Ifin tutkimus: Epidemiat ohitti terrorismin matkailijoiden ykköshuolena

Puolet suomalaisista ilmoittaa, että epidemiat ja pandemiat huolettavat heitä matkustellessa. Huoli kasvaa iän myötä, käy ilmi vakuutusyhtiö Ifin kyselytutkimuksesta.

Suomalaiset ovat eniten huolestuneita epidemioista ja pandemioista sekä terrorismista matkailuun liittyen, selviää Ifin huhtikuussa teettämästä kyselytutkimuksesta. Viime vuonna eniten huolissaan oltiin terrorismista.

Viimevuotiseen kyselytutkimukseen verrattuna myös luonnonkatastrofeista tai poliittisista selkkauksista oli huolissaan yhä harvempi matkailija.

Epidemioiden pelko kasvaa iän mukana

Naiset ovat miehiä useammin huolissaan yhteiskunnallisista ilmiöistä matkaillessaan. Suurimpia erot naisten ja miesten välillä ovat huolessa matkailun vaikutuksesta ilmastonmuutokseen sekä eläinten kaltoinkohteluun.

Huoli epidemioista ja pandemioista matkailuun liittyen kasvaa selvästi iän mukana. Nuorista vastaajista (18–29-vuotiaat) vain 39 prosenttia kertoo ne huolekseen ja vanhimmassa vastaajaryhmässä (60+ -vuotiaat) huolestuneita on jo peräti 61 prosenttia.

- Koronan takia tutkimustulos ja suomalaisten huoli epidemioista ja pandemioista on ymmärrettävä. Huoli näkyy myös meidän korvauspalvelussa asiakkaiden kyselyinä; nyt kun rajat alkavat vähitellen aueta ja matkustus varovaisesti lisääntyä esimerkiksi Viroon, niin asiakkaitamme kiinnostaa mitä matkavakuutus korvaa. Matkavakuutus on normaalisti voimassa, jos sairastuu tai loukkaantuu matkalla. If korvaa hoitokulut, jos sairastuu koronaan matkalla. Ja korvaamme matkan peruuntumisesta aiheutuneet kustannukset, jos koronaan sairastumisen takia ei pysty matkustamaan, kommentoi Ifin matkavakuutuksista vastaava tuotepäällikkö Anne Uutela.

Vastaajista, jotka kertoivat olevansa ainakin jostakin matkustamiseen liittyvästä ilmiöstä huolissaan, 73 prosenttia kertoo huolten vaikuttaneen matkakohteen valintaan. Viime vuonna 70 prosenttia arvioi vastaavien huolten vaikuttavan valintaan.

Miksi suomalaiset matkustavat?

Peräti 51 prosenttia suomalaisista kertoo matkustavansa nähdäkseen ja kokeakseen uutta. Määrä on kuitenkin hieman laskenut, viime vuonna 58 prosenttia kertoi matkustavansa tästä syystä.

Toiseksi suosituin syy matkailuun oli vastaajien keskuudessa sää ja ilmasto, sen jälkeen eniten matkustellaan ruoan ja kulttuurielämysten perässä.

Kyselytutkimuksen tiedot

Kyselytutkimuksen on toteuttanut YouGov Finland Vahinkovakuutusyhtiö Ifin toimeksiannosta. Tutkimuksessa haastateltiin suomalaisia liittyen lomamatkailuun kesällä 2020.

Tiedot kerättiin sähköisenä kyselynä huhtikuussa 2020 YouGovin kuluttajapaneelissa.

Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat 18 vuotta täyttäneet suomalaiset.

Kokonaistuloksissa (N=1005) keskimääräinen virhemarginaali on noin ± 2,8%-yksikköä suuntaansa (95%:n luottamustasolla).

Lue aiemmat tiedotteet tutkimuksesta:

Ifin tutkimus: Koska korona hellittää niin, että voi matkustaa taas ulkomaille? Ei vielä tänä vuonna, uskovat suomalaiset

Ifin tutkimus: Korona huolettaa suomalaisia ja näkyy kesälomasuunnitelmissakin – ulkomaanmatkat vaihtuvat nyt kotimaassa mökkeilyyn

Katos tarkemmat tiedot tutkimuksesta Matkatutkimus 2020 -sivulta