ICT Elmo Oy

ICT-kulut voivat jäädä yrityksessä pimentoon

Yritysten kiinteissä kuluissa ICT haukkaa yhä suuremman osan. Vaikka digitalisaatio pyrkii tehostamaan toimintoja, on monessa yrityksessä piilokuluja tehottomista tai jopa täysin tarpeettomista ICT-laitteista, -tuotteista ja -palveluista. Kopar otti avukseen konsulttiyrityksen ja karsi kulunsa.

Koparin talouspäällikkö Harri Peltola sanoo, että konsulttiyrityksen kartoittamat säästöt ICT-kuluihin olivat niin merkittävät, että ne pakottivat vaihtamaan hyvänäkin pidetyn ICT-kumppanin uuteen. Valituksi tuli Elmo.

Teknologiayritys Kopar pyysi konsulttiyritystä kartoittamaan IT-kulunsa, ja prosessin lopputuloksena ICT-talo meni vaihtoon. Edellinen toimija oli koettu hyväksi, mutta uudeksi ICT-taloksi valittu Elmo oli vertailussa huomattavasti kustannustehokkaampi ja palvelun laatu oli vakuuttava.

"Ei ole helppoa päättää pitkäaikainen yhteistyö, mutta kyseessä oli niin merkittävä säästö, että vaihto oli välttämätön. Vertasimme olemassa olevaa ja selvitimme, millaisia oleellisia säästöä olisi saavutettavissa ja tässä kohtaa ICT:n rooli kävi ilmeiseksi", Koparin talouspäällikkö Harri Peltola toteaa.

Tekijöiden vaihtuvuus voi sekin olla piilokulu

Kopar valmistaa vaativien olosuhteiden materiaalinkäsittelyjärjestelmiä globaaleille markkinoille. Käytännössä ICT pyörittää noin 100 hengen organisaatiossa kaikkea: toimihenkilöillä on työpisteensä, asentajilla laitteensa ja lisäksi suunnittelu, dokumentointi ja datankeruu tapahtuvat tietotekniikan varassa.

Konsultointi ja kilpailutus oli tärkeää jo ymmärryksen kasvattamiseksi: Peltola sanoo suoraan, että oman, sisäisen ICT-osaajan puute on näkynyt vaikeutena arvioida ja seurata alan kehitystä riittävällä tarkkuudella. ICT-kokonaisuus on haluttu ulkoistaa, jotta Koparin tekijät voivat keskittyä omaan työhönsä.

"Se vaatii ICT-toimijalta vankkaa luotettavuutta ja kykyä puhua ymmärrettävästi. Kumppanin on oltava aktiivinen ja seurattava tilannettamme meidän puolestamme sekä kyettävä tarvittaessa reagoimaan. Tässä pidimme Elmon lupauksesta välttää jargonia."

Toinen tärkeä seikka on tiimin pysyvyys. Jos tiimi vaihtuu, jää asiakkaan pallo herkästi ilmaan tai  palvelun laadussa tapahtuu notkahdus. Tämä tarkoittaa usein asiakkaalle myös lisää piilokuluja. Elmon kohdalla valintaa perusteli, että talossa oli tuttuja tekijöitä ja Koparin liiketoimintaa entuudestaan tuntevia. Lisäksi asiantuntijat viihtyvät talossa pitkään, mikä parantaa asiakaspalvelun laatua ja toimivuutta.

"Kehitystavoitteiden saavuttaminen on itselleni iso motivaatiotekijä työssäni. Pyrimme saamaan Elmon kanssa taustarutiinit toimimaan niin hyvin, että jää aikaa katsoa eteenpäin. Kvartaalitapaamiset pitävät tekemisen raiteillaan, mutta luotamme, että asioihimme myös reagoidaan arjessa proaktiivisesti", Peltola toteaa.

Moni arastelee kilpailutusta suotta

Elmo ei ICT-talona arastele puhua kilpailuttamisesta: päinvastoin Elmo suorastaan kannustaa siihen. Tavoitteena on murtaa ICT-palveluiden kilpailuttamiseen ja hankintaan liittyviä vanhentuneita uskomuksia ja tervehdyttää niin asiakas- kuin henkilöstökokemus.

