Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

Hyvinvointi-Suomi tarvitsee vahvan talouden, korkean työllisyysasteen ja paremman työelämän

Suomeen ollaan synnyttämässä viiden puolueen enemmistöhallitusta. STTK:n hallituksen mielestä uuden hallituksen tärkein tehtävä on Suomen talouden vahvistaminen, työllisyyden parantaminen ja työelämän kehittäminen.

- Suomen haasteet ovat samat riippumatta hallituksesta. Vahva talous ja myönteinen työllisyyskehitys ovat paras tae hyvinvointipalvelujen turvaamiseksi koko Suomessa tilanteessa, jossa Suomi ikääntyy, työmarkkinoilta poistuu enemmän ihmisiä kuin sinne tulee ja lapsia syntyy vähän. Myös ilmastonmuutoksen aiheuttamat haasteet on otettava vahvasti hallituksen listalle, puheenjohtaja Antti Palola painottaa.

Hyvinvointivaltion turvaaminen edellyttää vahvaa veropohjaa ja nykyistä korkeampaa työllisyysastetta.
- Verotusta on uudistettava niin, että tuloerojen kasvua hillitään. Työn verotuksen on tuettava työn tekemistä ja sen teettämistä. Pieni- ja keskituloisen työntekijän työn verotus ei saa kiristyä, jotta se ei muodostu osaamisen lisäämisen tai vaativampien työtehtävien vastaanottamisen esteeksi. Tuottavuuden kasvu ja elinkeinoelämän uudistuminen edellyttää yrityksiltä ja myös julkiselta sektorilta vahvoja panostuksia tutkimuksen ja tuotekehitykseen.

Hallituksen on jatkettava rakenteellisia uudistuksia, joista osa ulottuu yli hallituskauden.
- Sote on vihdoin saatava maaliin, ja samapalkkaohjelmaa on jatkettava. Tarvitaan myös muun muassa sosiaaliturvan kokonaisuudistus, perhevapaauudistus, työperäisen maahanmuuton ohjelma, strategia hiilineutraaliin Suomeen, merkittäviä panostuksia osaamiseen ja työuran mittaiseen koulutukseen sekä yhteistoimintalain uudistus, Palola listaa järjestönsä keskeiset toiveet uudelle hallitukselle.

STTK uskoo, että uusi hallitus palauttaa aidon kolmikantaisen lainsäädäntövalmistelun.
- Se on välttämätöntä kestävän ja pitkäjänteisen sosiaali- ja työlainsäädännön turvaamiseksi. Lainsäädäntötyölle on varattava riittävä aika, jotta osapuolten näkemyseroja ja tavoitteita voidaan sovittaa yhteen.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 15 jäsenliittoa ja noin 500 000 jäsentä. Visiomme on menestyvä Suomi, jossa yhteistyöllä rakennamme maailman parasta työelämää ja hyvinvointia. Olemme työssämme avoimia, oikeudenmukaisia, uudistusmielisiä ja rohkeita.

Lue lisää julkaisijalta Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry.

STTK:n barometri 2019: Henkilöstön edustaja setvii ristiriitoja ja johtamisongelmia, yhteishenki työpaikoilla melko hyvä16.8.2019 10:02:11 EESTTiedote

STTK:n luottamusmiehille ja työsuojeluvaltuutetuille suunnatun barometrin perusteella 40 prosenttia henkilöstön edustajista on joutunut selvittämään työpaikkansa sisäisiä ristiriitoja. Neljä kymmenestä on käsitellyt työuupumusasioita. Henkistä väkivaltaa sisältäviä hankalia tilanteita kertoo käsitelleensä 23 prosenttia vastaajista ja fyysisen väkivallan tilanteita on selvitellyt joka kymmenes. Joka kolmas henkilöstön edustaja on törmännyt johtamisesta aiheutuvien ongelmien selvittelyyn. STTK:n johtaja Katarina Murron mielestä suurehkot luvut viestivät työelämän ja työpaikkojen laadun suuresta vaihtelusta ja keskeisistä epäkohdista. - Työpaikkojen tuottavuuden näkökulmasta työhyvinvointiin ja johtamiseen on laitettava jatkossa enemmän huomioita ja resursseja. Tavoitteet maailman parhaasta työelämästä ja työurien pidentämisestä jäävän puheiden tasolle, jos työpaikoilla ei sitouduta konkreettisiin pitkäjänteisiin toimiin työhyvinvoinnin ja johtamisen edistämiseksi. Murto korostaa, että he

STTK: Palkkatukeen ja te-toimistojen palveluihin panostettava heti hallituskauden alussa14.8.2019 16:45:30 EESTTiedote

STTK:n mielestä valtiovarainministeriön budjettiehdotuksessa panostukset palkkatukeen ja te-toimistojen resurssien kasvattaminen henkilökohtaisen palvelun tarjoamiseksi on tärkeää työllisyyden parantamiseksi. - On tärkeää tehdä nämä vahvasti ja heti hallituskauden alussa, jotta tuloksia ehditään saada vuoteen 2023 mennessä. Valtiovarainministeriön budjettiehdotuksessa lupaillaan palkkatukeen 10 miljoonaa ja te-toimistoille 15 miljoonaa euroa. Panostusten pitäisi kuitenkin olla selvästi suurempia, jotta päästäisiin pohjoismaiselle tasolle, pääekonomisti Patrizio Lainà toteaa. Hallituksen kaavailemat haittaverojen korotukset osuvat STTK:n arvion mukaan eniten pienituloisiin. - Siksi pieni- ja keskituloisten ansiotuloverotuksen keventäminen on perusteltua eriarvoisuuden ehkäisemiseksi. STTK on tyytyväinen, että tärkeät menolisäykset työllisyyden kasvattamiseksi eivät jääneet odottelemaan vastaavia tulolisäyksiä. - Finanssipolitiikan viritys voi olla lievästi elvyttävä, sillä taloussuhdann