man alltid ringa det allmänna nödnumret 112.
Kontakter
Veli-Pekka Harjola, överläkare, HUS Akuten
veli-pekka.harjola@hus.fi, tfn 050 427 0163
Om
På HUS Helsingfors universitetssjukhus vårdas årligen över en halv miljon patienter. Våra 25 000 proffs arbetar för alla patienters bästa. Vi har ansvaret för den specialiserade sjukvården för invånarna i våra 24 medlemskommuner. Dessutom har behandlingen av flera sällsynta och svåra sjukdomar koncentrerats riksomfattande till HUS.
HUS är Finlands största aktör inom hälso- och sjukvårdsbranschen och den näst största arbetsgivaren i landet. Vår kompetens är internationellt känd och erkänd. Som universitetssjukhus utvärderar och utvecklar vi ständigt våra behandlingsmetoder och vår verksamhet.
Följ HUS
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från HUS
Legionellabakteeria löytynyt Hyvinkään sairaalan hanavedestä - yhtään infektiota ei ole todettu18.4.2024 16:37:03 EEST | Tiedote
Hyvinkään sairaalan synnytysosaston vesihanoista otetuista näytteistä on omaseurannassa löytynyt toimenpiderajat ylittävä määrä legionellabakteeria. Synnytyssaleja on käytössä yksi vähemmän kuin normaalisti. Muutoin synnytystoiminta jatkuu normaalisti. Löydöksiin ei liity yhtään legionellan aiheuttamaa infektiota.
Distansmottagning även för barn – Nylands Jourhjälp utvidgar sina tjänster17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Nylands Jourhjälp erbjuder från och med den 19 april 2024 möjlighet till distansmottagning även för barnsjukdomar. Läkaren kan i fortsättning träffa barnet och föräldrarna via videosamtal. Orsaken till den utökade tjänsten är dokumenterad erfarenhet av hög kundnöjdhet för distansmottagningen och högklassiga vårdresultat.
Lapsetkin pääsevät etävastaanotolle – Uudenmaan Päivystysapu laajentaa palveluaan17.4.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Uudenmaan Päivystysavussa tarjotaan etävastaanottomahdollisuutta 19.4.2024 alkaen myös lasten sairauksiin. Lääkäri voi tavata lapsen ja hänen vanhempansa jatkossa videon välityksellä. Palvelun laajentamisen taustalla ovat näytöt etävastaanottojen korkeasta asiakastyytyväisyydestä ja laadukkaista hoitotuloksista.
Children will be able to access remote appointments: Medical Helpline in Uusimaa expands its service17.4.2024 07:15:00 EEST | Press release
The Medical Helpline in Uusimaa will offer remote appointments for children’s illnesses as well starting April 19, 2024. A doctor can hold a remote video consultation with the child and parent. The service expansion is supported by evidence of high client satisfaction and excellent treatment outcomes in remote appointments.
Sockervärdena hos barn med diabetes kan hållas under kontroll med en smartpump11.4.2024 12:02:08 EEST | Tiedote
En självreglerande insulinpump håller sockervärdena hos barn med diabetes stabila, till och med på samma nivå som hos friska barn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum