HUS

HUSin kuvantamistoiminnot hidastuneet – palvelu ruuhkautunut

Jaa

Arkipäivän toiminnan käynnistyminen Apotin käyttöönoton jälkeen on hidastanut HUSin kuvantamistoimintoja. Potilaita on kehotettu varautumaan pidentyneisiin odotusaikoihin ja puhelimitse tapahtuvan ajanvarauksen ruuhkautumiseen.

HUS Diagnostiikkakeskuksen kuvantamistoiminnot ottivat Apotti Oy:n toimittaman potilastietojärjestelmä Apotin käyttöön lauantaina 24.4.2021. Käyttöönotossa on ollut kuvantamistoimintaan vaikuttavia ongelmia, kun potilasmäärät ovat kasvaneet viikonlopun jälkeen. Toiminta kaikissa kuvantamispalveluissamme on hidastunut. Erityisesti ajanvarauksella kuvantamistutkimukseen tulevien kannattaa varautua pidentyneisiin odotusaikoihin. 

Olimme varautuneet siihen, että Apotin käyttöönotossa ensimmäinen viikko on aina hankala. Ongelmat kasautuvat käyttöönoton alkupäiviin, mutta niitä myös ratkotaan yhdessä Apotti Oy:n kanssa intensiivisesti kellon ympäri. Päivystykselliset ja muut kiireelliset kuvantamistoimenpiteet hoidetaan kuitenkin ongelmista riippumatta aina ykkösprioriteetilla”, johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi sanoo. 

HUS pahoittelepalvelujehidastumisesta potilaille syntyvää ylimääräistä vaivaa. 

HUS ilmoitti jo 23.4. vaiheistavansa kuvantamistoimintojen käyttöönoton. Syynä olivat viime hetkellä ilmenneet ongelmat, jotka havaittiin kuntien ja HUS Diagnostiikkakeskuksen kliinisen fysiologian ja isotooppilääketieteen (KFI) sekä kliinisen neurofysiologian (KNF) yksiköiden kuvantamistoimintojen välisen tiedonsiirron järjestelmissä.  Yksiköissä on noin 250 käyttäjää HUS Diagnostiikkakeskuksen kaikkiaan 2 000 Apotti-käyttäjästä.

Mediayhteydet ja haastattelupyynnöt:   
Viestintäpäällikkö Paavo Holi, HUS viestintä 
paavo.holi(at)hus.fi 

 

Taustaa  

HUSissa on käynnissä laaja potilas- ja asiakastiedon hallintaa koskeva toiminnanuudistus. Uusi, yhdenmukaisempi tapa kirjata ja hyödyntää tietoa parantaa laatua ja vahvistaa potilasturvallisuutta. Merkittävän kehityshankkeen mahdollistaa siirtyminen uuteen Apotti-potilastietojärjestelmään kaikissa HUSin yksiköissä kevääseen 2021 mennessä. Apotin myötä HUSin asiakkaille on avautunut myös uusi sähköisen asioinnin potilaspalvelu, Maisa.  

Apotti-järjestelmä on otettu HUSissa käyttöön kolmessa eri vaiheessa: marraskuussa 2018, helmikuussa 2020 ja lokakuussa 2020. HUS Kuvantaminen ottaa Apotti-järjestelmän käyttöön viimeisenä yksikkönä keväällä 2021.  

Maailmalla lähes 500 sairaalassa käytössä olevan Epic-pohjaisen järjestelmän toimittaa HUSille Oy Apotti Ab. 

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa noin 680 000 potilasta. HUSissa työskentelee lähes 27 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

HUS on Suomen suurin terveydenhuoltoalan toimija ja maan toiseksi suurin työnantaja. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HUS

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme