Ifin Kunnon koti -tarkastukset: joka kolmannen omakotitalon vesikatosta löytyy huollettavaa

Joka kolmannen omakotitalon vesikatosta on Ifin kotivakuutusasiakkailleen teettämissä talotarkastuksissa löytynyt jotakin korjattavaa tai vähintään pikaista huoltoa kaipaavaa. Katot ovat taas lujilla, kun seuraavien kuukausien aikana on odotettavissa vettä, räntää ja lunta. Omakotiasuja, oletko tarkastanut ennen talvea katon kunnon? Lue Ifin asiantuntijan vinkit.
Sadeveden omakotitaloille aiheuttamat vahingot ovat lisääntyneet viime vuosina.

Vaikka suomalaiset omakotitalot ovat keskimäärin melko hyvässä kunnossa, useimmista löytyy jotakin korjattavaa, selviää Ifin kaikkiaan jo yli 20 000 suomalaistaloon teettämistä Kunnon koti -talotarkastuksista. Tarkastusten tavoitteena on auttaa asiakkaita pitämään huolta kodeistaan. Ikääntyvän talokannan myötä huolta aiheuttavat yhä useammin vesikaton puutteet.

– Lähes 10 prosentissa taloista katto on selkeästi kulunut tai jo käyttöikänsä loppupuolella. Vielä useammin aluskate on rikki tai puutteellinen. Lisäksi joka kymmenenneltä katolta löytyy sammalta. Se ei ole vain esteettinen haitta vaan altistaa vahingoille hidastamalla katon kuivumista ja haurastuttamalla esimerkiksi tiilikatolla tiilien pintaa. Lähes yhtä usein puuttuu savupiipun hattu, jonka seurauksena sade pääsee vähitellen rapauttamaan piippua, kun vesi talvella jäätyy, listaa Ifin omakotivakuutusten tuotepäällikkö Laura Utunen.

Viime vuosina sadeveden omakotitaloille aiheuttamat vahingot ovat lisääntyneet etenkin Etelä-Suomessa sateisten ja lauhojen talvien myötä. Myös syys- ja talvimyrskyt rasittavat katon rakenteita.

– Tyypillisesti katon kunnon huononnuttua vettä pääsee valumaan rakenteisiin tai sisälle taloon jonkin läpiviennin kohdalta. Hyvin yleinen vahinko on se, että vesikatto vuotaa savupiipun juuresta, kertoo Utunen.

Moni lykkää kattoremonttia viimeiseen asti

Puutteet ja myös vahingot ovat usein vanhemmissa taloissa. Tyypillisesti katon käyttöikä on noin 40 vuotta riippuen sen pintamateriaalista.

– Isoon kattoremonttiin ryhtymistä lykätään usein viimeiseen asti, vaikka vesikatto on talon ensimmäinen suoja ulkoa tulevaa rasitusta vastaan. Valitettavasti asiaan saatetaan herätä vasta, kun vettä tulee jo sisään. Toki myös uusissa taloissa sattuu jonkin verran vahinkoja, jolloin syynä on yleensä rakentajan huolimattomuus, Utunen sanoo.

Katon kunto kannattaa tarkastaa ainakin kerran vuodessa. Ennen talvea on hyvä hetki varmistaa, etteivät syysmyrskyt ole aiheuttaneet vahinkoa. Säännöllisellä huollolla voi myös pidentää katon käyttöikää.

– Katolla liikkuessa täytyy ehdottomasti huomioida turvallisuus ja käyttää turvavälineitä. Avuksi voi pyytää myös ulkopuolista asiantuntijaa. Jos itsellä herää epäilys katon kunnosta, kannattaa tilata tarkempi kuntoarvio, painottaa Utunen.

Tee nämä vielä ennen talvea: muistilista katon tarkastamiseen

1. Poista katolta lehdet, oksat ja muut roskat, jotka voivat kerätä kosteutta katolle. Poista myös mahdolliset sammaleet.
  2. Jos talossa on tiilikatto, tarkasta, että tiilet ovat ehjiä ja muutenkin hyvässä kunnossa.
  3. Katso, ovatko piippujen, ilmanvaihtoputkien, sähköliitosten ja antennien läpiviennit silmänvaraisesti tarkasteltuna tiiviitä eikä niissä ole esimerkiksi halkeamia.
  4. Varmista, että talotikkaat ja kattokulkutiet ovat kunnossa, jotta esimerkiksi nuohous on mahdollista tehdä turvallisesti.
  5. Puhdista vesikourut ja syöksytorvet sekä tarkista, että sadevedet ohjautuvat varmasti poispäin talosta.

If auttaa asiakkaita tunnistamaan kotinsa riskipaikat

Moni ei tiedä, että tyypillisesti useimmista kotivakuutuksista on rajattu pois ulkopuolinen kosteus eli esimerkiksi juuri tilanteet, joissa sadevettä on päässyt talon rakenteisiin. Ifin turvatasoltaan kattavin, LaajaPlus-kotivakuutus korvaa myös vesikattovuodon talon rakenteille aiheuttamien vaurioiden korjauksia.

– Tämänkin vuoksi haluamme kannustaa asiakkaitamme pitämään huolta kodeistaan ja ennaltaehkäisemään vahinkoja. Konkreettisena työkaluna kunnossapitoon tarjoamme kotivakuutusasiakkaillemme maksuttoman ulkopuolisen asiantuntijan talotarkastuksen, Utunen sanoo.

Kunnon koti -talotarkastuksessa rakennusalan ammattilainen käy läpi omakotitalon kunnon, rakenteet, rakennuksen tekniikkaa sekä antaa arjen turvallisuusvinkkejä. Maksuttomaan palveluun ovat oikeutettuja Ifin asiakkaat, joilla on Laaja- tai LaajaPlus-tasoinen kotivakuutus omakotitaloon. Tarkastus ei vaikuta yksittäisen kotivakuutuksen hintaan tai korvauksiin. Vahingonkaan sattuessa If ei tutki yksittäisen talon tarkastuksen tietoja. Tarkastukset toteuttaa Ifin yhteistyökumppani Anticimex Oy.

Sadeveden omakotitaloille aiheuttamat vahingot ovat lisääntyneet viime vuosina.