If edellyttää suurasiakkailta vastuullisuutta – arvioinnit johtaneet myös asiakkuuksista luopumisiin

Vuoden 2021 syksystä lähtien If on arvioinut lähes 700 suurta olemassa olevaa ja uutta suurasiakasta pohjoismaisesti YK:n kestävän kehityksen periaatteiden perusteella. Ifin suurasiakkaat ovat yrityksiä, joilla on yli 500 työntekijää, tai joiden liikevaihto on yli 46 miljoonaa euroa (yli 500 miljoonaa Ruotsin kruunua).
YK:n kestävän kehityksen periaatteisiin sitoutumista suurasiakkailtaan odottamalla If haluaa tukea asiakkaita muuttamaan omaa toimintaansa vastuullisemmaksi.
- Me uskomme, että olemme kaikki osa ratkaisua, jonka maailma tarvitsee. Voimme käyttää asemaamme ja osaamistamme tukeaksemme asiakkaitamme vastuullisempaan toimintaan. Otamme YK:n kestävän kehityksen periaatteisiin sitoutumisen vakavasti ja työskentelemme aktiivisesti noudattaaksemme ihmisoikeuksia, työntekijöiden oikeuksia, ympäristön suojelun ja korruption torjunnan periaatteita kaikessa työssämme, kertoo Ifin toimitusjohtaja Morten Thorsrud.
Useat asiakkaat kehittäneet toimintojaan
Vuoden 2021 syksyn jälkeen Ifin 673 suurasiakasta on käynyt läpi arvioinnin, jossa mitataan yritysten vastuullisuutta ympäristön, sosiaalisen vastuun ja hyvän hallintotavan näkökulmista (ESG).
- Aloite on otettu hyvin vastaan sekä toimialallamme että asiakkaidemme kesken. Asiakkaamme ymmärtävät ja hyväksyvät periaatteet ja valtaosan reaktiot ovat olleet positiivisia, kommentoi Thorsrud.
Arvioiduista yrityksistä vain 18 ei yltänyt asetettuihin rajoihin. Kyseiset yritykset edustavat monia eri aloja. Näistä 18 yrityksestä kymmenen on onnistunut Ifin tuella parantamaan toimintojaan niin, että ne läpäisivät vaatimukset.
Viisi asiakasyritystä on edelleen tarkkailussa ja yksi on saanut ehdollisen hyväksynnän. Kahden suuryrityksen asiakkuudesta If on joutunut luopumaan.
- Vain noin kolmella prosentilla on alun perinkään haasteita tällä alueella. Valtaosa toimii jo vastuullisesti. Olemme aktiivisesti yhteydessä niihin yrityksiin, joilla ongelmia on ilmennyt, selventää Thorsrud.
If on tyytyväinen arviointien tuottamiin tuloksiin ja asiakkaidensa suhtautumiseen.
- Tämä on juuri se, mitä toivoimmekin tapahtuvan sitoutuessamme YK:n kestävän kehityksen periaatteisiin. Suurelta osin tämä nähdään luonnollisena kehityksenä nykymaailmassa ja suurasiakkaillemme vastuullisuusperiaatteet ovat jo tuttuja. Tarkkailulistamme yrityksillekään se ei ole tullut yllätyksenä, vaan he ovat olleet jo tietoisia haasteistaan, Thorsrud toteaa.
ESG-arviointi lyhyesti:
- Yritykset saavat arvion 1-10 välillä (1 on paras). Jos arvio jää asetetusta tavoitteesta, Ifin ESG-tiimi on yhteydessä asiakasyritykseen.
- If hyödyntää ulkopuolista ESG-asioihin erikoistunutta kumppania sekä muuta olennaista tietoa arvioissaan ja päätöksissään.
- Jos suurasiakkaan todetaan rikkovan yhtä tai useampaa YK:n kestävän kehityksen periaatteista, yritystä huomautetaan ja pyydetään korjaamaan tilanne. Jos asiakas ei ole halukas tai pysty korjaamaan havaittuja ongelmia, voidaan asiakasta pyytää etsimään toinen vakuutusyhtiö.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Henna Nikkariviestinnän asiantuntija
Puh:010 514 1245henna.nikkari@if.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Me hoidamme vakuutusasiat mutkattomasti, helposti ja hetkessä. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 700 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,7 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta If Vakuutus
If tutki: Nämä autonosat vaurioituvat törmäyksissä useimmin15.3.2023 07:00:00 EET | Tiedote
Autossa on kaksi osaa, jotka ovat selvästi kaikkein altteimmat törmäysvaurioille, osoittavat Ifin vahinkotilastot. Katso top 10 -lista kokonaisuudessaan.
Ifin pohjoismainen terveystutkimus: Naiset kärsivät pitkäaikaisesta stressistä miehiä useammin8.3.2023 07:00:00 EET | Tiedote
Naiset ovat miehiä stressaantuneempia kaikissa Pohjoismaissa. Kyseessä ei ole uusi trendi, mutta se on joka tapauksessa huolestuttavaa. Ifin pohjoismaisessa kyselytutkimuksessa löytyi monia naapurimaita yhdistäviä tekijöitä stressin osalta, mutta myös selkeitä eroja.
Ifin tutkimus: Vanhempien huoli lasten lääkäripalvelujen saatavuudesta kasvanut – hyvinvointialueista ei odoteta helpotusta23.2.2023 07:00:00 EET | Tiedote
Vakuutusyhtiö Ifin vanhemmille suunnatussa kyselytutkimuksessa selviää, että vanhemmat ovat enemmän huolissaan lääkäripalveluiden saatavuudesta nyt kuin viisi vuotta sitten. Vanhemmat kertovat myös joutuvansa olemaan nykyään töistä selvästi enemmän lasten sairastelun takia – suurimman osan sairaiden lasten hoidosta hoitavat edelleen äidit.
Ifin asiakaskysely: Inflaatio pakottaa vähentämään matkailua tänä vuonna16.2.2023 07:05:00 EET | Tiedote
Inflaatio on aiheuttanut viime kuukausina kustannusten nousua monilla elämänalueilla. Rahaa kuluu nyt enemmän esimerkiksi sähköön ja ruokaan – samalla myös matkailun kustannukset ovat nousseet. Ifin asiakaskyselyyn vastanneista yli puolet kertoo, että inflaatio on muuttanut tämän vuoden matkasuunnitelmia.
Asiakastyytyväisyys Ifin ennätystuloksen taustalla10.2.2023 09:38:31 EET | Tiedote
Ifin vuoden 2022 tulos on vahva Ukrainan sodan talouteen aiheuttamasta epävarmuudesta huolimatta. Ennätystulokseen vaikutti korkea asiakaspysyvyys ja -tyytyväisyys.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme