Ifin kolmannen vuosineljänneksen tulos on vahva: asiakasmäärä kasvoi ja asiakaspysyvyys säilyi korkealla tasolla

Vakuutusyhtiö If esittää erittäin vahvan tuloksen vuoden 2021 kolmannella vuosineljänneksellä. Pohjoismaiden suurimman vakuutusyhtiön bruttomaksutulo kasvoi 4,1 prosenttia tammi-syyskuussa 2021.

Hyvä kannattavuus, asiakasmäärän kasvu ja korkea asiakaspysyvyys edistivät Ifin vahvaa tulosta.

– Olemme erittäin tyytyväisiä tulokseen ja vakaaseen, hyvään kehitykseemme. Matkustamisen ja ajoneuvovahinkojen vähäisyys vaikuttaa edelleen myönteisesti tulokseemme. Näemme kuitenkin selvästi, että olemme vähitellen jättämässä pandemian taakse. If on hyvässä asemassa ”uutta normaalia” kohti mentäessä, sanoo Ifin toimitusjohtaja Morten Thorsrud.

– Erityisen ilahduttavaa on, että asiakkaamme nimesivät meidän juuri yhtiöksi, jolla on finanssialan paras asiakaskokemus Suomessa. Asiakkuusindeksi 2021 -tutkimuksesta käy myös ilmi, että Ifillä on vakuutusyhtiöiden uskollisimmat asiakkaat. Haluan kiittää työntekijöitämme Suomessa, jotka ovat todella olleet asiakkaidemme rinnalla vaikeana aikana", Thorsrud sanoo.

If-konsernin tulos

If-konsernin tulos heinä-syyskuussa 2021 osoittaa Pohjoismaiden suurimman vakuutusyhtiön kasvun jatkuvan vahvana. Pandemiatilanne vaikutti heinä-syyskuun yhdistettyyn kulusuhteeseen myönteisesti arviolta noin yhden prosenttiyksikön.

• Yhdistetty kulusuhde tammi-syyskuussa 2021 oli 80,8 % (82,4 % vuonna 2020). Heinä-syyskuussa yhdistetty kulusuhde oli 80,2 % (82,9 % heinä-syyskuussa 2020).
  • Tekninen tulos heinä-syyskuussa 2021 oli 240 miljoonaa euroa (197 miljoonaa euroa heinä-syyskuussa 2020)
  • Bruttomaksutulo heinä-syyskuussa oli 1 031 miljoonaa euroa (994 miljoonaa euroa heinä-syyskuussa 2020)
  • Bruttomaksutulo kasvoi heinä-syyskuussa 3,3 %.

– Seuraamme nyt tiiviisti inflaatiota. Joillain alueilla kehitys on ollut lähes räjähdysmäistä, ja meille on tärkeää seurata hintatason kehitystä, sanoo toimitusjohtaja Thorsrud.

Ifin tulos Suomessa

Suomessa Ifin bruttomaksutulossa näkyy vahvaa kasvua (4 %).

• Maksutulo heinä-syyskuussa 2021 oli 173 miljoonaa euroa (166 miljoonaa euroa heinä-syyskuussa 2020).
  • Tekninen tulos heinä-syyskuussa oli 42 miljoonaa euroa (-7 miljoonaa euroa heinä-syyskuussa 2020).
  • Yhdistetty kulusuhde heinä-syyskuussa oli 82,7 % (102,7 %) ja tammi-syyskuussa 81,3 % (91,0 %).

If kuuluu Sampo-konserniin. Euromääräiset luvut on esitetty siinä muodossa, kuin Sampo esittää ne puolivuosikatsauksessaan. Lisää tietoa koko Ifin tuloksesta löytyy Sammon puolivuosikatsauksesta.