Hyvinvointialueiden kiinteistöjen tilanne kohenee muuntojoustavuudella

Uusien hyvinvointialueiden myötä sote-rakennuksiin on syntynyt korjausvelkaa ja uudistamistarpeita. Uusia alueita odotettiin pitkään ja sote-rakennukset jäivät korjaamatta. Nyt ratkaisuksi on tullut muuntojoustavuus.
Nastolan terveyskeskuksen moduulirakennus sijaitsee samalla tontilla kuin alkuperäinen sote-keskus. Kuva: Adapteo Finland.

Vuoden alussa vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä siirtyi kunnilta 21 uudelle hyvinvointialueelle. Sote-palveluiden kiinteistöt siirtyivät hyvinvointialueiden käyttöön, mutta niiden omistajuus säilyy kunnissa. Monet sote-kiinteistöt ovat saavuttaneet peruskorjausiän ja ratkaisuja etsitään.

“Adapteon modulaariset ratkaisut antavat sote-alueille nopeita ja joustavia ratkaisuja, kunnes tilanne kiinteistöjen osalta on saatu täysin hallintaan”, kertoo Adapteo Finland Oy:n suunnittelupäällikkö Aleksi Hillman.

Moduulirakentaminen yhdistetään usein pelkästään väistötiloihin, mutta Hillman painottaa hybridiratkaisujen merkitystä. Joustavia ja siirrettäviä tilaratkaisuja voidaan hyödyntää yhdistämällä ne vanhaan rakennukseen peruskorjauksen jälkeen. Näin hyvinvointialue voi esimerkiksi lisätä tilojaan myöhemmin ja tarjota muita järjestämiään palveluita samassa osoitteessa moduulirakennuksen kanssa.

“Nykyaikana rakennukset ja niihin liittyvät järjestelmät kehittyvät valtavan nopeasti ja ne suunnitellaan pääsääntöisesti 50 tai 100 vuoden käyttöiälle. Siirtokelpoinen moduulirakennus tuo mukanaan muuntojoustavuuden ja näin ollen hybridiratkaisulla voidaan joustaa tulevaisuuden yllätysten ja tilanteiden mukaan”, kommentoi Hillman.

Moduulirakentaminen ratkaisi Nastolan terveyskeskuksen haasteellisen tilanteen

Päijät-Hämeen hyvinvointialueeseen kuuluvassa 1970-luvulla rakennetussa Nastolan terveyskeskuksessa havaittiin sisäilmaongelmia, jonka myötä väistötiloiksi alettiin etsiä samalle tontille mahtuvaa ratkaisua. Sopimus Adapteon ja Nastolan sote-keskuksen välillä tehtiin kesäkuussa 2021, ja tilat valmistuivat vuoden 2022 alussa.

Nastolan sosiaali- ja terveyskeskuksen modulaarisissa väistötiloissa on kaksi kerrosta ja huoneistoalaa 2 626 neliötä. Terveyskeskus palvelee 15 000 asukkaan väestöpohjaa, jonka terveyden ja sosiaalihuollon palveluista suuri osa tuotetaan näissä tiloissa. Terveyskeskuksen huoneet on suunniteltu alusta alkaen vastaamaan käyttötarkoitustansa ja tukemaan nykyaikaisia toimintamalleja.

“Erityistilojen mitoitus oli haasteellista ja esimerkiksi tarkkaa sijoittelua vaativien kuvantamislaitteiden ja hammashoitoyksiköiden sijoittamista jouduttiin työstämään huolella. Nyt lopputulos on kuitenkin onnistunut. Sisältä katsottuna ei edes arvaisi kyseessä olevan moduulitilat”, kommentoi Päijät-Hämeen hyvinvointialueen hallintoylilääkäri Petteri Jyrkinen.

Terveyskeskukseen suunniteltiin kaksi suurta, tiimin kommunikointitarpeisiin joustavasti vastaavaa työskentelytilaa. Työtilojen ympärille suunniteltiin perinteisiä, pienempiä vastaanottohuoneita.

"Nastolan terveyskeskus oli mielekäs projekti. Teimme tilaajan kanssa paljon yhteistyötä ja kommunikaatio oli avointa", kommentoi Adapteon Senior Sales Manager Hanna Suppula.

Adapteo vastaa lisäksi tilojen huollosta ja yhteistyö jatkuu koko kolmen vuoden vuokrasuhteen ajan. Uuden terveyskeskuksen valmistumiseen saakka käyttäjät asioivat hyvin toimivissa väistötiloissa.

Adapteon Aleksi Hillman puhuu tulevaisuuden terveyskeskuksesta tiistaina 25.4.2023 järjestettävässä pohjoismaiden suurimmassa terveydenhuollon Tulevaisuuden sairaala -päättäjätapahtumassa. Puheenvuorossa käsitellään muuntojoustavan tulevaisuuden terveyskeskuksen rakentamista.

Suun terveydenhuollon vastaanottohuone Nastolan terveyskeskuksessa. Kuva: Adapteo Finland.

Äyritie 12 A
01510 Vantaa