Hypellen saaristoon – kysyntä luo uusia tuotteita

Saariston kysyntä on kasvanut parin viime vuoden aikana huomattavasti. Vaikka ulkomaiset matkailijat ovat pysyneet poissa, ovat suomalaiset nauttineet saariston vivahteikkaasta merellisestä luonnosta. Kaupungit matkailukohteena 2021 tutkimus kertoo, että vesistöjen läheisyys (meri, järvi, joki) houkuttelee suomalaisissa kaupungeissa eniten.

Kuvaaja Jaakko Kivelä

Turun edustalta alkaa noin 40.000 saaren uniikki labyrintti, joka on täynnä tekemistä ja nähtävää tai se tarjoaa hienot puitteet levolliseen lomaan. Ota tukikohdaksi Naantali, hyppää satulan selkään ja suuntaa vanhasta kaupungista suoraan Rengasteille.

Tänä kesänä saaristoon on vieläkin helpompi lähteä ilman omaa autoa tai venettä tai pyörää. Visit Naantalilla on tarjolla Pienellä Rengastiellä kolme erilaista saarihyppelyretkeä, jotka voi näppärästi ostaa verkkokaupasta. Matkoilla voi keskittyä nauttimaan maisemista, kun aikataulu on valmiiksi mietitty ja matka taittuu välillä bussilla, välillä laivalla. Kaikki kolme lähtöä ovat takuulähtöjä, joissa alkumatka sujuu tilausbussilla Turusta Naantalin kautta Rymättylään, mutta sen jälkeen kullakin lähdöllä on omat valttinsa:

19.6. lähdöllä nautitaan tunnin merimatkasta kallioisten saarten lomitse Rymättylästä Nauvon vilkkaaseen vierasvenesatamaan ravintoloineen ja puoteineen. Nauvosta voi jatkaa saarihyppelyä oman suunnitelman mukaan tai palata Saaristobussilla Turkuun

29.7. Opastettu kierros Seilin spitaali- ja mielisairaalahistoriasta kuululla saarella sekä paluumatka perinnepurjelaivalla Naantaliin, josta voi palata Föli-bussilla Turkuun.

12.8. Reilusti aikaa tutustua Seilin saareen oman kiinnostuksen mukaan, kokea Nauvon vierasvenesataman vilske sekä palata laivalla Airiston maisemia ihaillen Turun Aurajokeen.

Tarkemmat tiedot: kolmesta saarihyppelymatkasta Pienellä Rengastiellä.

Matkat on suunniteltu yhteistyössä Vihreät matkaketjut -hankkeen kanssa.

Lisätietoja:

Tarja Rautiainen, Visit Naantali, tarja.rautiainen@visitnaantali.com, p. 040 7478847

Telle Tuominen, Turun AMK, telle.tuominen@turkuamk.fi, p. 044 9074960

Kuvaaja Jaakko Kivelä
Kuvaaja Juho Kuva
Kuvaaja Gustav Ramberg

Varsinais-Suomen ja Satakunnan matkailuorganisaatioiden yhteinen digitaalinen varausalusta valmiina julkaistavaksi14.6.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Syksyllä 2020 alkanut hanke on edennyt odotetusti. Yleisölle ja alueen yrittäjille hanke konkretisoituu digitaalisen varaus- ja myyntialustan käyttöönotolla. Yhteinen haaveilusta myyntiin mahdollistava digitaalinen varausalustan pilotti, Elämysgroupin Koko Travel Planner julkaistaan 14.6. Varausalusta löytyy www.finnisharchipelagoroutes.fi ja sosiaalisen median kanavat @finnisharchipelagoroutes.

Tervetuloa Smakuilemaan Naantaliin jälleen 28.6.-10.7.20214.6.2021 07:50:00 EEST | Tiedote

Smaku-ruokatapahtuma järjestetään jo kolmatta kertaa Naantalissa ja mukana on tänä vuonna seitsemän upeaa paikallista ravintolaa ja kahvilaa. Smakussa voi kierrellä omassa tahdissa maistelemassa Naantalin ravintoloiden ja kahviloiden Smaku-annoksia 5 ja 7 euron annoshintaan. Kukin mukana olevista ravintoloista ja kahviloista toteuttaa Smakua varten omaleimaisen maisteluversion vähintään yhdestä alku-, pää- tai jälkiruoka-annoksesta.

Save the date ruokatoimittajille - tervetuloa mukaan maistuvaan kesäpäivään ja Smaku-matkalle Naantaliin tiistaina 1.6.20216.5.2021 08:05:00 EEST | Kutsu

Smaku -ruokatapahtuma järjestettiin Naantalissa ensimmäisen kerran vuonna 2019. Tämän vuoden Smaku Naantali järjestetään ravintoloissa ja kahviloissa 28.6.-10.7.2021. Smaku-tapahtumassa kierrellään maistelemassa paikallisten ravintoloiden ja kahviloiden herkullisia maisteluannoksia kahden viikon ajan ja tutustua paikallisiin yrittäjävetoisiin ravintoloihin omaan tahtiin yhdessä ystävien kanssa.

Veneala toivoo Naantalin Venemessujen järjestämistä2.2.2021 08:16:00 EET | Tiedote

Hankalasta koronatilanteesta huolimatta Naantalin Venemessujen organisaatio työskentelee sen eteen, että toukokuun viimeisenä viikonloppuna messuveneet olisivat jälleen esillä Naantalin rannassa. -Venealalle tulevasta keväästä on tulossa haasteellinen, kun perinteiset sisähalleissa tapahtuvat messut on peruttu. Kevään messut ovat aina olleet alalle tärkeä kanava asiakkuuksien hankinnassa ja kaupantekemisessä. Moni kauppias toivookin nyt, että Naantalissa messut saataisiin kuitenkin järjestettyä koronasta huolimatta. Usko tähän on vahva, koska ulkoilmatapahtuma voisi olla mahdollista järjestää turvallisesti näissäkin olosuhteissa, miettii messujen toimitusjohtaja Tuomas Levanto.

Det gemensamma och länsöverskridande projektet Finnish Archipelago 2025 – hållbar tillväxt genom digitalt produkturval samordnas i samarbete av Visit Pori, Visit Rauma, Yrityssalo, Kimitoöns kommun, Pargas stad, Visit Turku och Visit Naantali, med den sist nämnda som projektadministratör. Det deltagande områdets ihopräknade turismintäkt för år 2018 var en miljard euro och den sysselsättande effekten som turismen genererar 5470 årsverken för samma år.