Hyvinvointialueen asiakaslaskutuksessa edelleen poikkeuksellisen pitkiä viiveitä – tilanne paranee kesää kohti
Laskutuksen tilanne vaihtelee asuinkunnan ja palvelun mukaan. Osa asiakkaista on saanut laskunsa ajantasaisesti.
Hyvinvointialue ja Monetra Pirkanmaa Oy pahoittelevat asiakaslaskutuksen viivästymistä, joka johtuu pääasiassa henkilöstövajeesta laskutuksessa, tulotietojen tarkastuksessa ja maksuhuojennusanomusten käsittelyssä. Hyvinvointialueelle rekrytoidaan parhaillaan lisää työntekijöitä, jotta laskutusta saadaan nopeutettua.
– Arvioimme, että laskutus saadaan ajan tasalle kesään mennessä. Sen sijaan ruuhka tulotietojen tarkistamisessa ja niihin perustuvien maksupäätöksien tekemisessä jatkuu todennäköisesti kesän yli, toteaa talouspalvelujohtaja Mikko Hannola.
Osa pitkään palveluja käyttäneiden asiakkaiden maksuista perustuu asiakkaan viime vuoden tuloihin, jotka tulee tarkistaa ajan tasalle. Tällaisia maksuja on muun muassa kotihoidossa.
Yhtenä suurena syynä tämänhetkisiin ongelmiin on hyvinvointialueelle siirtyneiden asiakas- ja potilastietojärjestelmien hajanaisuus. Laskutusaineistoja saadaan useista eri järjestelmistä, ja niiden keskitetty yhdenmukainen käsittely ja ylläpito on haastavaa. Tulevaisuudessa järjestelmiä yhtenäistetään, jolloin myös laskutus yksinkertaistuu.
Miten asiakas voi toimia, jos laskusta on kysyttävää?
Jokaisessa laskussa on yhteystietoja, joihin asiakas voi olla yhteydessä seuraavasti:
- Jos laskutuksen viive aiheuttaa asiakkaalle maksuvaikeuksia, laskuille voidaan laatia maksuaikataulu. Maksusuorituksia, eräpäivän siirtoja tai maksusuunnitelmia koskeviin tiedusteluihin vastaa Monetra Pirkanmaa Oy, puhelin 040 146 9957 ja sähköposti laskutus.pirha@monetra.fi. Yhteystiedot löytyvät myös laskun liitteestä.
- Jos asiakkaalla on kysymyksiä laskun sisällöstä tai maksun määrittymisestä, jokaisella laskulla on laskuttajan yhteystiedot -kohdassa laskun oikeassa yläkulmassa puhelinnumero ja sähköpostiosoite hyvinvointialueen palveluun. Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa laskutettavan palvelun sisällöstä.
Pirkanmaan hyvinvointialueella ei ole yhtä keskitettyä asiakaslaskutuksen yhteydenottokanavaa, koska laskutus perustuu toistaiseksi useisiin erilaisiin asiakas- ja potilastietojärjestelmiin. Monetra Pirkanmaa Oy vastaa teknisesti laskujen lähettämisestä sekä maksujen perimisestä.
Yhteyshenkilöt
Talouspalvelupäällikkö Mikko Hannola
Puh:040 572 5584mikko.hannola@pirha.fiTietoja julkaisijasta
Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa pirkanmaalaisten julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastuspalvelujen järjestämisestä ja pääosin myös tuottamisesta. Lisätietoja pirha.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan hyvinvointialue
Pienten lasten RS-virusinfektioiden ehkäisy jatkuu Pirkanmaalla30.7.2025 12:07:36 EEST | Tiedote
RS-virusta vastaan kehitettyä uudenlaista vasta-ainetta annetaan pienille lapsille jatkossakin Pirkanmaalla. Lääkityksen tavoitteena on ehkäistä vauvojen joutumista sairaalahoitoon RS-viruksen takia.
Tays Päivystys Acutassa on tehty uusi yksittäinen ludehavainto – selvitys- ja torjuntatoimet jatkuvat29.7.2025 16:18:17 EEST | Tiedote
Tays Päivystys Acutassa on tehty uusi yksittäinen ludehavainto, jonka alkuperä ei ole suoraan jäljitettävissä. Tämän vuoksi ludehavaintojen selvitys- ja torjuntatoimia on jatkettu. Toimien yhteydessä on jouduttu tekemään tilajärjestelyjä, mutta tilat on päästy palauttamaan takaisin käyttöön. Acutan toiminta jatkuu ennallaan, ja tuholaiseläinten seurantaa ja ehkäiseviä toimia jatketaan aiempaan tapaan.
Kaikki Ikaalisten lähiaseman reseptien uusimispyynnöt eivät ole tulleet perille18.7.2025 15:17:58 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueen Ikaalisten lähiaseman reseptien uusimisessa Kanta-palvelusta on havaittu virhe, jonka vuoksi ajalla 28.5.–16.7. Kanta-palvelusta lähetetyt reseptien uusimispyynnöt eivät ole välttämättä tulleet perille nykyiseen potilastietojärjestelmään. Jos ajankohdan aikana lähetettyjä uusimispyyntöjä ei ole huomioitu eikä asiakkaan reseptiä vielä uusittu, asiakkaiden tulee pyytää reseptin uusimista uudelleen. Virhe on korjattu ja reseptipalvelu toimii nyt normaalisti.
Ludehavaintoja katkaisu- ja selviämishoitoasemalla Tampereella11.7.2025 12:17:52 EEST | Tiedote
Katkaisu- ja selviämishoitoaseman tiloissa Tampereen Sorilla on tehty ludehavaintoja kesäkuun lopusta alkaen. Tuholaisten torjunta aloitettiin heti. Tiloissa voidaan edelleen ottaa vastaan asiakkaita.
Taysissa alkoi uusi lasten diabetestutkimus − tutkimuslääke saattaa hidastaa sairauden etenemistä7.7.2025 16:04:20 EEST | Tiedote
Taysissa lasten lääketutkimuskeskus PeeTUssa alkoi uusi tyypin 1 diabeteksen lääketutkimus 12−21-vuotiaille lapsille ja nuorille. Tutkittavana on lääke, joka voi auttaa hallitsemaan hoitotasapainoa ja hidastamaan sairauden etenemistä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme