If edellyttää suurasiakkailta vastuullisuutta – arvioinnit johtaneet myös asiakkuuksista luopumisiin

Vuoden 2021 syksystä lähtien If on arvioinut lähes 700 suurta olemassa olevaa ja uutta suurasiakasta pohjoismaisesti YK:n kestävän kehityksen periaatteiden perusteella. Ifin suurasiakkaat ovat yrityksiä, joilla on yli 500 työntekijää, tai joiden liikevaihto on yli 46 miljoonaa euroa (yli 500 miljoonaa Ruotsin kruunua).
YK:n kestävän kehityksen periaatteisiin sitoutumista suurasiakkailtaan odottamalla If haluaa tukea asiakkaita muuttamaan omaa toimintaansa vastuullisemmaksi.
- Me uskomme, että olemme kaikki osa ratkaisua, jonka maailma tarvitsee. Voimme käyttää asemaamme ja osaamistamme tukeaksemme asiakkaitamme vastuullisempaan toimintaan. Otamme YK:n kestävän kehityksen periaatteisiin sitoutumisen vakavasti ja työskentelemme aktiivisesti noudattaaksemme ihmisoikeuksia, työntekijöiden oikeuksia, ympäristön suojelun ja korruption torjunnan periaatteita kaikessa työssämme, kertoo Ifin toimitusjohtaja Morten Thorsrud.
Useat asiakkaat kehittäneet toimintojaan
Vuoden 2021 syksyn jälkeen Ifin 673 suurasiakasta on käynyt läpi arvioinnin, jossa mitataan yritysten vastuullisuutta ympäristön, sosiaalisen vastuun ja hyvän hallintotavan näkökulmista (ESG).
- Aloite on otettu hyvin vastaan sekä toimialallamme että asiakkaidemme kesken. Asiakkaamme ymmärtävät ja hyväksyvät periaatteet ja valtaosan reaktiot ovat olleet positiivisia, kommentoi Thorsrud.
Arvioiduista yrityksistä vain 18 ei yltänyt asetettuihin rajoihin. Kyseiset yritykset edustavat monia eri aloja. Näistä 18 yrityksestä kymmenen on onnistunut Ifin tuella parantamaan toimintojaan niin, että ne läpäisivät vaatimukset.
Viisi asiakasyritystä on edelleen tarkkailussa ja yksi on saanut ehdollisen hyväksynnän. Kahden suuryrityksen asiakkuudesta If on joutunut luopumaan.
- Vain noin kolmella prosentilla on alun perinkään haasteita tällä alueella. Valtaosa toimii jo vastuullisesti. Olemme aktiivisesti yhteydessä niihin yrityksiin, joilla ongelmia on ilmennyt, selventää Thorsrud.
If on tyytyväinen arviointien tuottamiin tuloksiin ja asiakkaidensa suhtautumiseen.
- Tämä on juuri se, mitä toivoimmekin tapahtuvan sitoutuessamme YK:n kestävän kehityksen periaatteisiin. Suurelta osin tämä nähdään luonnollisena kehityksenä nykymaailmassa ja suurasiakkaillemme vastuullisuusperiaatteet ovat jo tuttuja. Tarkkailulistamme yrityksillekään se ei ole tullut yllätyksenä, vaan he ovat olleet jo tietoisia haasteistaan, Thorsrud toteaa.
ESG-arviointi lyhyesti:
- Yritykset saavat arvion 1-10 välillä (1 on paras). Jos arvio jää asetetusta tavoitteesta, Ifin ESG-tiimi on yhteydessä asiakasyritykseen.
- If hyödyntää ulkopuolista ESG-asioihin erikoistunutta kumppania sekä muuta olennaista tietoa arvioissaan ja päätöksissään.
- Jos suurasiakkaan todetaan rikkovan yhtä tai useampaa YK:n kestävän kehityksen periaatteista, yritystä huomautetaan ja pyydetään korjaamaan tilanne. Jos asiakas ei ole halukas tai pysty korjaamaan havaittuja ongelmia, voidaan asiakasta pyytää etsimään toinen vakuutusyhtiö.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Henna Nikkariviestinnän asiantuntija
Puh:010 514 1245henna.nikkari@if.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Me hoidamme vakuutusasiat mutkattomasti, helposti ja hetkessä. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 700 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,7 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta If Vakuutus
Ilmastonmuutos lisää kotien riskejä – ennaltaehkäisyllä voi välttää suuria vahinkoja16.9.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
If on havainnut, että rakennuksia liian lähellä olevat puut ja lumiesteiden puuttuminen on ongelma monissa omakotitaloissa.
Teini-iässä terveysriskit muuttuvat, eivät katoa - lapsivakuutus auttaa myös vanhempaa lasta3.9.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Joskus vanhemmat miettivät, onko lapsivakuutukselle tarvetta enää pikkulapsiajan jälkeen, kun lastentautien aiheuttamat toistuvat lääkärikäynnit vähenevät. Ifin tilastot kuitenkin osoittavat, että lapsen kasvaessa riskit eivät katoa vaan ne muuttuvat.
Ifin kyselytutkimus: Pitkät sairauslomat yksi suurimpia uhkia pienyrityksille – myös työntekijät huolissaan22.8.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
Pitkät sairauslomat aiheuttavat taloushuolia sekä yrityksille että työntekijöille, selviää Ifin kyselytutkimuksista.
Ifin Q2-tulos: Vahvaa kokonaiskasvua, jota vauhditti henkilövakuutusten kysyntä6.8.2025 08:42:17 EEST | Tiedote
Ifin teki toisella vuosineljänneksellä vahvan tuloksen, jota tukivat korkea asiakaspysyvyys sekä asiakasmäärän kasvu. Inflaatio ja korvauskehitys olivat matalampia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon, jota rasittivat yksittäiset suuret vahingot. Myös kustannus- ja hinnoittelutoimet tukivat positiivista kehitystä neljänneksen aikana.
If on jakanut Keltanokka-lippiksiä jo 20 vuotta - lasten liikenneturvallisuus parantunut huimasti samassa ajassa5.8.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
If jakaa tällä viikolla ekaluokkalaisille keltaiset huomiolippikset jo 20. kerran. Liikenneturvan tilastoista selviää, että 20 vuodessa lasten liikenneturvallisuus on ottanut selkeän loikan parempaan suuntaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme