Hyvä Joulumieli -keräyksen apu viety perille

Suomen Punaisen Ristin ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton keräyksen tuotoilla autettiin tänä vuonna yhteensä 28 000 vähävaraista lapsiperhettä. Ruokalahjakortti on pelastanut monen perheen joulun, mutta heidän tilanteensa on muistettava myös arjessa.
Kuva: Suomen Punainen Risti / Katja Lösönen

Hyvä Joulumieli -keräykseen osallistui tänä vuonna tuhansia yrityksiä ja kymmeniä tuhansia yksityislahjoittajia.

– Varsinkin yritykset ovat ottaneet Hyvä Joulumieli -keräyksen sydämen asiaksi ja monet kertoivat halunneensa käyttää yrityksen joululahjarahat lapsiperheiden auttamiseen. Tänä vuonna yritykset innostuivat myös järjestämään erilaisia tempauksia keräyksen hyväksi, kertoo Punaisen Ristin varainhankinnan päällikkö Anna Laurinsilta.

– Olemme kiitollisia kaikista lahjoituksista, niin pienistä kuin suuristakin. Niiden avulla olemme pystyneet viemään avun perille.

Varsinainen keräystulos selviää alkuvuodesta kaikkien tilitysten saavuttua.

Kiitoksissa toistuu hämmästys

Hyvä Joulumieli -lahjakortit jaettiin yhteensä 28 000 lapsiperheelle eri puolille Suomea yhteistyössä neuvoloiden, sosiaalitoimen ja seurakuntien diakoniatyön kanssa.

Laurinsilta kertoo, että järjestöjen saamissa palautteissa toistuu avun saajien ihmetys siitä, että joku ulkopuolinen on halunnut auttaa. Moni perheenäiti ja -isä on etukäteen pelännyt juhlapyhiä niiden tuoman rahanmenon vuoksi.

– En usko, että ymmärrätte sitä tunnetta, kun avasin kirjeen ja siellä olikin 70 euron lahjakortti ruokakauppaan, kertoo opiskeleva kolmen lapsen äiti.

– Kyyneleethän siinä nousi silmiin. Ja se helpotus, kun tiesin, että saan lapsille ruokaa.

Köyhyys korjataan poliittisilla päätöksillä

Hyvä Joulumieli -lahjakortti pelastaa monen perheen joulun. Lapsiperheköyhyyden korjaamiseen tarvitaan kuitenkin poliittisia päätöksiä, sillä köyhyys koskettaa Suomessa jatkuvasti noin 110 000 lasta.

– Moni perhe elää perusturvaetuuksien varassa ja niiden taso ei ole Suomessa tällä hetkellä riittävä, toteaa Punaisen Ristin sosiaalisen hyvinvoinnin koordinaattori Maaret Alaranta.

– Perusturvan korottaminen turvaisi perheille paremman toimeentulon ja lapsille tasavertaisemmat mahdollisuudet kasvaa ja kehittyä.

Hyvä Joulumieli -keräys käynnistyi 22. marraskuuta ja se järjestettiin yhteistyössä Ylen aamu-tv:n, Yle Radio Suomen ja Yle Radio Vegan kanssa. Lahjakorteilla perheet ovat voineet ostaa ruokaa kampanjaan osallistuvien kumppaneiden eli K-ruokakauppojen, Lidlin ja S-ryhmän kaupoista.

Yhteystiedot:

- Suomen Punaisen Ristin varainhankintapäällikkö Anna Laurinsilta, p. 020 701 2196

Kuva: Suomen Punainen Risti / Katja Lösönen