Ifille Suomessa vakaa tulos vuonna 2020: korona kiihdytti digitaalista asiointia

Ifin tulos Suomessa vuodelta 2020 oli hyvä: Tekninen tulos oli 114 miljoonaa euroa (116 miljoonaa euroa vuonna 2019) ja yhdistetty kulusuhde oli 88,0 prosenttia (87,4 prosenttia). Maksutulo oli 996 miljoonaa euroa (972 miljoonaa euroa).
– Vuosi 2020 oli asiakkaillemme ja siten myös Ifille hyvin poikkeuksellinen. Pandemia on mullistanut monen henkilö- ja yritysasiakkaamme arjen, ja olemme pyrkineet olemaan asiakkaidemme rinnalla muuttuneessa tilanteessa ja kehittäneet erityisesti entistä sujuvampaa digitaalista asiointia, kertoo Ifin henkilöasiakkaiden vakuutuksista Suomessa vastaava johtaja Tiina Voipio.
Pandemian alkaessa keväällä 2020 If korvasi kaikissa Pohjoismaissa erityisesti matkojen peruutuksia matkavakuutuksista. Pandemia vaikutti voimakkaasti etenkin liikkumiseen, ja liikennevahingot vähenivät viime vuonna koronarajoitusten ja vähentyneen työmatkaliikenteen vuoksi.
– Yhä useampi on halunnut varautua sairastumisen varalta, mikä on näkynyt henkilövakuutusten kysynnän kasvuna. Selkeitä vakuutusyhtiössä näkyneitä korona-ajan ilmiöitä ovat olleet myös lemmikkien, mökkien sekä veneiden ja muiden vapaa-ajan tuotteiden vilkastunut hankinta. Esimerkiksi Ifin korvaamat lemmikkivahingot kasvoivat yli 10 prosenttia edellisvuodesta, kuvaa Voipio.
If turvasi yritysasiakkaidensa työntekijät maksuttomalla Etätyöturvalla
If laajensi maaliskuussa kaikkien yritysasiakkaidensa vakuutusturvaa maksutta vuoden loppuun asti erillisellä Etätyöturvalla, joka kattaa etätyössä ja sen yhteydessä sattuvat tapaturmat.
– Etätyö on puhuttanut asiakasyhteydenotoissa ja näkynyt vahingoissa. Halusimme näin auttaa yritysasiakkaitamme pitämään työntekijöistään mahdollisimman hyvää huolta poikkeustilanteessa.
– Olemme tukeneet korona-aikana myös henkilöasiakkaitamme tarjoamalla uusina etäpalveluina asiantuntijaneuvontaa kodin kunnossapitoon ja autoilun ongelmiin. Tarjosimme lisäksi viime vuoden aikana eläinvakuutusasiakkaille rajattomasti maksuttomia etäeläinlääkärikäyntejä, kertoo Voipio.
Korona kiihdytti digitaalista vakuutusasiointia
Korona on ollut selkeä kiihdytin suomalaisten digitaalisten palvelujen käyttöön: Ifissä esimerkiksi henkilöasiakkaiden sähköisten korvaushakemusten määrä kasvoi selvästi vuoden 2020 aikana.
– Jo 75 prosenttia henkilöasiakkaistamme käyttää ensisijaisesti digitaalisia kanavia vakuutusasioidensa hoitamiseen. Näistä asiakkaista suurin osa on lisäksi siirtynyt viime vuoden aikana asioimaan mobiilissa. Digitaalinen asiointi kasvaa myös yritysasiakkaissa, joille lanseerasimme viime vuonna uutena ajoneuvovakuutusten verkkokaupan.
Ifin asiakastyytyväisyys parani vuoden 2020 aikana. Esimerkiksi korvauspalveluja käyttäneiden henkilöasiakkaiden asiakastyytyväisyyttä mittaava NPS-luku nousi ja oli 71,2 (69,4 vuonna 2019).
– Asiakastyytyväisyyden paraneminen on erityisen ilahduttava uutinen, sillä myös oma henkilöstömme on työskennellyt poikkeusoloissa, kun siirryimme Ifissä maaliskuussa nopealla aikataululla etätyöhön. Vuonna 2021 panostamme edelleen asiakkaita auttavien uusien digitaalisten palvelujen kehittämiseen, mutta myös oman henkilöstömme työtyytyväisyyden ja työssä jaksamisen varmistamiseen poikkeusolojen jatkuessa, kuvaa Voipio.
Ifille vahva tulos kaikissa Pohjoismaissa
Koko If-konsernin tulos vuodelta 2020 oli hyvä: If jatkoi vakaata kasvua kaikissa Pohjoismaissa ja kaikkiaan maksutulo kasvoi 4,7 prosenttia edellisvuodesta.
Kokonaistulokseen heijastuu, että vuoden 2020 aikana Ifin asiakkaille sattui useita suurvahinkoja, kuten tuhoisa maanvyöry Gjerdrumissa Norjassa. Koronaan liittyen If käsitteli vuoden aikana kaikkiaan noin 50 000 matkavakuutuksista korvattavaa vahinkoa, joista korvauksia maksettiin kaikkiaan noin 35 miljoonaa euroa.
– Vaikka vuosi on ollut myrskyisä ja haastava, olemme Ifissä onnistuneet olemaan asiakkaidemme rinnalla ja kehittäneet sekä vakuutustuotteita että palvelujamme vastaamaan asiakkaidemme muuttuvia tarpeita. Selkeä osoitus tästä on, että asiakastyytyväisyytemme parani vuoden aikana, mistä olen erittäin tyytyväinen, kertoo Ifin toimitusjohtaja Morten Thorsrud.
If-konsernin tulos
If on Pohjoismaiden suurin vahinkovakuutusyhtiö, joka toimii Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan lisäksi kaikissa Baltian maissa.
- Yhdistetty kulusuhde vuonna 2020 oli 82,1 % (84,5 % vuonna 2019).
- Tekninen tulos vuonna 2020 oli 811 miljoonaa euroa (685 miljoonaa euroa).
- Bruttomaksutulo vuonna 2020 oli 4823 miljoonaa euroa (4675 miljoonaa euroa).
Ifin tulos Suomessa
- Yhdistetty kulusuhde vuonna 2020 oli 88,0 % (87,4 % vuonna 2019).
- Tekninen tulos vuonna 2020 oli 114 miljoonaa euroa (116 miljoonaa euroa).
- Bruttomaksutulo vuonna 2020 oli 996 miljoonaa euroa (972 miljoonaa euroa).
If kuuluu Sampo-konserniin. Euromääräiset luvut on esitetty siinä muodossa, kuin Sampo esittää ne tilinpäätöstiedotteessaan. Lisää tietoa koko Ifin tuloksesta löytyy Sammon tilinpäätöksestä.
Lisätietoja:
Tiina Voipio, henkilöasiakkaiden vakuutuksista Suomessa vastaava johtaja, If, p. 010 514 1429, tiina.voipio@if.fi
Outi Kärkkäinen, viestintäpäällikkö, If, p. 010 514 1962, outi.karkkainen@if.fi
Avainsanat
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Me hoidamme vakuutusasiat mutkattomasti, helposti ja hetkessä. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 700 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,7 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta If Vakuutus
If tarjoaa ammattiurheilijavakuutuksia jatkossa kaikille urheiluliigoille13.10.2025 10:53:45 EEST | Tiedote
Vakuutusyhtiö If tarjoaa jatkossa lakisääteisiä urheilijavakuutuksia ammattiurheilijoille kaikissa suomalaisissa urheiluliigoissa. Aiemmin If on vakuuttanut Suomessa osaa urheiluliigoista.
Suurin riski eläinkolareihin on nyt – karhukolarit harvinaisia, mutta vaarallisia10.10.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa tapahtuu eniten hirvieläinkolareita loka-marraskuussa. Ifin tilastojen mukaan tälle ajalle osuu noin puolet kaikista vuoden eläinkolareita.
Ifin tutkimus: Suomalaisten luottamus julkiseen terveydenhuoltoon heikointa Pohjoismaissa24.9.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Ifin Nordic Health Report 2025 -kyselytutkimus osoittaa, että suomalaisten luottamus julkiseen terveydenhuoltoon on heikentynyt ja on heikointa verrattuna muihin Pohjoismaihin.
Ilmastonmuutos lisää kotien riskejä – ennaltaehkäisyllä voi välttää suuria vahinkoja16.9.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
If on havainnut, että rakennuksia liian lähellä olevat puut ja lumiesteiden puuttuminen on ongelma monissa omakotitaloissa.
Teini-iässä terveysriskit muuttuvat, eivät katoa - lapsivakuutus auttaa myös vanhempaa lasta3.9.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Joskus vanhemmat miettivät, onko lapsivakuutukselle tarvetta enää pikkulapsiajan jälkeen, kun lastentautien aiheuttamat toistuvat lääkärikäynnit vähenevät. Ifin tilastot kuitenkin osoittavat, että lapsen kasvaessa riskit eivät katoa vaan ne muuttuvat.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme