Ihmisoikeudet kuuluvat urheilun ytimeen - Ihmisoikeusliitto, suomalaiset huippu-urheilijat ja urheilujärjestöt vaativat koko urheilumaailmalta herätystä

”Urheilussa ihmisoikeuskysymykset liitetään usein kansainvälisten kisojen järjestämiseen. Haluamme nyt kääntää katseet Suomeen, koska meillä on täällä valtavasti tehtävää”, sanoo Ihmisoikeusliiton pääsihteeri Kaari Mattila.

Ihmisoikeusliitto painottaa, että ihmisoikeudet ovat urheilussa kokonaisvaltainen kysymys. Muun muassa lapsen oikeudet, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen syrjintä, rasismi, ja vammaisten ihmisten yhdenvertainen mahdollisuus urheiluharrastukseen kuuluvat ongelmiin, joihin on aika tarttua nykyistä tehokkaammin.

”Olemme iloisia, että urheilun kenttä on lähtenyt laajasti mukaan tekemään ihmisoikeuksia näkyviksi. Tämä on kansainvälisestikin ainutlaatuinen kampanja”, Mattila sanoo.

Älä riko urheilua -kampanjassa Ihmisoikeusliitto, tunnetut urheilijat sekä lähes 80 urheilu- ja kansalaisjärjestöätarttuvat aiheisiin, joita ei suomalaisella urheilukentällä ole koskaan käsitelty näin laajasti. Mukana ihmisoikeuskysymyksiä ovat nostamassa muun muassa koripalloilija Shawn Huff, taitoluistelija Kiira Korpi, pyörätuolikelaaja Amanda Kotaja, koripalloilija Awak Kuier, jääkiekkoilija Aapeli Räsänen, kolmiloikkaaja Senni Salminen sekä jalkapalloilijat Tim Sparv ja Linda Sällström.

”Olen itse kohdannut tietämättömyyttä ja homofobista vitsailua.Urheilun vastuutahot voisivat herkemmin puuttua kaikenlaiseen syrjintään. Ongelmien esiintuominen tai omien oikeuksien puolustaminen ei saisi jäädä vain urheilijoiden hartioille”, painottaa kolmiloikkaaja Senni Salminen.

Ihmisoikeuksien turvaaminen on urheilun vastuutahojen velvollisuus. Monet kampanjassa mukana olevat urheilujärjestöt ovat viime vuosina ryhtyneet toimiin tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lisäämiseksi. Kun urheilun eri tahot tunnistavat paremmin urheilun ihmisoikeuskysymyksiä, ne pystyvät tehostamaan toimiaan ihmisoikeuksien edistämiseksi ja turvaamiseksi.

”Rohkaisemme ja herättelemme urheilun toimijoita, faneja ja suurta yleisöä entistä parempaan urheilumaailmaan, jossa voisimme kaikki urheilla turvallisesti ja omana itsenämme. Urheilulla on tuhannen taalan paikka nousta aidosti ihmisoikeuksien sanansaattajaksi”, kannustaa kampanjasuunnittelija Tommy Lindgren Ihmisoikeusliitosta.

”Älä riko urheilua” -viestin takana seisoo ennennäkemättömän laaja joukko

Ihmisoikeusliiton kampanjaa tukevat Olympiakomitea, Paralympiakomitea, Suomen urheilun eettinen keskus SUEK, Suomen Valmentajat sekä yli 40 urheilun lajiliittoa ja 30 muuta kansalaisjärjestöä. Myös Helsingin kaupunki ja Urheilumuseo ovat mukana kampanjassa.

Älä riko urheilua -kampanja on osa Ihmisoikeusliiton laajempaa työtä urheilun ihmisoikeuskysymyksissä. Ihmisoikeusliitto aloitti opetus- ja kulttuuriministeriön tuella Ihmisoikeudet haltuun urheilussa -hankkeen vuonna 2020. Hankkeessa on muun muassa koulutettu urheilun lajiliittoja, urheilijoita ja muita toimijoita ihmisoikeuksien perusteista.

Kampanjan toteutus on tehty yhdessä viestintätoimisto Milttonin kanssa.

Kampanjasivulta löytyy tieto ihmisoikeuksista urheilussa, lista mukana olevista järjestöistä ja urheilijakasvojen haastattelut: älärikourheilua.fi tai alarikourheilua.fi

Kampanjasivut ovat myös ruotsiksi ja englanniksi.

Hashtagit:

#ÄläRikoUrheilua #IhmisoikeudetUrheilussa

Kampanjan urheilijakasvojen sitaatit:

”Urheilussa vallinnut salailun kulttuuri on luonut otollisen alustan esimerkiksi seksuaaliselle häirinnälle. Se on aika murtaa.” Aapeli Räsänen, jääkiekkoilija

”Olen kohdannut tietämättömyyttä ja homofobista vitsailua. Urheilun vastuutahot voisivat herkemmin puuttua kaikenlaiseen syrjintään.” Senni Salminen, kolmiloikkaaja

”Hienoa, että taitoluistelussa on vihdoin alettu puhua lapsen oikeuksista. Ilman ihmisoikeuksia urheilu ei ole kestävää tai arvokasta.” Kiira Korpi, taitoluistelija

”Minulle on tärkeää, että saan sanoa, mitä mieltä olen ja mitä tunnen. Urheilijalle kuuluu sananvapaus.” Awak Kuier, koripalloilija

”Vammaiselle ihmiselle liikuntaharrastukseen pääsy voi olla vaikeaa. Saatetaan sanoa, ettei me sinua voida ottaa. Tämä on ihmisoikeuskysymys.” Amanda Kotaja, pyörätuolikelaaja

”Jalkapallossa pitää tehdä vielä paljon rasismin kitkemiseksi. Toivon ja vaadin, että urheilujärjestöt kantavat vastuunsa ja johtavat urheilua parempaan suuntaan.” Tim Sparv, jalkapalloilija

”Vähemmistöjen edustajat nostavat usein epäkohtia esille, mikä ei ole helppoa. Urheilun valtaapitävillä pitää olla tahto muuttaa asioita.” Shawn Huff, koripalloilija

Mediayhteydenotot:

Reetta Helander, viestintäpäällikkö
Ihmisoikeusliitto p. 044 7062392
reetta.helander@ihmisoikeusliitto.fi

Tommy Lindgren, kampanjasuunnittelija
Ihmisoikeusliitto p. 044 7420409
tommy.lindgren@ihmisoikeusliitto.fi

Suomessa on edelleen useita ihmisoikeusongelmia - 24 järjestöä jätti yhteisen raportin YK:lle taloudellisten ja sosiaalisten oikeuksien lukuisista puutteista22.9.2020 06:00:00 EEST | Tiedote

Tiedote 22.9.2020. Yhteensä 24 suomalaista kansalaisjärjestöä on jättänyt kaikkien aikojen ensimmäisen yhteisen varjoraportin YK:n taloudellisten, sosiaalisten ja sivistyksellisten oikeuksien (TSS)* komitealle. Varjoraportti välittää komitealle kansalaisjärjestöjen keräämiä tietoja siitä, että monet taloudelliset ja sosiaaliset oikeudet jäävät Suomessa toteutumatta. Tällaisia ovat esimerkiksi puutteet sosiaaliturvan tasossa ja yhdenvertaisessa pääsyssä terveydenhuoltoon.