Hyvät pienasunnot syntyvät yhteistyöllä

Asuntosuunnittelun laatu on herättänyt kärkästä keskustelua. Yhtäältä kasvukeskusten keskeisille paikoille rakentuvat yksiöt ja kaksiot vastaavat kysyntään, kun asuntokuntien koko pienenee ja yhä useampi asuu yksin. Toisaalta pienasuntovoittoinen asuntotuotanto on saanut osakseen kritiikkiä liian vähäisestä luonnonvalosta, heikosta kalustettavuudesta ja muuntojouston puutteesta.

Uuteen asuntoon muuttajat

Asuntotuotannon on vastattava kysyntään, mutta asuntojen laadusta tinkimättä. Pienasuntokeskustelusta on jäänyt uupumaan yhteinen näkemys siitä, miten suunnitellaan laadukkaita pienasuntoja tiiviiseen kaupunkiympäristöön.

RAKLI järjesti yhteistyössä Suomen Arkkitehtiliitto SAFAn kanssa tilaisuuden, jossa tartuttiin tähän haasteeseen. Noin 130 webinaariosallistujaa kuuli monipuolisia näkökulmia hyvien pienasuntojen suunnitteluun: miten suunnitteluun vaikuttaa, kun pinta-alan supistuessa lisätäänkin korkeutta, miten muunneltavuus toteutuu pienasunnoissa ja miten pienasuntojen rakentaminen heijastuu kaupunkisuunnitteluun?

”Kaupungistuminen, yksinasumisen yleistyminen ja keskeisten sijaintien kova kysyntä haastavat asuntorakentamista. Tilaisuudessa esiteltiin pienasuntosuunnittelun onnistumisia, mutta nostettiin myös esiin haasteita. Ratkaisut näihin löytyvät parhaiten alan toimijoidenyhteistyönä, ei vastakkainasettelun, kautta, ” toteaa Lauri Lehtoruusu RAKLIsta.

Asuntorakentamisessa kohti muunneltavuutta

Tampereen yliopiston tutkijatohtori Jyrki Tarpion mielestä pienten asuntojen suunnittelussa tulisi miettiä kokonaisuutta sen sijaan että tilaoptimoidaan joka asuntoa minimiin. Eli kuinka asunnon kokoa voisi muuttaa helposti käytön aikana eri paloja yhdistellen ja erottaen. Esimerkiksi yksiköiden kytkeminen 2–4 huoneen asuntoihin on toteuttavissa monenlaisissa lamelleissa ja pistetaloissa.

Pienasuntojen toimivuus ja viihtyvyys ei ole neliöistä kiinni. Tästä osoituksena ovat 15,5-neliöiset Studiokodit, joiden asukkaat Hilja Lindholm ja Matti Lepistö kertoivat asumiskokemuksistaan. Asuntojen parhaina puolina he näkivät kaappitilan määrän, muunneltavuuden, visuaalisen ilmeen sekä asumisen yhteisöllisyyden. Tilantuntua tuovat suuri huonekorkeus sekä parvi ja Studiokodista ei hukkaneliöitä löydy.

”Viime kädessä asuntorakentamisen laatu mitataan siinä, miten onnistumme vastaamaan asukkaiden toiveisiin ja tarpeisiin – niin asunnon ominaisuuksien, sijainnin kuin hinnankin suhteen. Alan yhteinen haaste on, miten huomioidaan asukkaiden muuttuvat tarpeet. Asuntorakentamisessa yhtenä ratkaisuna tähän voisi olla muuntojousto, joka tarjoaa mahdollisuuksia asukkaiden eri elämäntilanteisiin”, sanoo Aija Tasa RAKLIsta.

Aija Tasa
Johtaja, asuminen
0503272077
aija.tasa@rakli.fi

Lauri Lehtoruusu
Asiantuntija, asuminen
lauri.lehtoruusu@rakli.fi

Uuteen asuntoon muuttajat

Pääkaupunkiseudun keskeisillä toimistoalueilla lähes puoli miljoonaa toimistoneliötä vajaakäytössä10.5.2021 16:07:55 EEST | Tiedote

Helsinki Research Forum -tutkimusfoorumi on tuottanut arvion toimistokiinteistöjen vajaakäyttöasteista pääkaupunkiseudun keskeisillä toimistomarkkina-alueilla, jotka kattavat noin puolet pääkaupunkiseudun toimistokannasta. Tarkastelualueella tyhjiä toimistoneliöitä on yhteensä noin 443 000 neliömetriä ja alueiden keskimääräinen vajaakäyttöaste on 12,5 prosenttia. Pienimmät vajaakäyttöasteet ovat Pasilassa ja Hakaniemessä. Pahin vajaakäyttöongelma on Pitäjänmäen alueella, jossa lähes joka neljäs toimistoneliö eli noin 90 000 neliömetriä on tyhjillään. Myös Helsingin ydinkeskustassa (CBD) vajaakäyttö on merkittävää, sillä 11 prosenttia eli noin 70 000 neliömetriä toimistoista on tyhjillään. ”Vajaakäyttö on keskeisiä kiinteistömarkkinoiden tunnuslukuja. Helsinki Research Forumin pyrkimyksenä on tuottaa tarkempaa ja yksityiskohtaisempaa tietoa kuin markkinoilla on tähän mennessä ollut”, kertoo johtaja Miika Kotaniemi RAKLIsta. "Olemme olleet alusta asti mukana Helsinki Research Forumissa e

VETOOMUS: Maankäyttö- ja rakennuslakiin tuotava kiinteistönomistajalle mahdollisuus valmistella asemakaava poliittiseen päätöksentekoon29.4.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Maankäyttö- ja rakennuslain uudistuksen alkumetreillä yhteiskunnassa oli laajalti jaettu näkemys uudistamisen tarpeista. Tarvitsemme sujuvampaa kaavoitusta sekä julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuutta. Valitettavasti tavoite toisensa perään on sittemmin haihtunut pois. Näyttää siltä, että laki ei tule tarjoamaan välineitä niihin maankäytön asioihin, joihin yhteiskunnassamme pitäisi tarttua. Konkreettinen keino tilanteen korjaamiseksi olisi tuoda lakiin kiinteistönomistajalle mahdollisuus valmistella asemakaava poliittisen päätöksentekoon.

Turun seudun kiinteistökauppa- ja rakennusmarkkinat pysyneet aktiivisina15.4.2021 15:00:00 EEST | Tiedote

Rakentamisen volyymit kasvoivat Turussa vuonna 2020 koronapandemiasta huolimatta. Uusia asuntoaloituksia tilastoitiin 2000-luvun ennätysmäärä ja merkittäviä toimitilahankkeita sekä käynnistyi että valmistui. Turun seudun kiinteistökauppavolyymi pysyi melko korkealla tasolla, ja prime-toimistojen tuottovaatimukset laskivat hieman. Toimitilavuokramarkkinoilla eletään kuitenkin muiden suurten kaupunkien tavoin haasteellisia aikoja ja näkymät ovat monin osin negatiivisia.

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri: Vuokra-asuntotarjonnan kasvu jatkuu, vuokrien nousu hiipuu14.4.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Vuokra-asuntosijoittaminen houkuttelee lisää pääomia, vaikka tarjonnan ripeä kasvu painaa vuokrien nousuodotuksia kaikissa suurissa kaupungeissa. Kaikkien ammattimaisten sijoittajaryhmien odotetaan kasvattavan vuokra-asuntosijoituksiaan tulevan vuoden aikana. Koronapandemia painottaa vuokra-asuntojen kysyntää aiempaa suurempiin asuntoihin, matalamman vuokratason alueille sekä pääkaupunkiseudun kehyskuntiin.