If teki jättiloikan asiakastyytyväisyydessä

Korvausprosessin osalta If sijoittui toimialaa ja muita toimijoita paremmin kaikilla arvioiduilla osa-alueilla, kertoo tuore EPSI Rating -asiakastutkimus. Lisäksi asiakkaiden näkemys Ifin imagosta, tuotteiden ja palveluiden laadusta sekä asiakaskokemuksesta nousi selvästi toimialan keskiarvon yläpuolelle. Tutkimuksessa perinteisesti hyvin pärjänneet pienemmät yhtiöt ovat saaneet kannoilleen digipalveluihin panostavia suurempia toimijoita.
– Pitkäjänteinen asiakaslähtöinen työmme on kantanut hedelmää, sillä korona-aika teki verkkopalveluistamme asiakkaille entistäkin tarpeellisempia, näkyvämpiä ja tutumpia. Asiakkaat odottavat yhä vaivattomampaa oman vahinkotapahtuman raportointia ja seurantaa. Tähän toiveeseen olemme pystyneet vastaamaan palveluillamme erityisen hyvin, sanoo Ifin henkilöasiakkaiden vakuutuksista vastaava johtaja Tommi Palmu.
Koko vakuutustoimialan asiakastyytyväisyyden kehitys on kääntynyt nousuun muutaman laskuvuoden jälkeen. Poikkeusaika korosti informoinnin ja aloitteellisuuden merkitystä asiakaspalvelussa ja tässä koko toimiala onnistui hyvin.
If saavutti asiakastyytyväisyydessä kokonaisarvosanan 74,5. EPSI Ratingin asteikko on 0-100, jossa yli 70 indeksipistettä on erittäin hyvä tulos. Ifin tuloksessa erotus viime vuoteen oli huikea 4,2 indeksipistettä. Yritysasiakkaiden osalta muutos oli vieläkin suurempi, 6,7 indeksipistettä.
– Epävarmana aikana asiakkaan rinnalla olemisen tärkeys ja oikean vakuutusturvan varmistaminen korostuvat entisestään. Voimme olla tyytyväisiä, että tutkimuksen mukaan asiakkaat saavat meiltä mitä tarvitsevat ja asiakkuus on vaivatonta. Yritysasiakkaidemme tuloksissa nähdään nyt poikkeuksellisen suuri nousu palveluidemme laadun arvostamisessa. Suunta on vahvasti oikea, sanoo yritysasiakkaista vastaava maajohtaja Aki Jääskeläinen.
If sijoittui hyvin myös aiemmin tänä syksynä Asiakkuusindeksi 2021 -tutkimuksessa. Suomalaiset äänestivät Ifin asiakaskokemuksen vakuutus- ja pankkialan parhaaksi sekä asiakasuskollisuuden toiselle sijalle.
– Suuri kiitos asiakkaillemme arvokkaasta palautteestanne. On hienoa nähdä, että panostuksemme asiakaskokemukseen tuottaa hyvää tulosta ja voimme olla tyytyväisiä yhteiseen tekemiseen. Siitä kiitokset ammattitaitoiselle henkilöstöllemme, jokaiselle ifläiselle, summaa Palmu.
Lue lisää EPSI Rating -asiakaskyselyn tuloksista
EPSI Data Collection Services haastatteli Vakuutus 2021 -tutkimukseen 969 Suomessa asuvaa yli 18- vuotiasta yksityisasiakasta, sekä 521 yritysasiakasta. Haastattelut tehtiin 22.9.-21.10.2021. Indeksi tuotetaan asteikolla 0–100, jossa 0-60 on tyytymätön, 60-75 on tyytyväinen ja yli 75 erittäin tyytyväinen. Asiakastyytyväisyyden virhemarginaalit ovat yleisesti haarukassa n. +/- 2-3 indeksipistettä asteikolla 0-100. Tilastollinen luottamustaso on 95% ja mallin selitysaste vaihtelee toimijoittain välillä 75-90 %.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heidi Ristiläviestinnän asiantuntija
Puh:010 514 1662heidi.ristila@if.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Me hoidamme vakuutusasiat mutkattomasti, helposti ja hetkessä. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 700 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,7 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta If Vakuutus
Ifin tilastot: Viime joulukuussa ennätysmäärä kynttiläpaloja5.12.2025 06:00:00 EET | Tiedote
Vuoden paloaltteimpia päiviä ovat jouluaatto, uudenvuodenaatto ja uudenvuodenpäivä.
Huolenpitotarkastus auttaa taloyhtiöitä säilyttämään kiinteistön arvon – 97 % kohteissa kriittisiä havaintoja27.11.2025 06:00:00 EET | Tiedote
Ifin taloyhtiöille tarjoamat huolenpitotarkastukset auttavat taloyhtiöitä ennakoimaan riskejä ja säästämään kustannuksia.
Sähköautoilijat ovat uskollisimpia käyttövoimalle – vain joka neljäs vaihtaa enää muuhun13.11.2025 06:00:00 EET | Tiedote
Ifin tilastot paljastavat mielenkiintoisen ilmiön: sähköautoilijat ovat selvästi lojaaleimpia valitsemalleen käyttövoimalle. 0–5-vuotiaalla sähköautolla kulkevista autoilijoista peräti 75 prosenttia valitsee seuraavaksi autokseenkin sähköauton.
Uusi If helps a lot -raportti: Pienyritykset yhä tietoisempia kasvavista riskeistä5.11.2025 10:00:31 EET | Tiedote
Sampo-konsernin kasvuvauhti jatkui kolmannella neljänneksellä, ja Ifin yritysvakuutusten kysyntä oli vahvaa. Uusimmassa If helps a lot -raportissa kerromme, miten toimintaympäristön muutokset lisäävät yritysten riskejä ja kasvattavat huolta pitkäaikaisista sairauspoissaoloista – etenkin pienyrityksissä.
Sään ääri-ilmiöiden voimistuminen vaatii kunnilta varautumista28.10.2025 06:00:00 EET | Tiedote
Ilmastonmuutoksen vaikutukset eivät ole enää vain tulevaisuuden huoli. Ifin tilaamasta kyselytutkimuksesta selviää, että vaikka valtaosa suomalaiskunnista on havainnut sään ääri-ilmiöiden vaikutuksia, vain murto-osa on valmistautunut riittävästi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
