Ifin tutkimus: Koska korona hellittää niin, että voi matkustaa taas ulkomaille? Ei vielä tänä vuonna, uskovat suomalaiset

Vain viidennes suomalaisista uskoo, että kuluvan vuoden aikana pääsee lomailemaan ulkomaille. Suurin osa ennakoi, että ulkomaille lähtöä on koronapandemian takia odotettava vähintään ensi vuoteen.

Suomalaiset ovat hyvin pessimistisiä koronatilanteen takia keskeytyneiden ulkomaanmatkojen jatkumisen suhteen, Ifin uudesta kyselytutkimuksesta selviää.

Neljännes kyselyyn vastanneista odottaa, että ulkomaille pääsee lomailemaan vielä tämän vuoden kuluessa ja heistä vain kolme prosenttia uskoo ulkomaanlomien olevan mahdollisia kesän aikana.

Suurin osa suomalaisista, 44 prosenttia, ennakoi lomamatkailun ulkomaille jatkuvan vuodenvaihteessa tai alkuvuodesta 2021. Joka kymmenes vastaaja kuitenkin arvioi, että lomailu ulkomailla olisi mahdollista vasta aikaisintaan vuonna 2022.

Vain joka kymmenes säntäämässä ulkomaille

Kysyimme suomalaisilta, miten he aikovat toimia kun koronarajoitukset ulkomailla lomailun suhteen väistyvät. Vain kymmenen prosenttia kertoi aikovansa lähteä lomalle ulkomaille heti kun se on mahdollista. Suurin osa, 42 prosenttia, aikoo seurata tilannetta jonkun aikaa ennen matkalle lähtöä ja 25 prosenttia aikoo odottaa pidempäänkin ennen matkustamista.

Ristiin vertailtaessa käy ilmi, että he, jotka ovat innokkaimpia lähtemään heti rajoitusten purun jälkeen matkalle, ovat myös optimistisempia pandemia nopean hellittämisen suhteen.

Lentämistä ja risteilyjä aiotaan vähentää

Pandemian jälkeisenä aikana vastaajat ennakoivat suosivansa aiempaa enemmän kotimaan matkailua sekä omalla autolla tapahtuvaa lomailua.

Aiempaa vähemmän aiotaan puolestaan matkustaa ulkomaille, käydä risteilyillä tai lentää. Eniten ulkomailla matkustelua ja lentämistä aikovat vähentää yli 60-vuotiaat.

Puolet vastaajista kuitenkin arvioi, että pitkällä tähtäimellä matkailukäyttäytyminen pysyy samana kuin ennen pandemiaa.

Kyselytutkimuksen tiedot

Kyselytutkimuksen on toteuttanut YouGov Finland Vahinkovakuutusyhtiö Ifin toimeksiannosta. Tutkimuksessa haastateltiin suomalaisia liittyen lomamatkailuun kesällä 2020.

Tiedot kerättiin sähköisenä kyselynä huhtikuussa 2020 YouGovin kuluttajapaneelissa.

Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat 18 vuotta täyttäneet suomalaiset.

Kokonaistuloksissa (N=1005) keskimääräinen virhemarginaali on noin ± 2,8%-yksikköä suuntaansa (95%:n luottamustasolla).

Aiempi tiedote aiheesta

Tarkemmat tiedot vastausten jakautumisesta löytyvät If Matkatutkimus 2020 -sivulta