Ifin tutkimus: Digitaalisia terveyspalveluja ja tekoälyä tulisi hyödyntää terveydenhoidossa nykyistä enemmän – etälääkäri ja muut digipalvelut usealle silti vielä vieraita

Etälääkärin ja muiden terveydenhoidon digipalveluiden hyödyntäminen on suomalaisille vielä vierasta. Yli puolet suomalaisista suhtautuu kuitenkin niihin sekä tekoälyn hyödyntämiseen terveydenhoidossa myönteisesti. Tämä selviää Ifin teettämästä Terveysbarometristä, jolla selvitettiin suomalaisten suhtautumista erilaisiin terveydenhoidon digi- ja etäpalveluihin. Etälääkäriin suhtautuvat positiivisimmin nuoret sekä ne, jotka ovat jo kokeilleet jotakin terveydenhoidon etäpalvelua.

Yli puolet suomalaisista (54 %) on sitä mieltä, että tekoälyä ja teknologiaa tulisi hyödyntää nykyistä enemmän terveydenhoidossa. Enemmistö (53 %) suomalaisista ) myös näkee, että tekoäly ja teknologia helpottavat lääkäri- ja terveydenhoitopalvelujen saatavuutta. Samalla lähes puolet (49 %) olisivat halukkaita hyödyntämään digitaalisia terveyspalveluja nykyistä enemmän.

Parin viime vuoden aikana etälääkäriä on käyttänyt seitsemän prosenttia suomalaista ja terveyschattia joka kymmenes (9 %). Terveydenhoidon etäpalveluista käytetyin on sairaanhoitajan puhelinneuvonta, jota on hyödyntänyt jo kolmannes suomalaisista (29 %).

– Nopeus (44 %) ja matalan kynnyksen palvelu (43 %) kuvaavat suomalaisten mielestä parhaiten etälääkäripalveluita. Tutkimuksessa selvisi, että etälääkäripalveluja kohtaan on myös vielä selkeitä ennakkoluuloja: joka viides (20 %) kyselyyn vastannut kuvasi etälääkäripalveluja arveluttavaksi. Turvallisena ja luotettavana etälääkäriä pitää vain joka kymmenes (9 %), sanoo Ifin tuotejohtaja Tiina Pajamo.

Tutkimuksen mukaan reseptin uusinta on selvästi useimmin tilanne, jossa suomalaiset olisivat valmiita käyttämään etälääkäripalvelua (69 %). Toisaalta joka viides (18 %) on valmis käyttämään etälääkäriä käytännössä useimmissa vaivoissa ja sairauksissa.

– Perinteiselle lääkärille suomalaiset suuntaavat etälääkäriä mieluummin hoitamaan esimerkiksi mielenterveyteen ja tuki- ja liikuntaelinsairauksiin liittyviä asioita tai muuten intiimejä kysymyksiä. Vain viisi prosenttia kyselyyn vastanneista on sitä mieltä, ettei missään tilanteessa olisi valmis käyttämään etälääkäripalvelua, Pajamo tiivistää.

Kun etäpalvelua on kerran käyttänyt, etälääkäriin suhtautuu myönteisemmin

Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että kun henkilö on kerran käyttänyt jotain terveydenhoidon etä- tai digipalvelua, suhtautuminen etälääkäriä kohtaan muuttuu positiivisemmaksi. Samalla kynnys etälääkärin käyttöön erilaisissa sairaustapauksissa laskee.

– Ikäkin vaikuttaa: nuoret suhtautuvat lähtökohtaisesti etälääkärin käyttöön vanhempia sukupolvia myönteisemmin, Pajamo sanoo.

Etälääkäriä käyttäneet antavat viimeisemmälle etälääkärikäynnilleen arvosanaksi 8 . Kasvokkaiset lääkärikäynnit saavat kyselyyn vastaajilta hieman paremman arvosanan, 8,2.

Pajamon mukaan vastauksista voi myös päätellä, että terveydenhoidon digipalveluissa palvelumuotoilulle on vielä tarvetta:

– Etälääkärin ja muiden digipalvelujen tulisi olla mahdollisimman helppoja käyttää. Palvelun tarjoajilla on vielä kehitettävää sekä palveluissa että niiden teknologiassa.

