Hyvä erikoiskahvi eurolla! Näin säästät ja saat kotona paremman kahvin kuin useissa kahviloissa

Hyvä erikoiskahvi kivassa kahvilassa maksaa hyvinkin viisi euroa. Kotibarista saa valmistettua laadukasta kahvia eurolla. Siihen tarvitaan vain Suomessa ylenkatsottu mokkapannu ja laadukkaista pavuista hienoksi jauhettu kahvi.

Suomalaisen kahvilakulttuurin kehittyminen on tarkoittanut myös kahvinautinnon kallistumista.

Tänä talvena on näkynyt ihmisten tarve säästää ylimääräisistä kuluistaan - mutta pitää silti kiinni elämää sulostuttavista nautinnoista.

Yksi keino tähän on tehdä kotona erikoiskahvia mutteri- eli mokkapannulla. Mokkapannulla saa valmistettua erinomaisen tiukan ja lyhyen kahvin. Se toimii hyvin myös jatkettuna maidon kanssa eli lattena.

Mokkapannu on erittäin suosittu eteläisessä Euroopassa. Suomessa se on joskus turhaan ylenkatsottu kun helpoksi koetut isoja määriä kerrallaan tekevät kahviautomaatit ovat syöneet sen suosiota.

Tarkan markan kotibaristalle mokkapannu on hyvä valinta, sillä hyvän mutteripannun saa muutamalla kympillä.

Mokkapannun käyttö ei edellytä pitkiä kursseja tai ammattipätevyyttä. Mokkapannussa vesi nousee pienellä paineella hienoksi jauhetun kahvin läpi, kuten espressossa. Tarkalleen ottaen espressosta ei ole kuitenkaan kyse. Se on vahva mokkakahvi, joka on melkein kuin espresso, mutta ei vaadi valmistukseen kallista espressokonetta.

Pieni laskutoimitus kertoo, että mokkapannulla kotona valmistettu latte maksaa noin euron. Kahvilassa kuluttaja joutuu varautumaan jopa viiteen euroon.

Yhden kahvikupillisen kustannus koostuu monesta osasta:

• Jauhettu kahvi 40 senttiä. Hyvän kahvin kilohinta on nyt noin 40 euroa.
  • Maito 50 senttiä. Laskennassa arvioitu maitolitran hinnaksi 1,50 euroa.
  • Kahvin valmistamiseen käytetty sähkön kustannus noin 10 senttiä.

Yhteensä noin 1 euro / 3 dl cafe latte

Mia NieminenKahvin maistaja, yrittäjä

Mia on kahvin maistaja ja tarkka kahvin uuttaja. Hän on aina perillä uusista uuttovariaatioista. Mia on kouluttanut lukuisia baristoja ja tuomaroinut kansallisella tasolla barista- ja kahvikilpailuissa.

Puh:040 768 6072mia.nieminen@caffi.fi

Petri NieminenKahvinpaahtaja, yrittäjä

Petri on tinkimätön paahtaja. Petri maistaa kaikki myynnissä olevat kahvit ja etsii koko ajan uusia kahveja maailmalta paahdettavaksi. Petri on myös kirjoittanut ensimmäisen kattavan suomenkielisen kirjan kahvista, nimeltään Kahvi - Suuri suomalainen intohimo (Tammi).

Puh:040 768 6073petri.nieminen@caffi.fi

caffi
Askonkatu 13 F

040 545 4508http://www.caffi.fi

Caffi on vuonna 2006 perustettu suomalaisen kahvikulttuurin intohimoinen kehittäjä ja uranuurtaja.

Mia ja Petri Niemisen perheyritys paahtaa erikoiskahveja Lahdessa Askon alueella. Caffilla on kaksi myymälää Espoon Isossa Omenassa ja Vantaan Flamingossa.

Helsinki Coffee Festival on valinnut Caffin paahtaman kahvin kahdesti Suomen parhaaksi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta caffi