If tutki: Sähköisten kulkuneuvojen akkupalot ovat arvaamattomia

Sähköpyörät ja -potkulaudat yleistyvät ennätysvauhtia. Niitä omistetaan Suomessakin koko ajan enemmän. Sähköisten kulkuneuvojen akut ovat tehokkaampia kuin mitä kodeissa on yleensä totuttu säilyttämään. Ifin tilastot kertovat, että akkupalot ovat harvinaisia, mutta vaarallisia. If haluaa kiinnittää huomiota laitteiden turvalliseen käyttöön sekä lataukseen ja toteutti tätä havainnollistaakseen palotestin.
Sähköpyörän akku palaa.

Sähköisten kulkuneuvojen akkupalot ole onneksi vielä kovin tavallisia, selviää Ifin tilastoista. Sähköpyörien ja -potkulautojen määrä suomalaiskodeissa kuitenkin kasvaa koko ajan liikkumisen sähköistymisen myötä ja siksi myös akkuihin liittyvät vahingot tulevat mahdollisesti lisääntymään.

If on korvannut kotivakuutusasiakkailleen joitain sähköisten kulkuneuvojen akkupaloista johtuvia vahinkoja viime vuosien aikana. Määrä on onneksi vähäinen, mutta tapaukset ovat aina vakavia.

- Yhdessä tapauksessa sähköpyörän akku räjähti ollessaan latauksessa parvekkeella. Irtaimiston vahingot paloista voivat olla mittavia ja lisäksi muutamassa tapauksessa on tullut myös lieviä henkilövahinkoja, kommentoi Ifin omaisuusvakuutusten tuotepäällikkö Laura Utunen.

Ifin akkupalotestien havainnot vakavia

If suosittelee, että sähköisiä kulkuneuvoja käyttävät ja omistavat kiinnittävät huomiota turvalliseen lataamiseen ja akkujen käsittelyyn. Havainnollistaaksemme asian tärkeyttä testasimme sähköisten kulkuneuvojen akkupaloja turvallisissa testiolosuhteissa ammattilaisten valvonnan alla. Testeissä akkuihin aiheutettiin tahallaan vika, jotta havaintoja paloista voitiin tehdä.

Palotestien tulokset olivat vakavia. Erilaisten sähköisten kulkuneuvojen akkujen palot olivat arvaamattomia ja erilaisia toisiinsa verrattuna. Palo voi syttyä voimakkaasti räjähtäen tai vähitellen ja akkujen osat voivat lentää kauas, jopa useiden metrien päähän.

- Palot etenivät eri tavalla, mutta yksi asia yhdisti niitä. Akkupaloissa ilmaan syntyy myrkyllistä savua, joka on ihmiselle vaarallista, huomauttaa Utunen.

Valvo akkujen latausta

Kodeissa on nykyään monenlaisia akkulaitteita, mutta sähköpyörien ja muiden sähköisten ajoneuvojen akut ovat tehokkaampia kuin esimerkiksi kännyköiden akut. Tämän johdosta mahdollinen akkupalo on myös itsessään vaarallisempi.

Kuten mitä tahansa akkulaitteita, tulisi sähköistenkin kulkuneuvojen akkuja ladata vain sinä aikana, kun olet itse hereillä ja pystyt valvomaan akunlatausta. Tilassa olisi hyvä olla palovaroitin.

- Jokaisen olisi hyvä miettiä oman asuntonsa pohjaratkaisua sen suhteen, missä nukutaan ja missä oleskellaan ja missä on esimerkiksi syttymisriskin omaavia sähkölaitteita, Utunen muistuttaa.

Minimoi akkupalon riskit:

1. Lopeta laitteen käyttö, kun laite ei toimi enää normaalisti tai jos huomaat jotain tavallista poikkeavaa.
  2. Vältä akun kolhimista ja pudottelemista.
  3. Käytä vain tuotteelle tarkoitettua laturia.
  4. Älä lataa hätäpoistumistien edessä.
  5. Muista palovaroitin tilassa, jossa lataat. Lataa akkuja vain valvottuna, kun olet paikalla ja hereillä.

Lue lisää sähköisten kulkuneuvojen akkupaloista.

Testien tuotteet on valittu sattumanvaraisesti. Testeissä If ei käyttänyt tuotteita niiden mukana tulleiden turvallisuusohjeiden mukaisesti. Tämä testi ei ota kantaa tuotteiden turvallisuuteen, kun niitä käytetään tuotteiden mukana tulleiden käyttö- ja turvallisuusohjeiden mukaisesti.

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Jos video ei näy, voit katsoa sen täältä.

Sähköpyörän akku palaa.
Akkupalo lähikuvassa.
Sähköskuutin akku palaa.
Pohjapiirros kodista ja esimerkki, kuinka kauas akkupalosta voi lentää palavaa materiaalia.