– Etälääkäri voi hoitaa monta asiaa yhtä hyvin kuin kasvokkain tavattava lääkäri terveysasemalla.  On tärkeää saada etälääkäripalveluista kokemuksia ja tehdä niitä tunnetuiksi, sillä etä- ja digi-palvelut helpottavat aidosti terveydenhoidon palvelujen saatavuutta suomalaisessa terveydenhoidossa. Ne eivät ole myöskään sidottuja käyttäjän asuinpaikkakuntaan, Pajamo muistuttaa.

Kyselytutkimuksen toteutti Ifin puolesta YouGov Finland. Tutkimuksessa haastateltiin 1000 aikuisikäistä suomalaista   terveydenhoitoon liittyen. Tiedot kerättiin sähköisenä kyselynä lokakuussa 2019 YouGovin kuluttajapaneelissa. Tutkimus on edustava otos suomalaisista: kokonaistuloksissa keskimääräinen virhemarginaali on noin ± 2,8%-yksikköä suuntaansa (95%:n luottamustasolla).

.

Kymmenissä tuhansissa keittiöissä piilee vakava tulipaloriski - havaitse reistailevan liesituulettimen vaaran merkit ajoissa22.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Harmittomalta vaikuttava vika liesituulettimessa tai jopa pelkkä veden keittäminen saattavat aiheuttaa mekaanisella liukukytkimellä varustetusta liesituulettimesta alkavan tuhoisan palon. Viime aikoina liesituuletinpalot ovat jälleen olleet harmillisen yleinen uutinen eri puolella Suomea. Varmista, ettei omassa keittiössäsi piile paloriskiä ja vaihda oikutteleva tuuletin suosiolla uuteen.

Terveysbarometri: Lääkäripalveluissa suomalaisille on tärkeintä nopea pääsy lääkäriin ja kuulluksi tuleminen – mutta kenen vastuulle kuuluisi sairauksien ennaltaehkäisy?3.12.2019 08:30:00 EETTiedote

Suomalaisten mielestä tärkeintä lääkäripalveluissa on se, että lääkäriin pääsee nopeasti ja ihminen kokee tulleensa kuulluksi. Tämä selviää Ifin teettämästä Terveysbarometrista. Tutkimuksen mukaan tyytymättömyyttä lääkärikäynnissä aiheuttavat tyypillisesti väärät diagnoosit, lääkärin empatian puute ja kiire. Sairauksien ennaltaehkäisyä pitäisi tehdä nykyistä enemmän, mutta kuka ottaisi sen vastuulleen?

Älä hassahda Black Fridayna yksittäisten tavaroiden tuotevakuutuksiin – kotivakuutus kattaa samoja vahinkotilanteita mutta monesti pienemmällä hinnalla26.11.2019 09:29:02 EETTiedote

Black Friday on viime vuosina astunut myös suomalaiseen katukuvaan. Kaupat houkuttelevat ostoksille tarjoamalla tuotteita tarjoushinnoin. Moniin tavaroihin, kuten kodinkoneisiin, puhelimiin ja tietokoneisiin on tarjolla usein erillisiä tuotevakuutuksia, joka korvaa tuotteen vahingon sattuessa. Ifin tuotepäällikkö Henrik Rantanen muistuttaa, että myös kotivakuutus korvaa laajuudesta riippuen samanlaisia yksittäisten tavaroiden vahinkotilanteita.

Rikkoutuneista silmälaseista 350 euroa, vuotavasta astianpesukoneesta 4 500 euroa, asuntokauppariidoista 4 000 euroa – näitäkin kotivakuutus korvaa ja tällaisia korvauksia If keskimäärin maksoi14.11.2019 13:08:37 EETTiedote

Kun arjessa tapahtuu vahinko, elämä voi käydä kalliiksi ilman kotivakuutusta. Kotivakuutus korvaa isompia ja pienempiä arkisia vahinkoja tulipaloista ja vuotaneesta pesukoneesta rikkoutuneisiin kännyköihin ja varastettuihin polkupyöriin. Entä tiesitkö, että kotivakuutuksesta korvausta saa myös esimerkiksi muuttovahinkoihin, asunto- ja kiinteistökauppariitoihin tai vaikkapa siihen, jos jälkikasvu vahingoittaa naapurin autoa?