HUS varautuu työvoiman äkillisiin muutostarpeisiin joulun pyhinä

HUSissa on päätetty ottaa käyttöön lisätyökorvaus ja jatkaa hälytysrahan maksamista joustavammin. Toimenpiteiden avulla varaudutaan hoidon turvaamiseen myös joulun ja uuden vuoden aikaan. Ylimääräisen vuoron lisä on neuvoteltu yhdessä työntekijäjärjestöjen kanssa.

HUSissa on päätetty ottaa käyttöön ylimääräisen työvuoron lisä, jota maksetaan 14.12.2020 - 3.1.2021 väliselle ajalle sijoittuvasta työstä. Ylimääräisen vuoron lisän suuruus on neuvoteltu yhdessä työntekijäjärjestöjen kanssa.

”Tehohoidon tarve on noussut tasaisesti koko syksyn ja huolenamme on koulutetun henkilöstön saatavuus joulun aikaan ja vuoden vaihteessa”, taustoittaa johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi HUSin toimitusjohtajan tekemää päätöstä.

”Joulun ja uuden vuoden ajanjaksolle sijoittuu kolme arkipyhää, jotka lyhentävät työntekijöiden työaikaa. Tämän lisäksi meitä haastaa koronavirusepidemia, jolloin on tärkeää ennakoiden turvata työntekijöiden saatavuus”, lisää palvelussuhdejohtaja Mia Lehmusvaara.

Ylimääräisen työvuoron tekeminen on työntekijälle aina vapaaehtoista ja se sovitaan etukäteen työntekijän kanssa ennen työvuorojakson alkua. Ylimääräisen työvuoron lisää maksetaan KVTES:n soveltamisalan ja sen jaksotyöajan piirissä oleville työntekijöille. Korvaus on sama kaikille ammattiryhmille. Tämän lisäksi korvataan ylityöt ja muut normaalit työaikakorvaukset työehtosopimuksen määräysten mukaisesti.

HUSissa on lisäksi päätetty jatkaa paikallista sopimusta hälytysrahan maksamisesta sekä kunnallisen virka- ja työehtosopimuksen (KVTES) että lääkärisopimuksen piirissä oleville työntekijöille. Hälytysrahaa maksetaan tilanteissa, joissa työntekijä tai viranhaltija kutsutaan töihin vapaalta. Hälytysrahan suuruus on 90 euroa KVTES:n piirissä oleville työntekijöille ja viranhaltijoille. Lääkäreiden paikallinen sopimus hälytysrahan suuruudesta on porrasteinen ja se riippuu hälytystä koskevan työn sisällöstä ja ajankohdista.

Korvauksen avulla voidaan helpottaa henkilöstön saamista työhön esimerkiksi äkillisissä sairaustilanteissa tai muissa poikkeustilanteissa.

Johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi,
haastattelupyynnöt sihteeri Jaana Niinivaara puh. 050 427 2013

Palvelussuhdejohtaja Mia Lehmusvaara, puh. 040 585 1694

HUS mediapalvelu viestinta@hus.fi
puh. 050 427 2875 ma-to klo 9.00 - 15.30, pe klo 9 - 15

Tidsbokningen på nätet för coronavaccinationerna har öppnats för invånarna i Nyland26.1.2021 08:11:36 EETTiedote

Tidsbokningstjänsten för coronavirusvaccinationer har öppnats på adressen coronavaccinbokning.fi. Tjänsten är gemensam för kommunerna i Nyland. Tidsbokningen fungerar enligt självbetjäningsprincipen. Vaccinationstid kan förutom via nätet också bokas per telefon. Tidsbokningstjänsten produceras av HUS. Nylands tidsbokningstjänst för coronavaccinationer består av infosidan coronavaccinbokning.fi som beskriver tjänsten och hänvisar de invånare och hälso- och sjukvårdspersonal som står i tur att vaccineras till en stark identifiering, efter att de godkänt användarvillkoren. Man loggar in i tjänsten med sina bankkoder eller ett mobilcertifikat. En screening- och förhandsinformationsblankett fylls sedan i för att säkerställa att personen tillhör den grupp som vid ifrågavarande tidpunkt vaccineras. Därefter går man till den egentliga tidsbokningen. I samma tidsbokningstjänst bokar kommunernas hälso- och sjukvårdspersonal en tid för kundens räkning via exempelvis telefontjänsten. Inledningsvis

Koronarokotusten nettiajanvaraus on avattu Uudenmaan asukkaille26.1.2021 08:11:24 EETTiedote

Uudenmaan kuntien yhteinen itsepalveluperiaatteella toimiva koronarokotusten ajanvaraus on avattu osoitteessa koronarokotusaika.fi. Nettiajanvarauksen lisäksi rokotusajan voi varata kunnista puhelimitse. Ajanvarauspalvelun on tuottanut HUS. Uudenmaan koronarokotusajanvarauspalvelu koostuu koronarokotusaika.fi -infosivustosta, jossa kerrotaan palvelusta ja ohjataan rokotusvuorossa olevat asukkaat ja sote-ammattilaiset käyttöehtojen hyväksymisen jälkeen vahvaan tunnistautumiseen. Palvelun tunnistaudutaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tämän jälkeen täytetään seulonta- ja esitietolomake, jolla varmistetaan, että henkilö kuuluu kyseisellä hetkellä rokotettavien ryhmään. Tämän jälkeen siirrytään varsinaiseen ajanvarauksen. Samassa ajanvarauspalvelussa kuntien sote-ammattilaiset varaavat ajan asiakkaan puolesta esimerkiksi puhelinpalvelussa. Alkuvaiheessa voi varata ajan ensimmäisen rokoteannoksen antamiseen. Ajanvaraus toisen rokoteannoksen antamiseen varataan ensimmäisen rokotu

Vastoin MOT-ohjelman näkemystä, HUSissa pidetään vastuullisena ja laillisena tehtyä korkean ja nopean kapasiteetin koronatestauksen suorahankintaa25.1.2021 15:44:27 EETTiedote

Suorahankinnat ovat hankintalain mukaisia, jos ne ovat välttämättömiä ja kiireellisiä. HUSissa koronavirusepidemian torjumiseksi tehdyt hankinnat ovat Suomen koronatestausstrategian mukaisia kiireellisiä toimenpiteitä yleisvaarallisen tartuntataudin torjumiseksi. Ihmettelemme YLEn asennetta kriittiseksi muuttuneessa epidemiatilanteessa.