If tutki: Puolet suomalaisista kokee terveytensä hyväksi – heikoimmin voivat 50–59-vuotiaat

Suomi on jakautunut kahtia siinä, millaiseksi oma terveys koetaan. Puolet suomalaisista kokee oman terveytensä hyväksi. He ovat niitä, jotka ovat muutenkin hyvässä asemassa esimerkiksi koulutuksen ja tulojen suhteen. Tämä selviää Ifin teettämästä Terveysbarometrista, johon vastasi tuhat suomalaista.

Joka toinen (50%) suomalainen kokee terveytensä melko tai erittäin hyväksi, selviää Ifin tuoreesta kyselytutkimuksesta. Huonoksi terveytensä tuntee joka seitsemäs (14 %) suomalainen.

Tutkimuksen mukaan hyväksi terveytensä kokevat muita useammin ne, joilla on hyvä asema työelämässä, työterveyspalvelut tai terveysvakuutus käytössään ja jotka panostavat terveellisen elämäntapaan ja sairauksien ennaltaehkäisyyn. Heikoimmaksi terveytensä tuntevat 50–59-vuotiaat: heidän joukossaan terveytensä heikoksi tuntevia on jopa enemmän kuin vanhemmissa ikäpolvissa.

– Tutkimuksessa piirtyy esiin kuva kahtiajakautuneesta kansasta. Suomalaiset ovat jakautuneet terveempiin ja hyvinvoiviin sekä sairaampiin ja huonommin voiviin. Parhaaksi terveytensä kokevat ne suomalaiset, joilla alle kouluikäisiä lapsia, korkea koulutus ja tulot ja jotka työskentelevät toimihenkilöinä, esimiehinä tai yrittäjinä, sanoo Ifin tuotejohtaja Tiina Pajamo.

Myös ne suomalaiset, joilla on käytössään työterveyspalvelut tai terveys- ja lääkäripalvelut kattava vakuutus, kokevat terveytensä selvästi muita paremmaksi.

– Usein nämä toki kulkevat käsi kädessä: työssäkäyvällä on työterveyspalvelut työn puolesta ja ehkä päälle myös vakuutusturvaa, sanoo Pajamo.

Työterveyspalvelut, terveysvakuutus tai molemmat on noin joka toisella (48 %) tutkimukseen vastanneella.

50–59-vuotiaiden ikäluokka kaipaa erityishuomiota

– Yllättävää on, että heikoin terveystilanne tutkimuksen mukaan on 50–59-vuotiaiden keskuudessa: heistä joka viides (19 %) arvioi terveytensä huonoksi. Tutkimuksemme mukaan vanhemmatkin ikäpolvet voivat tätä ikäluokkaa paremmin, Pajamo sanoo.

Pajamon mukaan tämä on huolestuttava tulos työurien pidentämistäkin silmällä pitäen.

–50–59-vuotiaiden ikäluokkaan kannattaisi kiinnittää erityistä huomiota. Tässä joukossa on ihmisiä, jotka ovat tipahtamassa työelämästä pois tai joille niin on jo käynyt. Ikäluokasta tulisi pitää entistä parempaa huolta, jotta he jaksaisivat työelämässä pidempään ja jäisivät mahdollisimman hyväkuntoisina eläkkeelle, sanoo Pajamo.

Terveeksi itsensä tunteva panostaa terveelliseen elämäntapaan ja sairauksien ennaltaehkäisyyn

Tutkimuksessa selvisi myös, että mitä paremmaksi henkilö terveytensä kokee, sitä useammin hän panostaa terveellisen elämäntapaan ja pyrkii ennaltaehkäisemään sairauksia.  Ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä ovat esimerkiksi riittävästä levosta, yöunesta ja liikunnasta huolehtiminen, terveellinen ruokavalio sekä painon- ja stressinhallinta.  Huonoksi terveytensä kokevat panostavat sairauksien ennaltaehkäisyyn kaikista vähiten.

Naiset ja miehet tuntevat keskimäärin olonsa yhtä terveeksi, mutta tutkimuksen mukaan naiset satsaavat miehiä enemmän terveelliseen elämäntapaan ja sairauksien ennaltaehkäisyyn.

Kuka kantaa vastuun terveydestä – yksilö vai yhteiskunta?

Kysyttäessä missä määrin terveys on yksilön omalla ja missä määrin yhteiskunnan vastuulla, reilu puolet (56 %) vastaajista koki vastuun olevan täysin tai enimmäkseen yksilön vastuulla. Kolmannes (36 %) arvioi , että terveys on yhtä lailla yksilön ja yhteiskunnan vastuulla.

– Mitä korkeammat tulot ja mitä terveemmäksi ihminen itsensä kokee, sitä todennäköisemmin hän pitää yksilöä vastuullisena omasta terveydestään, Pajamo summaa.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset käyttävät lääkäri- tai terveydenhoitopalveluja tyypillisesti yhdestä kahteen kertaa vuodessa (39 % vastaajista).  Vain noin joka seitsemäs (15 %) ei ole käyttänyt näitä palveluja lainkaan viimeisen vuoden aikana.

Kyselytutkimuksen toteutti YouGov Finland Ifin puolesta. Tutkimuksessa haastateltiin 1000 aikuisikäistä suomalaista terveydenhoitoon liittyen. Tiedot kerättiin sähköisenä kyselynä lokakuussa 2019 YouGovin kuluttajapaneelissa. Tutkimus on edustava otos suomalaisista:  kokonaistuloksissa keskimääräinen virhemarginaali on noin ± 2,8%-yksikköä suuntaansa (95%:n luottamustasolla).

Terveysbarometri: Lääkäripalveluissa suomalaisille on tärkeintä nopea pääsy lääkäriin ja kuulluksi tuleminen – mutta kenen vastuulle kuuluisi sairauksien ennaltaehkäisy?3.12.2019 08:30:00 EETTiedote

Suomalaisten mielestä tärkeintä lääkäripalveluissa on se, että lääkäriin pääsee nopeasti ja ihminen kokee tulleensa kuulluksi. Tämä selviää Ifin teettämästä Terveysbarometrista. Tutkimuksen mukaan tyytymättömyyttä lääkärikäynnissä aiheuttavat tyypillisesti väärät diagnoosit, lääkärin empatian puute ja kiire. Sairauksien ennaltaehkäisyä pitäisi tehdä nykyistä enemmän, mutta kuka ottaisi sen vastuulleen?

Älä hassahda Black Fridayna yksittäisten tavaroiden tuotevakuutuksiin – kotivakuutus kattaa samoja vahinkotilanteita mutta monesti pienemmällä hinnalla26.11.2019 09:29:02 EETTiedote

Black Friday on viime vuosina astunut myös suomalaiseen katukuvaan. Kaupat houkuttelevat ostoksille tarjoamalla tuotteita tarjoushinnoin. Moniin tavaroihin, kuten kodinkoneisiin, puhelimiin ja tietokoneisiin on tarjolla usein erillisiä tuotevakuutuksia, joka korvaa tuotteen vahingon sattuessa. Ifin tuotepäällikkö Henrik Rantanen muistuttaa, että myös kotivakuutus korvaa laajuudesta riippuen samanlaisia yksittäisten tavaroiden vahinkotilanteita.

Rikkoutuneista silmälaseista 350 euroa, vuotavasta astianpesukoneesta 4 500 euroa, asuntokauppariidoista 4 000 euroa – näitäkin kotivakuutus korvaa ja tällaisia korvauksia If keskimäärin maksoi14.11.2019 13:08:37 EETTiedote

Kun arjessa tapahtuu vahinko, elämä voi käydä kalliiksi ilman kotivakuutusta. Kotivakuutus korvaa isompia ja pienempiä arkisia vahinkoja tulipaloista ja vuotaneesta pesukoneesta rikkoutuneisiin kännyköihin ja varastettuihin polkupyöriin. Entä tiesitkö, että kotivakuutuksesta korvausta saa myös esimerkiksi muuttovahinkoihin, asunto- ja kiinteistökauppariitoihin tai vaikkapa siihen, jos jälkikasvu vahingoittaa naapurin autoa?

Kiinteistön omistaja, muistitko järjestää vuotuisen nuohouksen? Se on nykyisin vastuullasi28.10.2019 08:37:27 EETTiedote

Asunnon tulisijat hormeineen tulee pelastuslain mukaan nuohota kerran vuodessa ja mökilläkin vähintään kolmen vuoden välein. Vastuu nuohouksen järjestämisestä siirtyi kunnilta kiinteistönomistajille tänä vuonna, kun laki muuttui. Lähes joka kymmenennessä omakotitalossa nuohouksesta on yli vuosi aikaa, selviää Ifin lähes 15 000 Ifin kotivakuutusasiakkaan omakotitaloon tehdystä Kunnon koti -talotarkastuksesta.