HUS Neurokirurgialle puolen miljoonan euron lahjoitus

HUS Neurokirurgia on saanut yksityishenkilöltä puolen miljoonan euron lahjoituksen mikroneurokirurgisen koulutus‐ ja kehittämislaboratorion perustamiseen.

Lahjoituksen taustalla on HUSissa saatu hyvä hoito ja kiitollisuus neurokirurgi Martin Leheckan tekemästä leikkauksesta. Lahjoituksen myötä HUS Neurokirurgiaan saadaan perustettua moderni mikroneurokirurgian huippuvalmennuskeskus.

− Olen ylpeä, että meillä HUSissa tehdään niin hyvää työtä, että se voi johtaa näin hienoon eleeseen, lahjoitustilaisuudessa puhunut toimitusjohtaja Juha Tuominen sanoi.

Mikrokirurgia on neurokirurgille motorisesti erittäin vaativaa ja huipulle pääsemiseksi tarvitaan pitkäjänteistä ja laadukasta harjoittelua. Nuorilta ja kokeneemmiltakin neurokirurgeilta odotetaan virheettömiä suorituksia entistä vaikeammissa leikkauksissa heti ensiyrityksellä.

− Mikrokirurgiassa käsien ja sormien liikkeitä täytyy hallita millimetrin kymmenesosien tarkkuudella, eikä vapinaa saisi olla. Tarvitaan paljon toistoja, jotta liikkeistä saadaan sulavia ja automaattisia, Martin Lehecka kertoo.

Ainoa mahdollisuus taitojen kehittämiseen ja hiomiseen on hyödyntää erilaisia simulaatioympäristöjä. Monissa kansainvälisissä neurokirurgian huippukeskuksissa on perustettu erilaisia mikroneurokirurgisia laboratorioita tätä kouluttautumisprosessia tukemaan.

− HUS Neurokirurgia tunnetaan kansainvälisesti laadukkaasta, tehokkaasta ja minimalistisesta mikroneurokirurgisesta ajattelusta. Vaikka olemme olleet viimeiset 20 vuotta edelläkävijä leikkaustekniikoiden kehityksessä ja käyttöönotossa, koulutuslaboratorion puuttuminen on ollut selkeä heikkous meidän muuten niin korkeatasoisessa toiminnassamme, neurokirurgian linjajohtaja Mika Niemelä sanoo.

Valmennuskeskus vahvistaa vakavien aivoverisuonisairauksien hoitoa

Lahjoituksen tehnyt yksityishenkilö alkoi kahdeksan vuotta sitten oireilla vakavasti ulkomaanmatkalla ja joutui kesken matkan palaamaan kiireellisesti takaisin Suomeen. Sairaalassa hänellä todettiin synnynnäinen ja harvinainen moyamoya‐aivoverisuonisairaus, joka voi pahimmillaan aiheuttaa aivoinfarkteja tai aivoverenvuotoja.

Aivovaltimoiden ohitusleikkauksella voidaan moyamoyassa estää uusien aivotapahtumien synty. Leikkaus vaatii neurokirurgilta erityisiä taitoja, joiden oppiminen vaatii vuosien harjoittelua.

− Toivon antamani lahjoituksen mahdollistavan sen, että muutkin vastaavassa tilanteessa olevat potilaat voivat saada yhtä hyvän hoidon.

Martin Lehecka, osastonylilääkäri, dosentti
HUS Neurokirurgia
martin.lehecka@hus.fi

Mika Niemelä, linjajohtaja, professori
HUS Neurokirurgia
mika.niemela@hus.fi

Mielenterveystalo.fi-palvelulla jo yli 200 000 käyttäjää kuukausittain25.6.2019 09:40:05 EESTTiedote

Palvelun kuukausittaista kävijämäärää seurataan jatkuvasti ja 200 000:n kuukausittaisen kävijän raja on ylittynyt ensimmäisen kerran. Erityisesti omahoito-ohjelmat, joista saa apua ja työkaluja paitsi tavallisiin oireisiin ja eri elämäntilaisiin, ovat suosittuja. Myös luotettaviksi todetut ja itsearviointiinkin sopivat mittarit toimenpidesuosituksineen ovat käytetyimpien sisältöjen joukossa.