If teki jättiloikan asiakastyytyväisyydessä
Korvausprosessin osalta If sijoittui toimialaa ja muita toimijoita paremmin kaikilla arvioiduilla osa-alueilla, kertoo tuore EPSI Rating -asiakastutkimus. Lisäksi asiakkaiden näkemys Ifin imagosta, tuotteiden ja palveluiden laadusta sekä asiakaskokemuksesta nousi selvästi toimialan keskiarvon yläpuolelle. Tutkimuksessa perinteisesti hyvin pärjänneet pienemmät yhtiöt ovat saaneet kannoilleen digipalveluihin panostavia suurempia toimijoita.
– Pitkäjänteinen asiakaslähtöinen työmme on kantanut hedelmää, sillä korona-aika teki verkkopalveluistamme asiakkaille entistäkin tarpeellisempia, näkyvämpiä ja tutumpia. Asiakkaat odottavat yhä vaivattomampaa oman vahinkotapahtuman raportointia ja seurantaa. Tähän toiveeseen olemme pystyneet vastaamaan palveluillamme erityisen hyvin, sanoo Ifin henkilöasiakkaiden vakuutuksista vastaava johtaja Tommi Palmu.
Koko vakuutustoimialan asiakastyytyväisyyden kehitys on kääntynyt nousuun muutaman laskuvuoden jälkeen. Poikkeusaika korosti informoinnin ja aloitteellisuuden merkitystä asiakaspalvelussa ja tässä koko toimiala onnistui hyvin.
If saavutti asiakastyytyväisyydessä kokonaisarvosanan 74,5. EPSI Ratingin asteikko on 0-100, jossa yli 70 indeksipistettä on erittäin hyvä tulos. Ifin tuloksessa erotus viime vuoteen oli huikea 4,2 indeksipistettä. Yritysasiakkaiden osalta muutos oli vieläkin suurempi, 6,7 indeksipistettä.
– Epävarmana aikana asiakkaan rinnalla olemisen tärkeys ja oikean vakuutusturvan varmistaminen korostuvat entisestään. Voimme olla tyytyväisiä, että tutkimuksen mukaan asiakkaat saavat meiltä mitä tarvitsevat ja asiakkuus on vaivatonta. Yritysasiakkaidemme tuloksissa nähdään nyt poikkeuksellisen suuri nousu palveluidemme laadun arvostamisessa. Suunta on vahvasti oikea, sanoo yritysasiakkaista vastaava maajohtaja Aki Jääskeläinen.
If sijoittui hyvin myös aiemmin tänä syksynä Asiakkuusindeksi 2021 -tutkimuksessa. Suomalaiset äänestivät Ifin asiakaskokemuksen vakuutus- ja pankkialan parhaaksi sekä asiakasuskollisuuden toiselle sijalle.
– Suuri kiitos asiakkaillemme arvokkaasta palautteestanne. On hienoa nähdä, että panostuksemme asiakaskokemukseen tuottaa hyvää tulosta ja voimme olla tyytyväisiä yhteiseen tekemiseen. Siitä kiitokset ammattitaitoiselle henkilöstöllemme, jokaiselle ifläiselle, summaa Palmu.
Lue lisää EPSI Rating -asiakaskyselyn tuloksista
EPSI Data Collection Services haastatteli Vakuutus 2021 -tutkimukseen 969 Suomessa asuvaa yli 18- vuotiasta yksityisasiakasta, sekä 521 yritysasiakasta. Haastattelut tehtiin 22.9.-21.10.2021. Indeksi tuotetaan asteikolla 0–100, jossa 0-60 on tyytymätön, 60-75 on tyytyväinen ja yli 75 erittäin tyytyväinen. Asiakastyytyväisyyden virhemarginaalit ovat yleisesti haarukassa n. +/- 2-3 indeksipistettä asteikolla 0-100. Tilastollinen luottamustaso on 95% ja mallin selitysaste vaihtelee toimijoittain välillä 75-90 %.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heidi Ristiläviestinnän asiantuntija
Puh:010 514 1662heidi.ristila@if.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Me hoidamme vakuutusasiat mutkattomasti, helposti ja hetkessä. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 700 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,7 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta If Vakuutus
Tarkkana kaurisvaara-alueilla: toukokuussa sattui viime vuonna jopa marraskuuta enemmän eläinkolareja26.4.2024 07:10:00 EEST | Tiedote
Toukokuussa sattui viime vuonna ensimmäistä kertaa yksittäisistä kuukausista eniten eläinkolareja, käy ilmi Ifin tilastoista. Keväinen eläinkolari on yhä useammin törmäys metsäkauriiseen. Riski on pian korkeimmillaan erityisesti Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa, kun eläimet lähtevät talven jälkeen liikkeelle.
Mökkikauden avaus pakkastalven jälkeen: tarkista vesiputkien kunto25.3.2024 07:25:00 EET | Tiedote
Moni aloittaa pääsiäisenä mökkikauden. Pakkastalven jäljiltä mökiltä voi paljastua rikkoutunut vesiputki. Kun vedentulon käynnistää ensimmäistä kertaa, kannattaa tarkkailla, toimiiko kaikki kuten pitää. Lämmittämällä mökkiä pikkuhiljaa välttää puolestaan tyypillisen nokivahingon. If kokosi mökkikauden avaajan muistilistan.
Tämä on yleisin vahinko pääsiäisliikenteessä: lasivahingot ovat lisääntyneet neljänneksen viidessä vuodessa22.3.2024 07:10:00 EET | Tiedote
Eniten lasivahinkoja sattuu Ifin vuosien 2019–2023 vahinkotilastojen perusteella viikoilla 14–16, eli pääsiäisen ympärillä, jolloin autoilla ajetaan paljon ja hiekoitussora sekä irtonastat rapisevat sulaneilta teiltä tuulilaseihin. Riittävän turvavälin muistaminen myös ruuhkaliikenteessä on tehokkain keino suojautua vahingolta.
If: Liikennevakuutuslain muutokset lisäävät mikroliikkumisen turvallisuutta23.2.2024 07:10:00 EET | Tiedote
Liikennevakuutuslaki uudistuu kevään aikana. Jatkossa nopeammat tai painavammat sähköpotkulaudat ja muut rekisteröimättömät sähköiset liikkumisvälineet on vakuutettava lakisääteisellä liikennevakuutuksella. Lisäksi sähköpotkulautaoperaattoreiden on uudistuksen myötä vakuutettava kaikki vuokrakäyttöiset sähköpotkulautansa.
Joka kolmas hankkii matkavakuutuksen viime tipassa – jää ilman peruuntumisturvaa13.2.2024 07:10:00 EET | Tiedote
Moni ei tiedä, että matkavakuutus kannattaa hankkia vähintään kolme vuorokautta ennen matkan alkamista. Ifin tilastojen perusteella yli kolmannes ostaa matkavakuutuksen niin myöhään, ettei se korvaa matkan yllättävää peruuntumista. Toimi näin, jos joudut perumaan hiihtolomamatkan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme