Lastensuojelun KeskusliittoLastensuojelun KeskusliittoLastensuojelun KeskusliittoLastensuojelun Keskusliitto

Hyvä kasvaa kasvattamalla

Hyvä kasvaa – kannustavan kasvatuksen kampanja tarjoaa tietoa, vertaiskokemuksia ja tukea kampanjaviikolla 6.–10.5.2019. Kampanjan takana ovat Lastensuojelun Keskusliitto, Väestöliitto, Ensi- ja turvakotien liitto sekä Meidän Perhe -lehti.

Kuva: iStock/Martin Dimitrov, sitaatti: Hyvä kasvaa -kysely

Suomalaisten kasvatustavat ovat muuttuneet nopeasti sitten 1980-luvun. Moni tämän päivän vanhemmista on elänyt oman lapsuutensa aikana, jolloin lasten kurittaminen oli täysin normaalia ja laillista. Kielteiset kasvatuskokemukset omassa lapsuudessa lisäävät tutkimusten mukaan todennäköisyyttä niiden käyttöön myös omien lasten kasvatuksessa. Kielteisistä kasvatuskeinoista voi myös onneksi päästä eroon.

Lastensuojelun Keskusliitto, Väestöliitto ja Ensi- ja turvakotien liitto selvittivät kyselyllä yhdessä Meidän Perhe -lehden kanssa, millaisia kasvatuskokemuksia vanhemmilla on, miten ne heijastuvat omaan kasvattamiseen ja miten kielteiset kasvatuskeinot on onnistuttu korvaamaan kannustavilla.

Kyselyyn vastasi 529 vanhempaa, joista suurimmalla osalla (83 %) oli kielteisiä kasvatuskokemuksia omasta lapsuudestaan. Kyselyn perusteella kurittaminen jättää syvät muistijäljet, jotka tuntuvat vielä aikuisenakin.

”Tuntui pelottavalta, oudolta. En usein tiennyt, miksi huudetaan ja mitä tein väärin ja mitä minulta odotetaan.”

”Se tuntui kamalalta, olin mitätön ja turha. Traumatisoivaa käytöstä se oli. Nyt niitä kokemuksia ja omien tunteiden nimeämistä, tunnistamista ja säätelyä pitää harjoitella aikuisena.”

Kannustavaa kasvatusta voi oppia

Kaikki vanhemmat kohtaavat joskus vaikeita kasvatustilanteita. Kyselyn perusteella vanhemmat tunnistavat hyvin ne riskipaikat, joissa malttia on vaikeaa pitää ja kielteisistä kasvatuskeinoista pidättäytyä. Väsymys, kiire, stressi ja nälkä heikentävät omaa kykyä vastaanottaa lasten tunteita. Monet ovat myös löytäneet kekseliäitä tapoja tilanteen hallussa pitämiseen.

”Useimmissa tilanteissa pelkkä syvään hengitys auttaa, itsensä rauhoittaminen. Käyn läpi listan päässäni, onko nälkä, onko väsy, onko kuuma. Yleensä kun saan löydettyä syyn, mistä oma ärsytys kumpuaa, niin helpottaa ulosantia.”

”Yhden lapsen ollessa pienempi sovittiin yhdessä "turvasana". Vaikka norsu. Tarpeen tullen pysäytin lapsen sanomalla, että "nyt on norsutilanne" jolloin lapsi tiesi, että nyt äiti on tosissaan, ja tsemppasi.”

Hyvä kasvaa -kampanja nostaa kampanjaviikolla 6.–10.5. esiin tietoa, vertaiskokemuksia ja vinkkejä kannustavaan kasvatukseen vanhemmille sekä ohjaa apua tarvitsevia vanhempia tuen piiriin. Kampanja näkyy kaikkien kampanjaorganisaatioiden verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa sekä Äidin puheenvuoro -vloggaaja Inari Fernandezin instagram-kanavalla @aidinpuheenvuoroinari. Väestöliitto tarjoaa tehostetusti ammattilaisten tukea vanhemmuuteen koko kampanjaviikon ajan.

Kampanjaviikon toimia

Lastensuojelun Keskusliitto:

• julkaisee Hyvä kasvaa -kyselyraportin verkkosivuillaan maanantaina 6.5. klo 7

Väestöliitto

Ensi- ja turvakotien liitto

• tarjoaa tietoa väkivallan käytöstä ja välttämisestä kasvatuksessa kasvatakannustaen.fi -virtuaalikirjassa
  • kiinnittää kasvatuksen kestävän yhteiskunnan rakentamiseen Johanna Linner Matikan blogilla tiistaina 7.5.

Meidän Perhe -lehti

Lisätietoja antavat:

Lastensuojelun Keskusliitto, viestintäpäällikkö Juuli Hurskainen, juuli.hurskainen@lskl.fi, p. 050 3533 480

Väestöliitto, palvelupäällikkö, psykologi Suvi Laru, suvi.laru@vaestoliitto.fi, p. 050 341 9606

Ensi- ja turvakotien liitto, asiantuntija Johanna Linner Matikka, johanna.matikka@etkl.fi, p. 050 3738 506

Meidän Perhe -lehti, päätoimittaja Maija Koski, maija.koski@sanoma.com

Kuva: iStock/Martin Dimitrov, sitaatti: Hyvä kasvaa -kysely

Syyrian leirillä olevat lapset eivät voi odottaa – Suomen on taattava lapsen oikeuksien toteutuminen31.5.2019 09:46:09 EESTTiedote

Lastensuojelun Keskusliitto pitää Syyrian autonomisella kurdialueella sijaitsevan Al Holin leirin tilannetta kestämättömänä ja epäinhimillisenä siellä oleskelevien lasten kannalta ja vaatii välittömiä toimia Suomen viranomaisilta. Leirin olosuhteet vaarantavat vakavasti lasten hyvinvoinnin, terveyden ja jopa henkiinjäämisen. Lasten paluun edesauttamista ei voida enää viivyttää.

Tervetuloa julkaisutilaisuuteen 12.2.: Lapsi verkossa – Näkökulmia lasten oikeuksiin ja tietosuojaan digitaalisessa ympäristössä24.1.2019 14:08:27 EETKutsu

Mitä uusi tietosuoja-asetus tarkoittaa lasten näkökulmasta? Tule kuulemaan ja keskustelemaan 12.2. Hakaniemenrantaan! Tarjoamme kevyttä aamiaista ja painavaa tietoa. Tilaisuus on tarkoitettu erityisesti henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita lasten tietosuojasta tai käsittelevät lasten henkilötietoja työssään. Toimittajat ovat tervetulleita paikalle!

Lapsi- ja perhejärjestöjen yhteinen vaaliohjelma on julkaistu: Anna ääni lapselle eduskuntavaaleissa17.12.2018 07:08:27 EETTiedote

Lähes kaikki poliittiset päätökset vaikuttavat lasten elämään. On tärkeää, että muistetaan arvioida tarkkaan, millaisia vaikutuksia milläkin toimella on lapsiin ja heidän tulevaisuuteensa. Siksi lapsi- ja perhejärjestöt ovat yhdistäneet rivinsä eduskuntavaalien alla Anna ääni lapselle -kampanjaan, jossa on mukana yli kolmekymmentä järjestöä. Myös kansalaiset ja ehdokkaat voivat osallistua kampanjaan.