Iiris Suomela: Kokoomuksen vaihtoehtobudjetissa kuritetaan pienituloisia ja opiskelijoita satojen miljoonien eurojen edestä

Kokoomus esittää vaihtoehtobudjetissaan yli miljardin leikkauksia pienituloisten sosiaaliturvaan ja työttömyysturvaan. Vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela kritisoi kokoomuksen budjettia kaikista köyhimpien suomalaisten toimeentulon heikentämisestä.

Kokoomus esittämät rajut leikkaukset osuvat toimeentulotukeen, asumistukeen, työttömyysturvaan sekä palkkatukeen.

– Suomen sosiaaliturvan taso on jäänyt jälkeen suhteessa elinkustannusten nopeaan kasvuun. Tuhannet suomalaiset joutuvat päivittäin miettimään, että ostavatko he ruokaa, lääkkeitä vai talvikengät kirpputorilta lapselle. Hyvinvointivaltio on tältä osin rikki. Olemme saaneet sosiaaliturvan riittämättömyydestä lukuisia huomautuksia niin eurooppalaisilta kuin kansainvälisiltä ihmis- ja perusoikeustoimijoilta. Silti kokoomus tahtoo syventää entisestään kaikista köyhimpien suomalaisten ahdinkoa, Suomela korostaa.

Kokoomus esittää vaihtoehtobudjetissaan myös rajuja leikkauksia opiskelijoiden asumistukeen.

–Opiskelijoiden toimeentulo on jo entuudestaan tiukilla viime hallituksen leikkausten jäljiltä. Silloinkin nimenomaan kokoomus oli valtiovarainministeripuolueena tekemässä ennätyksellisen pahoja leikkauksia opintorahasta. Tämä jatkuva opiskelijoilta leikkaaminen kertoo karua kieltä kokoomuksen sivistyspuheiden ja tekojen välisestä epäsuhdasta, Suomela toteaa.

Vaihtoehtobudjetti kertoo puolueen arvomaailmasta, sillä samaan aikaan kokoomus tekisi mittavia kevennyksiä tuloverotukseen.

– Kokoomus on arvostellut hallitusta velanotosta koronakriisin keskellä, mutta ottaisi budjetissaan myös itse 4,5 miljardia euroa velkaa. Samalla puolue esittää 800 miljoonan euron kevennystä tuloverotukseen. Eli toisin sanoen kokoomuksen toinen käsi ottaa senttejä pienituloisten pussista ja toinen työntää seteleitä hyväosaisten taskuun kuin Robin Hoodin paha velipuoli konsanaan, Suomela sanoo.

Suomela ei ole vakuuttunut myöskään kokoomuksen esittämien työllisyystoimien uskottavuudesta.

– Esimerkiksi paikallisen sopimisen vaikutuksesta kokoomus nojaa Suomen yrittäjien arvioon, jonka mukaan työpaikkoja syntyy 0–15 000. Nämä luvut ovat erittäin spekulatiivisia. On aika paljon väliä sillä, onko todellisuus lopulta 0 vai 15 000. Lobbarien arvioiden sijaan vaikutusarvioiden olisikin syytä nojata vertaisarvioituun, riippumattomaan tutkimustietoon, Suomela korostaa.

Suomela kirjoitti aiheesta Vihreään blogiin. Blogi on luettavissa kokonaisuudessaan: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/kokoomus-syventaisi-pienituloisten-ja-opiskelijoiden-koyhyytta/

Vihreiden Ohisalo ja Hopsu: hallitus kieltäytyy perustamasta päätöksiään metsistä tutkittuun tietoon26.4.2024 14:28:25 EEST | Tiedote

Maria Ohisalo ja Inka Hopsu kritisoivat hallituksen ja suuren valiokunnan enemmistön kantaa EU-komission asetusehdotukseen metsien seurantakehykseksi. Edustajien mukaan hallituksen nihkeä kanta johdonmukaisten ja ajantasaisten tietojen keräämiseen Euroopan metsien tilasta osoittaa, ettei hallitus halua perustaa metsiä koskevia päätöksiään tutkittuun tietoon.

Vihreiden Ohisalo ja Forsgren: Hallitus haluaa kitkeä jengirikollisuutta, mutta pahentaa samalla sen juurisyitä25.4.2024 16:00:01 EEST | Tiedote

Vihreiden kansanedustajat Maria Ohisalo ja Bella Forsgren kritisoivat hallituksen toimintaa nuoriso- ja jengirikollisuuden kitkemiseksi ristiriitaiseksi suhteessa hallituksen muuhun politiikkaan. Toimenpideohjelman tavoitteet ja hallituksen eriarvoisuutta lisäävä ja erityisesti nuoriin kohdistuva leikkauspolitiikka ovat Ohisalon ja Forsgrenin mukaan räikeässä ristiriidassa.

Sofia Virta: Miksi hallitus ei ymmärrä, että puutarhasaksetkaan eivät riitä, jos kasvua ei saada aikaan, ja miksi Keskusta jätti Vihreät ulos aihetta koskevasta välikysymyksestä?25.4.2024 13:16:23 EEST | Tiedote

Tänään julkaistun valtionvarainministeriön talouskatsauksen mukaan hallituksen sopeutustoimet heikentävät Suomen talouden kasvua. Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta peräänkuuluttaa hallitukselta visiota siitä, miten Suomen talous saadaan kestävällä tavalla kasvuun ja kysyy samalla, miksi Vihreitä ei edes pyydetty mukaan Keskustan ja Liike nytin välikysymykseen, jonka aiheena on hallituksen Suomea näivettävä talouspolitiikka.