"Ian McEwanin paras teos sitten Sovituksen" – Palkitun kertojan suurromaani pohtii, kuinka maailman tapahtumat vaikuttavat elämäämme ja muistoihimme

Voimmeko koskaan todella oppia menneisyyden traumoista? Kuinka paljon maailma ympärillämme muovaa elämäämme ja muistojamme? Ian McEwanin lumoava ja syvän inhimillinen romaani luotaa lähihistoriaa yhden miehen toiveiden, pettymysten ja oivallusten näkökulmasta.

Maailman vielä toipuessa toisen maailmansodan myllerryksistä yksitoistavuotiaan Roland Bainesin elämä suistuu raiteiltaan. Kohtaaminen englantilaisessa sisäoppilaitoksessa jättää häneen arpien lisäksi pysyvän muiston rakkaudesta.

Vuosikymmeniä myöhemmin Rolandin vaimo jättää hänet yksin heidän pienen poikansa kanssa, ja levottomuus palaa piinaamaan Rolandia. Tšernobylin säteilyn levitessä Euroopan ylle hän alkaa etsiä perheensä historiasta vastauksia elämäänsä.

Ian McEwan (s. 1948) on Britannian merkittävimpiä nykykirjailijoita. Hän on saanut muun muassa Somerset Maugham -palkinnon ja Booker-palkinnon, ja hänen kirjansa ovat vakiinnuttaneet paikkansa bestsellerlistojen kärjessä.

”McEwanin paras teos sitten Booker-palkitun Sovituksen (...) Mestarillinen kirjailija riemastuttaa jälleen kerran.” –Publishers Weekly

”Ian McEwan kirjoittaa parasta nykykirjallisuutta.” –Helsingin Sanomat

Tiedustelut ja pdf-vedokset: jenni.heiti@otava.fi

Sähköiset ja fyysiset arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi