If tutki: Nämä autonosat vaurioituvat törmäyksissä useimmin

Autossa on kaksi osaa, jotka ovat selvästi kaikkein altteimmat törmäysvaurioille, osoittavat Ifin vahinkotilastot. Katso top 10 -lista kokonaisuudessaan.
Auton oikealle puolelle tapahtuu vasenta puolta enemmän vahinkoja. Kuva: If

If Vakuutuksen vahinkotilastoista selviää, että törmäysvahingot ovat toiseksi yleisimpiä vahinkoja lasivahinkojen jälkeen. Tilastoista selviää myös, mitkä autonosat vaurioituvat törmäyksissä useimmin niin, että ne joudutaan vaihtamaan.

Törmäyksissä selvästi eniten vaurioita tulee etu- ja takapuskureihin.

– Valtaosa kolareista on peräänajoja, jolloin molempien autojen puskurit ottavat osumaa. Onneksi nämä tapahtuvat yleensä tilanteissa, joissa ajonopeudet ovat alhaisia ja vahingot muutoin pieniä. Päinvastoin kuin ehkä olettaisi, esimerkiksi takalokasuojan vauriot ovat yleisyydessä vasta sijalla 10, kertoo ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius.

Oikealle puolelle enemmän vahinkoja

Ifin tilastojen mukaan auton oikea puoli on vasenta alttiimpi vahingoille. Se näkyy erityisesti ajovalojen, etulokasuojien ja autonovien vaurioissa. Tämä voi tuntua jonkun mielestä yllättävältä.

– Kun auton istuin on vasemmalla, on kuljettajan helpompi kiinnittää siihen puoleen huomiota, ja se vaikuttaa erityisesti pysäköintikolhuihin. Pysäköidessä vaurioita syntyy enemmän oikeaan etukulmaan, johon kuskin on hankalampi nähdä, selventää Roselius.

Oikean puolen vahingot ovat vasenta yleisempiä myös ilkivaltavahingoissa.

– Kun autot yleensä pysäköidään tien oikeaan reunaan, myös ilkivaltavahinkoja aiheutetaan enemmän auton oikealle puolelle jalkakäytävältä käsin, kommentoi Roselius.

Ifin vahinkodatan mukaan törmäyksiä tapahtuu eniten perjantaisin. Ilkivalta puolestaan painottuu viikonloppuihin.

Top 10 törmäysvauriot

1. Etupuskuri