Hyvä Joulumieli -keräyksestä jaettiin ruokalahjakortit 30 000 perheelle

Perinteinen Hyvä Joulumieli -keräys kotimaan vähävaraisten lapsiperheiden hyväksi järjestettiin 21. kerran. Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Suomen Punaisen Ristin yhteisen keräyksen tavoitteena on herättää keskustelua lapsiperheköyhyydestä, sillä Suomessa joka 10. lapsi elää pienituloisessa perheessä.

Tänä vuonna keräyksessä nostettiin esille, millaisia vaikutuksia lapsuusperheen taloudellisilla vaikeuksilla on nuorten elämään ja erityisesti heidän tulevaisuuteensa. Köyhyys voi olla este jopa koulutuksen hankkimiselle. Osa nuorista jättää hakematta tai joutuu keskeyttämään toisen asteen koulutuksen, koska oppimateriaalit ovat kalliita tai nuorelle tulee suuria kustannuksia koulumatkoista. Ilman tutkintoa nuoren on vaikeampi työllistyä ja köyhyys siirtyy myös aikuisuuteen.

– En pääse siihen kouluun, johon haluaisin, koska en uskalla pyytää vanhempiani sijoittamaan niin suurta rahamäärää siihen. Tiedän, että he suostuisivat, jos pyytäisin, mutta kärsisivät itse rahan puutteesta silloin, kuvailee nuori tilannettaan kyselyssä, jolla MLL keräsi nuorten kokemuksia perheiden vähävaraisuudesta.

Halu auttaa niitä, joilla menee heikommin

– Olemme iloisia, että suomalaiset ovat valmiita tukemaan ja auttamaan niitä, joilla menee heikommin. Kiitokset kaikille lahjoittajille, niin lahjoituksen tehneille yksityishenkilöille kuin yrityslahjoittajille. Haluan välittää kiitokset myös keräyksessä mukana olleille yhteistyökumppaneille, joiden avulla saimme lahjakortit toimitettua tukea tarvitseville perheille. Heidän roolinsa on keräyksen onnistumisessa merkittävä, järjestöpäällikkö Arja-Liisa Mauno sanoo.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Suomen Punaisen Ristin yhdessä Ylen kanssa järjestämä Hyvä Joulumieli -keräys järjestettiin tänä vuonna jo 21. kerran. Keräyksellä ilahdutetaan kotimaan köyhiä lapsiperheitä 70 euron lahjakortilla, joita tänä vuonna jaettiin 30 000 kappaletta. Lahjakortilla pystyi ostamaan ruokatarvikkeita S-ryhmän ruokakaupoista, K-ruokakaupoista ja Lidl-myymälöistä.

Lisätietoja:
järjestöpäällikkö Arja-Liisa Mauno, arja-liisa.mauno(a)mll.fi, p. 040 584 5176
tiedottaja Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, p. 040 580 2393

Suomen Punainen Risti
varainhankinnan koordinaattori Regina Laurén, regina.lauren(a)punainenristi.fi, p. 020 701 2199

Hyvä Joulumieli -keräys ilahduttaa vähävaraisia lapsiperheitä17.11.2017 14:14Tiedote

Perheen vähävaraisuus heikentää nuoren mahdollisuuksia osallistua ja kouluttautua. Lapsuudenperheessä koetulla taloudellisella ahdingolla on vaikutuksia pitkälle aikuiselämään, joten lapsiperheköyhyyden poistaminen on yhteiskunnallisesti tärkeä tavoite. Hyvä Joulumieli -keräyksellä halutaan nostaa keskustelunaiheeksi perheiden vähävaraisuus. Kotimaan köyhien lapsiperheiden hyväksi järjestettävä keräys alkaa 23. marraskuuta ja jatkuu jouluaattoon asti.

Insamlingen Jul i sinnet sprider åter glädje i barnfamiljer som har knappt om pengar17.11.2017 14:13Tiedote

När familjen inte har mycket pengar har de unga i familjen färre möjligheter att delta och studera. De känner också av följderna av detta långt in i vuxenlivet. Därför är det ett viktigt mål för samhället att avlägsna fattigdomen i barnfamiljer. Jul i sinnet aktualiserar åter denna fråga genom att samla in pengar till familjer i Finland som har svårigheter med sin ekonomi. I år börjar insamlingen den 23 november och fortsätter fram till julafton.