"Kaikki ICT-toimijat joutuvat luomaan nahkansa yhä uudelleen, joskaan kaikilla ei toki ole nälkää tai tarvetta uudistua, jos liiketoiminta pyörii sillä, että asiakkailla on ongelmia ja niitä ratkaistaan. Me haluamme sen sijaan ehkäistä ongelmia ja kehittää asiakkaidemme liiketoimintaa ja siinä uskomme “The Elmo Way” -kulttuuriimme", toimitusjohtaja Janne Aaltonen sanoo.

Elmon ICT-myytit ovat luettavissa sivulla: https://www.elmo.fi/blogi/myytteja-ict-palveluiden-kilpailuttamisesta/

Vesa Pääkkönen
myyntijohtaja
GSM: (0)50 398 0224
Email: vesa.paakkonen@elmo.fi

Kuvat

ICT Elmo Oy
Patamäenkatu 18

03 455 2000https://www.elmo.fi/

Elmo on valtakunnallinen ICT-talo, joka tarjoaa täydelliset ICT-palvelut yrityksille: palvelukattaus käsittää tietoliikenne- ja viestintäpalvelut, konesali- ja pilvipalvelut, laitteet, ohjelmistot, tietohallinnon johtamispalvelut ja innovaatiot. Elmolla jokaisen tavoitteena on saada asiakas rakastamaan ICT:tä osoittamalla, kuinka mutkattomasti kaikki voi sujua. Elmon palveluksessa on yli 80 kovan luokan ammattilaista, ja liikevaihto vuonna 2020 oli 12,2 miljoonaa euroa. Elmon päätoimialue on Pirkanmaa ja keskeisiä kasvualueita pääkaupunkiseutu ja Turun seutu.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta ICT Elmo Oy

Kasvuryhmä kannustaa törkeisiin lupauksiin, ICT-talo Elmo lupaa uudistaa koko toimialan6.9.2021 07:40:00 EEST | Tiedote

Kasvuryhmä on valtakunnallinen, noin 200 yrityksen yhteisö, joka sparraa kasvuun, toimii avoimuuden hengessä ja kannustaa jäsenyrityksiään antamaan “törkeitä lupauksia” viideksi vuodeksi eteenpäin. Yksi Kasvuryhmä-yrityksistä on ICT-talo Elmo, jonka törkee lupaus on kasvattaa liikevaihtonsa 25 miljoonaan vuoteen 2025 mennessä ja uudistaa koko ICT-toimiala. Tätä ei tehdä ilman, että ihmiset ovat keskellä.

Efecte ja Elmo solmivat strategisen yhteistyösopimuksen Suomessa8.10.2020 10:00:00 EEST | Tiedote

Suomalainen ohjelmistoyhtiö Efecte Oyj ja ICT-palveluyritys ICT Elmo Oy ovat sopineet yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on kasvattaa ja kehittää yhteistä liiketoimintaa Suomessa. Elmo liittyy Efecten kumppaniohjelmaan Gold-tasolla, joka on yrityksen korkein kumppanuustaso. Kumppanuuden myötä Efecten palveluhallinta-alustaa käytetään aina kiinteänä osana Elmon palvelutuotannon ratkaisuja. Elmolla on mahdollisuus laajentaa Efecten käyttöä asiakkailleen uusiin käyttöskenaariohin kuten HR, Finanssi ja asiakaspalvelutoiminta.

Elmo toi työterveyspsykologin toimistolleen - Ennaltaehkäisevä työ tukee henkilöstön jaksamista ja palautumista2.4.2020 09:47:31 EEST | Tiedote

Finla Työterveys ja ICT-talo Elmo toteuttivat keväällä poikkeuksellisen mittavan työhyvinvointiprojektin. Tavoitteena oli kiinnittää huomiota palautumisen merkitykseen ja luoda ennaltaehkäisevä toimintamalli työuupumusta vastaan. Projektiin kuului luentojen ja hyvinvointikyselyiden lisäksi merkittävänä osana henkilökohtaiset tapaamiset työterveyspsykologin kanssa.