If Vakuutus

Ifille ennätysvahva puolivuositulos: maksutulo ja asiakasmäärä kasvoivat

Jaa

If-konsernin tulos huhti-kesäkuussa 2021 sekä koko vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli ennätyksellisen hyvä. Ifin maksutulo kasvoi huhti-kesäkuussa kaikkiaan 7,2 prosenttia. Koronapandemia näkyi edelleen etenkin vähentyneinä matka- ja liikennevahinkoina sekä lisääntyneenä vapaa-ajan tuotteiden vakuuttamisena.

– Maksutulon 7,2 prosentin kasvu vuoden toisella neljänneksellä on tähän mennessä Ifin suurin yksittäisen kvartaalin kasvu. Ifin asiakasmäärä kasvoi ilahduttavasti jokaisessa toimintamaassamme ja kaikilla liiketoiminta-alueilla, kertoo Ifin toimitusjohtaja Morten Thorsrud.

– Vahvasta kokonaistuloksesta huolimatta eri maiden välillä on kuitenkin myös eroja: erityisesti Suomessa koronapandemian yrityksille ja työmarkkinoihin tuomat haasteet näkyvät myös Ifin tuloksessa, toteaa Thorsrud.

Vähitellen kohti normaalia – pandemia näkyy yhä vahingoissa

If-konsernin vuoden 2021 ensimmäisen vuosipuoliskon yhdistetty kulusuhde oli ennätyksellisen hyvä, 81,1 prosenttia. Tuloksessa näkyy osaltaan, että koronapandemia vaikuttaa edelleen ihmisten käyttäytymiseen.

– Kesäkuuhun asti matkavahinkoja oli hyvin vähän ja myös liikennemäärät pysyivät tavallista alhaisempina, jolloin liikennevahinkojakin sattui vähemmän. Pandemian vaikutus yhdistettyyn kulusuhteeseen on noin kolme prosenttia, mutta odotamme tilanteen muuttuvan, kunhan yhteiskunnat palautuvat normaaliksi, kommentoi Thorsrud.

Ifin vahinkotilastojen perusteella liikennemäärät ovat nousseet kesän edetessä jo lähemmäs vuoden 2019 tasoa, mutta ulkomaanmatkailu on edelleen ollut huomattavasti tavallista vähäisempää.

Suomessa kasvua henkilöasiakkaiden vakuutuksissa

Ifin tulos Suomessa oli kokonaisuutena hyvä, vaikka koronapandemian tuomat haasteet vaikuttivat moniin yritysasiakkaisiin ja siten myös Ifin tulokseen. Henkilöasiakasliiketoiminnassa kasvua oli 1,9 prosenttia vuoden 2021 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

– Selkeänä pandemia-ajan ilmiönä vapaa-ajan tuotteisiin liittyvien vakuutusten kysyntä on edelleen säilynyt korkeana. Varsinkin eläin-, vene- ja mökkivakuutusten kauppa on käynyt vilkkaasti. Etenkin lisääntynyt mökkeily näkyy myös vahinkojen kasvuna: verrattuna vuoden 2020 toiseen vuosineljännekseen mökkivahinkoja oli nyt yli kolmannes enemmän, kertoo Ifin henkilöasiakkaiden vakuutuksista Suomessa vastaava johtaja Tommi Palmu.

Yritysasiakkaiden vahingoissa pandemia näkyi yhä tavallista alhaisempana työtapaturmien ja työmatkavahinkojen määränä. Alkuvuoden aikana Ifin yritysasiakkaille sattui kuitenkin jonkin verran suurvahinkoja.

If-konsernin tulos:

If on Pohjoismaiden suurin vahinkovakuutusyhtiö, joka toimii Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan lisäksi kaikissa Baltian maissa.

  • Yhdistetty kulusuhde huhti-kesäkuussa 2021 oli 80,7 % (80,5 % huhti-kesäkuussa 2020). Koko vuoden 2021 ensimmäisellä vuosipuoliskolla yhdistetty kulusuhde oli 81,1 % (82,1 % tammi-kesäkuussa 2020).
  • Tekninen tulos huhti-kesäkuussa oli 232 miljoonaa euroa (217 miljoonaa euroa). Vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon tekninen tulos oli 449 miljoonaa euroa (398 miljoonaa euroa).
  • Bruttomaksutulo huhti-kesäkuussa oli 1 243 miljoonaa euroa (1 113 miljoonaa euroa). Bruttomaksutulo vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli 3 045 miljoonaa euroa (2 846 miljoonaa euroa).
  • Sijoitustoiminnan tulos huhti-kesäkuussa oli 85 miljoonaa euroa (47 miljoonaa euroa). Sijoitustoiminnan tulos vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli 138 miljoonaa euroa (6 miljoonaa euroa).

Ifin tulos Suomessa:

  • Bruttomaksutulo huhti-kesäkuussa 2021 oli 214 miljoonaa euroa (208 miljoonaa euroa huhti-kesäkuussa 2020). Maksutulo koko vuoden 2021 ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli 675 miljoonaa euroa (679 miljoonaa euroa tammi-kesäkuussa 2020).
  • Tekninen tulos huhti-kesäkuussa oli 35 miljoonaa euroa (35 miljoonaa euroa). Tekninen tulos vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli 92 miljoonaa euroa (70 miljoonaa euroa).
  • Yhdistetty kulusuhde huhti-kesäkuussa oli 85,6 % (85,2 %) ja vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla 80,6 % (85,3 %).

Asiakaspysyvyys parantunut – tavoitteena alan tyytyväisimmät asiakkaat

Ifin asiakaspysyvyys on kehittynyt alkuvuoden aikana myönteisesti.

– Tavoitteenamme ovat Pohjoismaiden ja Baltian tyytyväisimmät asiakkaat. Pyrkimyksemme jatkuvasti parantaa asiakaskokemusta näkyy selvästi tuloksessa, mistä voimme olla ylpeitä. Järjestelmällinen ja hyvä työ on johtanut siihen, että saamme aiempaa enemmän asiakkaita ja vastaavasti menetämme aiempaa vähemmän asiakkaita, kuvaa Morten Thorsrud.

If kuuluu Sampo-konserniin. Euromääräiset luvut on esitetty siinä muodossa, kuin Sampo esittää ne puolivuosikatsauksessaan. Lisää tietoa koko Ifin tuloksesta löytyy Sammon puolivuosikatsauksesta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

If Vakuutus
If Vakuutus
Keilasatama 2
02150 Espoo

010 191 515http://www.if.fi

 If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiseteläimetkoditautot ja paljon muuta. Me hoidamme vakuutusasiat mutkattomasti, helposti ja hetkessä. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 700 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,7 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta If Vakuutus

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme