I Esbo Hiidenkallio tunnel stängd i två nätter 11.–13.7. kl. 22–05

Hiidenkallio tunnel stängs i båda riktningarna och öppnas på nytt för trafik efter att underhållsåtgärderna har avslutats.

Hiidenkallio tunnel stängs tillfälligt för trafik natten till tisdag (11.–12.7.) och natten till onsdag (12.–13.7.) kl. 22.00–05.00. Under stängningen utförs underhålls- och servicearbeten i tunneln. Hiidenkallio tunnel stängs i båda riktningarna och öppnas på nytt för trafik genast efter att underhållsåtgärderna har avslutats. Tunneln ligger på Ring II (Mt 102) i närheten av Åbo motorväg, där trafiken dirigeras till en reservrutt.

För trafikarrangemangen under arbetstiden ansvarar:

Destia Oy, Mikko Sepänmaa, mikko.sepanmaa@destia.fi, tfn 040 630 8555

Tilläggsinformation:

NTM-centralen, Projektledare för vägsunderhåll Jami Vähäsoini, tfn 0295 021 280

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Sinilevätilanne vaihteleva Saaristomerellä ja Selkämerellä, sisävesissä viime viikkojen kaltainen (Varsinais-Suomi, Satakunta)11.8.2022 11:44:26 EEST | Tiedote

Viime viikonlopun kovien tuulten myötä sinilevät sekoittuivat vesiin ja alkuviikon lämpimän sään seurauksena runsastuivat paikoitellen koko merialueella. Avomerellä sinilevät runsastuivat etenkin Saaristomeren eteläosassa. Sisävesissä sinilevää on tavattu paikoitellen runsaastikin, mutta tilanne on pysynyt pitkälti viime viikkojen kaltaisena.

Lapin ELY-keskus myönsi rahoitusta porotalouden, luontaiselinkeinojen ja koltta-alueen kehittämistoimintaa koskeville tutkimushankkeille (Lappi, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu)11.8.2022 11:07:21 EEST | Tiedote

Vuoden 2022 tutkimushankehaussa tuli vireille määräaikaan mennessä neljä hakemusta, joista kaksi hanketta rahoitettiin. Tukea haettiin yhteensä yli 600 000 euron edestä. Lapin ELY-keskuksella on vuosittain käytössä noin 350 000 euroa porotalouden, luontaiselinkeinojen ja koltta-alueen kehittämistoimintaa edistävien tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Hankkeet rahoitetaan maatilatalouden kehittämisrahastosta (Makera).