Hyvinvointialueen asiakaslaskutuksessa edelleen poikkeuksellisen pitkiä viiveitä – tilanne paranee kesää kohti
Laskutuksen tilanne vaihtelee asuinkunnan ja palvelun mukaan. Osa asiakkaista on saanut laskunsa ajantasaisesti.
Hyvinvointialue ja Monetra Pirkanmaa Oy pahoittelevat asiakaslaskutuksen viivästymistä, joka johtuu pääasiassa henkilöstövajeesta laskutuksessa, tulotietojen tarkastuksessa ja maksuhuojennusanomusten käsittelyssä. Hyvinvointialueelle rekrytoidaan parhaillaan lisää työntekijöitä, jotta laskutusta saadaan nopeutettua.
– Arvioimme, että laskutus saadaan ajan tasalle kesään mennessä. Sen sijaan ruuhka tulotietojen tarkistamisessa ja niihin perustuvien maksupäätöksien tekemisessä jatkuu todennäköisesti kesän yli, toteaa talouspalvelujohtaja Mikko Hannola.
Osa pitkään palveluja käyttäneiden asiakkaiden maksuista perustuu asiakkaan viime vuoden tuloihin, jotka tulee tarkistaa ajan tasalle. Tällaisia maksuja on muun muassa kotihoidossa.
Yhtenä suurena syynä tämänhetkisiin ongelmiin on hyvinvointialueelle siirtyneiden asiakas- ja potilastietojärjestelmien hajanaisuus. Laskutusaineistoja saadaan useista eri järjestelmistä, ja niiden keskitetty yhdenmukainen käsittely ja ylläpito on haastavaa. Tulevaisuudessa järjestelmiä yhtenäistetään, jolloin myös laskutus yksinkertaistuu.
Miten asiakas voi toimia, jos laskusta on kysyttävää?
Jokaisessa laskussa on yhteystietoja, joihin asiakas voi olla yhteydessä seuraavasti:
- Jos laskutuksen viive aiheuttaa asiakkaalle maksuvaikeuksia, laskuille voidaan laatia maksuaikataulu. Maksusuorituksia, eräpäivän siirtoja tai maksusuunnitelmia koskeviin tiedusteluihin vastaa Monetra Pirkanmaa Oy, puhelin 040 146 9957 ja sähköposti laskutus.pirha@monetra.fi. Yhteystiedot löytyvät myös laskun liitteestä.
- Jos asiakkaalla on kysymyksiä laskun sisällöstä tai maksun määrittymisestä, jokaisella laskulla on laskuttajan yhteystiedot -kohdassa laskun oikeassa yläkulmassa puhelinnumero ja sähköpostiosoite hyvinvointialueen palveluun. Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa laskutettavan palvelun sisällöstä.
Pirkanmaan hyvinvointialueella ei ole yhtä keskitettyä asiakaslaskutuksen yhteydenottokanavaa, koska laskutus perustuu toistaiseksi useisiin erilaisiin asiakas- ja potilastietojärjestelmiin. Monetra Pirkanmaa Oy vastaa teknisesti laskujen lähettämisestä sekä maksujen perimisestä.
Yhteyshenkilöt
Talouspalvelupäällikkö Mikko Hannola
Puh:040 572 5584mikko.hannola@pirha.fiTietoja julkaisijasta
Pirkanmaan hyvinvointialue vastaa pirkanmaalaisten julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastuspalvelujen järjestämisestä ja pääosin myös tuottamisesta. Lisätietoja pirha.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan hyvinvointialue
Diabeteslaitteiden rekisteröinti ja jakelu uudistuu Pirkanmaan hyvinvointialueella17.5.2024 15:49:00 EEST | Tiedote
Pirkanmaan hyvinvointialueella otetaan käyttöön Fimlabin Omamittaussovellus, jota käytetään potilaalle kotiin luovutettavien diabeteslaitteiden rekisterinä. Kotiin luovutettavia diabeteksen omaseurannassa käytettäviä laitteita ovat esimerkiksi verensokerimittarit, sensorit ja insuliinipumput.
Ikaalisten arkipäivien kiirevastaanotto siirtyy Hämeenkyröön 3.6.202417.5.2024 12:02:44 EEST | Tiedote
Kesäkuun alusta lähtien ikaalislaiset voivat kiireellisissä asioissa ottaa yhteyttä digiklinikalle tai soittaa Hämeenkyrön kiirevastaanoton hoidon tarpeen arviointiin numeroon 03 384 5010 (ma–pe klo 8–16). Hoidon tarpeen arvion perusteella asiakas ohjataan Hämeenkyrön kiirevastaanotolle tai Ikaalisten lähiasemalle.
Kiireellisten terveysasioiden hoitoon muutoksia Urjalassa ja Akaassa 1.6.202416.5.2024 08:44:16 EEST | Tiedote
Urjalan lähiasemalla hoidetaan 1.6.2024 alkaen kiireellisiä asioita vain ajanvarauksella.
Aluehallitus käsittelee henkilöstökertomusta 20.5.16.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Aluehallituksella on kokous maanantaina 20.5. klo 13.30 talousseminaarin jälkeen. Kokouksessa käsitellään muun muassa viime vuoden henkilöstökertomusta.
Muutoksia Kangasalan ja Pälkäneen asemien asiakaspalvelupisteisiin15.5.2024 14:04:12 EEST | Tiedote
Kangasalla Vatialan, Ruutanan ja Sahalahden lähiasemilla asiakaspalvelupiste on 27.5.2024 alkaen avoinna kerran viikossa ja Pälkäneen lähiasemalla arkiaamupäivisin. Muutos ei vaikuta vastaanottojen toimintaan eikä asemien puhelinpalvelun aukioloaikoihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme