Hyvä teko lapselle -palkinto Ruuhkavuosirakkautta-podcastille

Ensi- ja turvakotien liitto on myöntänyt Hyvä teko lapselle -palkinnon 2021 Ruuhkavuosirakkautta-podcastille ja sen tekijöille Heta Kärjelle ja Krista Pohjanlehdolle. He ovat podcastissaan lisänneet myönteisempää puhetta lapsiperhearjesta ja ruuhkavuosista. Kärjen ja Pohjanlehdon tapa käsitellä ruuhkavuosiarkea tukee hienolla tavalla lapsiperheiden jaksamista.
Ruuhkavuosirakkautta-podcastin Heta Kärki (vas.) ja Krista Pohjanlehto vastaanottivat Hyvä teko lapselle -palkinnon 30. toukokuuta 2022.

Ruuhkavuosirakkautta-podcastissa sen toimittajat Krista Pohjanlehto ja Heta Kärki ovat systemaattisesti lisänneet myönteisempää puhetta lapsiperhearjesta ja ruuhkavuosista. Podcastissa ei maalailla uhkakuvia tai pelotella, vaan käsitellään lapsiperhearkea rohkeasti ja lämmöllä iloineen ja suruineen. Kärki ja Pohjanlehto tuovat podcastissaan tärkeällä tavalla esiin sen, että vanhemmuuden ei tarvitse olla suorittamista, vaan riittävän hyvä vanhemmuus, välittäminen ja rakkaus riittävät.

– Ruuhkavuosirakkautta-podcastin tapa käsitellä lapsiperhearkea on ollut tärkeää perheiden jaksamisen kannalta. Erityisen suuri merkitys sillä on ollut korona-aikana, kun lapsiperheiden normaalit tukirakenteet ovat toimineet huonosti eikä esimerkiksi isovanhempien ja muiden läheisten tuki ole ollut käytettävissä. Tahdomme kiittää toimittajia Krista Pohjanlehtoa ja Heta Kärkeä merkittävästä työstä lasten ja lapsiperheiden hyväksi ja toivottaa menestystä podcastille jatkossakin, Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri Riitta Särkelä sanoo.

Palkinnon myöntänyt Ensi- ja turvakotien liitto pitää erittäin tärkeänä sitä, että Ruuhkavuosirakkautta käsittelee myös kipeitä ja vaikeita aiheita, kuten eroa tai lähisuhdeväkivaltaa. Podcastissa myös rohkaistaan avun hakemiseen.

– Olemme otettuja tästä palkinnosta. Missionamme on luoda Suomeen positiivisempaa perhepuhetta ja vertaistuki on tässä elämänvaiheessa todella arvokasta. Emme välttele vaikeitakaan aiheita, mutta puhumme niistä rakentavasti, kuuntelijoitamme rohkaisten. Ennen kaikkea juttelemme vieraidemme kanssa arjen pienistä arvokkaista hetkistä, heidän ihanista lapsistaan ja valtavasta määrästä rakkautta, jota ruuhkavuosina saa kokea! Heta Kärki ja Krista Pohjanlehto kertovat.

Tekijät saavat podcastistaan paljon positiivista palautetta. Kuulijat ovat muun muassa kertoneet, että podcast on auttanut arvostamaan ruuhkavuosia ja nauttimaan niistä.

–Olemme myös saaneet monia viestejä, että Ruuhkavuosirakkautta on saanut ajattelemaan, että ehkä perheen perustaminen voisikin olla ihan kiva juttu. Negatiivinen ruuhkavuosipuhe ja pelottelu ovat saaneet heidät aiemmin kammoksumaan perheen perustamista.

Heta Kärki ja Krista Pohjanlehti aloittivat Ruuhkavuosirakkautta-podcastin tammikuussa 2020. Podcastin missiona on lisätä positiivista puhetta perhe-elämästä.

Ensi- ja turvakotien liitto on myöntänyt Hyvä teko lapselle -palkinnon vuodesta 1985 lähtien vuosittain lasten hyväksi vaikuttamistoiminnassa tai käytännön työssä ansioituneille henkilöille tai yhteisöille. Liittohallitus arvioi palkintoa myöntäessään aina edellisen vuoden toimintaa ja siinä lapsen oikeuksien kannalta hyvää työtä tehneitä tahoja. Hyvä teko lapselle -palkinto on kuvanveistäjä Erkki Kannoston pronssiveistos “Kädestä pitäen”.