If tutki: Heinäkuinen lauantai on matkapuhelimelle kohtalokas – pidä huolta puhelimesta kesäfestareilla

Heinäkuussa matkapuhelimia särkyy ja varastetaan selvästi muita kuukausia enemmän. Parin viime vuoden aikana varkausvahinkoja on tapahtunut alle puolet aiempiin vuosiin verrattuna, mutta alkuvuonna varkaudet ovat jälleen lisääntyneet. Isojen festivaalien ja muiden yleisötapahtumien palatessa rytinällä kesäkalentereihin on syytä olla puhelimen kanssa tarkkana.
Kuva: Yvette de Witt / Unsplash

Ifissä korvataan joka päivä ympäri vuoden keskimäärin noin 50 matkapuhelinvahinkoa. Selkeä huippu puhelinvahingoissa tapahtuu heinäkuussa – riskialttein päivä matkapuhelimille on Ifin tilastojen mukaan heinäkuinen lauantai. Viikonpäivistä puhelimia hajoaa tai varastetaan puolestaan vähiten tiistaisin.

Matkapuhelinvarkaudet kasvussa jälleen alkuvuonna

Matkapuhelinten rikkoutumiset ovat Ifin tilastojen mukaan viime vuosina pysyneet tasaisena koronasta huolimatta. Sen sijaan varkausvahingot laskivat koronan alkaessa puoleen (kts. liite).

- Matkailu ja isot tapahtumat loppuivat kokonaan. Lisäksi ravintoloiden sulkeutuessa vähenivät myös laukkuvarkaudet, kommentoi Ifin omaisuusvakuutusten tuotepäällikkö Henrik Rantanen.

Nyt matkapuhelinvarkaudet ovat selvästi alkuvuoden aikana taas lisääntyneet verrattuna kahteen aiempaan vuoteen.

- Elämän normalisoituminen ja ravintoloiden sekä tapahtumien aukeaminen näkyvät jo tilastoissa, Rantanen huomauttaa.

Yleisimmät ryöstöpaikat ovat niitä, joissa on paljon ihmisiä: tapahtumat, ravintolat, turistinähtävyydet ja markkinat sekä julkiset kulkuneuvot kuten metrot ja niiden asemat.

- Perinteisesti isoimmat festarit näkyvät vakuutusyhtiöön ilmoitettavien omaisuusvahinkojen määrässä. Ennakoimme, että tästä kesästä tulee koronaa edeltävien vuosien kaltainen, Rantanen kertoo.

Matkapuhelin korvataan koti- tai matkatavaravakuutuksesta

Matkapuhelimen rikkoutuminen tai varastaminen korvataan kotivakuutuksesta vakuutuksen laajuudesta riippuen tai matkatavaravakuutuksesta. Kannattaa huomioida, että myös Ifin kotivakuutus on voimassa matkoilla. Jos matkatavaroille haluaa kotivakuutusta pienemmän omavastuun, kannattaa matkatavarat vakuuttaa erikseen.

Jos matkapuhelin rikkoutuu, voit viedä sen Ifin yhteistyökumppaniliikkeeseen korjattavaksi. Saat tarvittaessa lainalaitteen korjauksen ajaksi. Jos olet esimerkiksi mökillä kesän, voit myös lähettää laitteen korjaukseen.

5 vinkkiä matkapuhelimen suojaamiseen:

1. Hanki puhelimeen suojakuoret ja asenna näytön päälle suojakalvo. Ifin asiakkaat saavat matkapuhelinvahingoissa iTapsa ja mcare -yhteistyökumppaneilta veloituksetta panssarilasin huollon yhteydessä.
  2. Lisää lukitusnäyttöön ICE-tietoihin jonkun läheisen puhelinnumero. Hätätilanteiden lisäksi siitä on apua, jos kadotat puhelimesi.
  3. Varmuuskopioi kuvat, yhteystiedot ja muut tärkeät tiedot puhelimestasi säännöllisesti.
  4. Suojaa puhelin PIN-koodilla ja suojakoodilla. Jos puhelin varastetaan, huolehdi sen sulkemisesta operaattorisi kautta, jolloin laitteesta tulee käyttökelvoton.
  5. Säilytä puhelinta etenkin ruuhkassa liikkuessasi varmassa paikassa – eli ei esimerkiksi vetoketjuttomassa taskussa tai kädessä.

Lue lisää matkapuhelimen suojaamisesta

Kuva: Yvette de Witt / Unsplash