Ifin tilastot: Rotta nakertaa yhä useammin kalliin vahingon

Voimakkaasti kasvaneeseen rotta- ja hiiriongelmaan tarvitaan entistä useammin ammattilaisen torjunta-apua, kertovat Ifin tilastot. Lisäksi tuhoeläinten rakennuksille aiheuttamat kalliit vahingot ovat lisääntyneet rajusti.

Kotitalouksien rottahavaintoja ilmoitettiin Ifiin viime vuonna jopa 150 prosenttia edellisvuotta enemmän. Koronapandemia hiljensi keskusta-alueet, eikä ravintoloiden ruokajätettä ollut enää tarjolla entiseen tapaan. Rottia houkutti siirtyminen ravinnon perässä asuinalueille ihmisten viettäessä aiempaa enemmän aikaa kotona. Ifin laajimpiin kotivakuutuksiin kuuluvan maksuttoman tuhoeläinten torjuntapalvelun määrät ovat rottatorjuntojen osalta pysyneet suurina myös tänä vuonna.

Vaikka rottahavainnoissa kannattaa turvautua heti ammattilaisen apuun, myös omalla toiminnallaan voi vaikuttaa merkittävästi rottien esiintymiseen kodin lähistöllä.

– Maahan jäänyt linnunruoka, puusta pudonneet omenat ja rikkinäiset jäteastiat houkuttelevat rotat helposti paikalle. Myöskään viemärirottia ei kannata vahingossa ruokkia kaatamalla viemäriin ruokajätettä tai rasvaa, ohjeistaa omaisuusvakuutusten tuotepäällikkö Laura Utunen.

Yhä useammassa kodissa tarvitaan torjunta-apua

Ifin tarjoaman tuhoeläintorjuntapalvelun hiiritorjuntojen määrä kasvoi vuoden 2020 loka-joulukuussa 30 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Yhä useampi asiakas hyödyntää ammattilaisen tekemän torjuntapalvelun.

– Vakuutukseen kuuluvan torjuntapalvelun avulla haluamme auttaa asiakkaita häätämään ikävät tuhoeläimet sekä pitämään kotinsa turvallisena. Hiiren purema sähköjohto voi johtaa jopa oikosulkuun tai tulipaloon, sanoo Utunen.

Jyrsijä aiheuttaa pahimmillaan sähköpalon tai vesivahingon

Jyrsijät ovat epämiellyttäviä, mutta myös rakennukselle harmillisia vieraita. Ifissä nähdään, että tuhoeläimistä etenkin rottien talon rakenteille aiheuttamat vahingot ovat olleet viime vuosina voimakkaassa kasvussa. Vahingot ovat myös entistä laajempia.

– Tuhot voivat kasvaa mittaviksi, kun jyrsijät pääsevät nakertamaan omassa rauhassa rakenteita ja putkia aiheuttaen vahinkoa talolle. Kustannuksiltaan yli 10 000 euron jyrsijävahingot eivät ole tavattomia, kertoo Utunen.

Jyrsijöiden pääsy sisätiloihin kannattaa pyrkiä estämään ennen ensimmäistäkään havaintoa. Näin pidät jyrsijät loitolla kodista ja kesämökiltä:

1. Tarkasta ovien ja ikkunoiden reunukset sekä estä verkottamalla jyrsijöiden pääsy rakenteisiin. Hiiri pääsee sisään noin kolikonkokoisesta aukosta.
2. Huolehdi, että roska-astiat ovat ehjiä ja puhtaita sekä sisällä että ulkona. Tarkasta, että jyrsijöillä ei ole vapaata pääsyä kompostiin.
3. Säilö ruuat tiiviisiin astioihin ja pidä keittiö siistinä. Myöskään lemmikin ruokaa ei kannata jättää yöksi näkyville.
4. Pidä piha siistinä, jotta esimerkiksi pitkä nurmikko tai käyttämättömät tavarat eivät tarjoa jyrsijöiden kaipaamia piilopaikkoja.
5. Kerää ylimääräiset omenat pois maasta, jotta jyrsijöillä ei ole helposti saatavaa ravintoa pihapiirissä.

Talon rakenteisiin kohdistuviin tuhoeläinten aiheuttamiin vahinkoihin voi varautua Ifin LaajaPlus-tasoisella vakuutuksella. Tuhoeläinten torjuntapalvelu kuuluu omakotitalon laajimpiin vakuutuksiin sekä Laajaplus-mökkivakuutukseen.