HUSLABin automatiikka Siemensille / HUSLABs automatik till Siemens

HUS-kuntayhtymän hallitus päätti automaatiolaboratorion hankinnasta HUSLABille. Julkisen kilpailutuksen voitti Siemens Healthcare Oy. Kilpailutukseen päädyttiin, koska aikaisempi hankinta osoittautui sellaiseksi, ettei se vastannut hankinnalle osoitettuja vaatimuksia.

Automaatiolaboratorion lisäksi hankintaan liittyy kemian ja immunokemian analytiikkaa. Palvelu sisältää laitteet ja niiden huollon sekä ylläpidon. Laitteet sijoitetaan kaikkiin HUSLABin laboratorioihin paitsi Kymenlaakson laboratorioihin.

- Edellinen sopimus toisen toimittajan kanssa päättyy ensi keväänä. Arvelemme, että tarvitsemme jo ennen sopimuksen päättymistä tätä uutta järjestelmää. Tämä on valtava kokonaisuus, esimerkiksi Meilahdessa putkia kulkee pitkin automaatiolinjaa 4000 kappaletta tunnissa, HUSLABin vs. toimialajohtaja Kaisa Salmenkivi sanoi hallituksen kokouksessa.

Siemensin kanssa solmitaan seitsemän vuoden sopimus, jonka kokonaiskustannuksiksi arvioidaan 25 miljoonaa euroa.

- -

Samkommunen HNS styrelse fattade på sitt möte beslut om köp av ett automationslaboratorium till HUSLAB. Siemens Healthcare Oy vann den offentliga upphandlingen. Beslut om offentlig upphandling fattades eftersom den förra upphandlingen inte uppfyllde kraven.

Förutom automationslaboratoriet ingår också kemisk och immunokemisk analytik i köpet. Tjänsten innefattar apparatur samt underhåll och service. Apparaturen kommer att installeras på alla HUSLABs laboratorier förutom i Kymmenedalen.

- Det förra avtalet med en annan leverantör löper ut i vår. Vår bedömning är att vi behöver det här nya systemet redan före det. Det handlar om en enorm helhet, till exempel i Mejlans åker 4000 provrör varje timme längs med automationslinjen, berättar Kaisa Salmenkivi, som är tf direktör för verksamhetsområdet HUSLAB.

Avtalet med Siemens är sju år långt och den totala kostnaden uppskattas till 25 miljoner euro.

HUSin palvelujen kysynnän kasvu jatkui vuonna 2018 / Efterfrågan på HUS tjänster fortsatte att öka under 201811.3.2019 14:48:22 EETTiedote

HUSin hallitus käsitteli kokouksessaan 11.3.2019 vuoden 2018 tilinpäätöstä. HUSin tarjoamien palvelujen kysynnän kasvu jatkui vuonna 2018. Kiireetöntä hoitoa koskevien elektiivisten lähetteiden määrä kasvoi 3,7 % ja erikoissairaanhoidon päivystyskäyntien määrä kasvoi 4,4 % edellisestä vuodesta. Erikoissairaanhoidossa hoidettiin lähes 560 000 henkilöä. Lisäksi HUSin yhteispäivystyksissä hoidettiin noin 150 000 terveyskeskustasoista päivystyskäyntiä. Koska palvelutuotannon määrä oli selvästi suunniteltua suurempi, muodostui vuodelle 2018 merkittävä toiminnallinen ylijäämä. Valtuuston 13.12.2018 päätöksen mukaisesti vuoden 2018 koko ylijäämä palautettiin jäsenkunnille. Palautus jäsenkunnille oli yhteensä 87,7 miljoonaa euroa. Palautus sisälsi Töölön sairaalakiinteistön myyntivoiton. HUSin toimintatuotot olivat noin 2,3 miljardia euroa, toimintakulut noin 2,2 miljardia euroa ja poistot noin 110 miljoonaa euroa. Investointien yhteismäärä oli 177 miljoonaa euroa, näistä rakennusinvestointien