Iiris Suomela: "Puoluehallitus esittää Vihreiden tukevan Suomen Nato-jäsenyyttä”

Puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela kertoi puoluehallituksen esittävän poliittisen ohjelman Nato-kannaksi: “Tuetaan Suomen Nato-jäsenyyttä ja huolehditaan siitä, että puolustusliiton jäsenenä Suomi edistää Euroopan ja maailman vakautta, rauhaa ja turvallisuutta”

“Me tarvitsemme uudenlaisia turvatakuita, ja selväksi on tullut, että kaikista vahvimmat takuut saamme Nato-jäsenyyden kautta.

Siksi olen itse asettunut jäsenyyden kannalle.”, Suomela totesi.

Lisäksi poliittiseen ohjelmaan esitetään linjausta ydinaseriisunnan edistämisestä sekä Suomen ja Pohjoismaiden pitämistä ydinaseettomana vyöhykkeenä.

Suomela korosti myös EU:n merkitystä vastavoimana Venäjälle.

“EU on tällä hetkellä yksi vahvimmista vastavoimista Venäjälle. EU ei ole puolustusliitto, mikä on totuttu näkemään lähinnä puutteena.

Se on kuitenkin myös mahdollisuus: EU:lla on käytössään huomattavasti puolustusliittoa laajempi keinovalikoima aina talouspakotteista lähtien.”, Suomela sanoi.

Puheessaan Suomela otti myös kantaa hoitajien tilanteeseen vaatimalla palkkatasa-arvo-ohjelmaa.

”Suomi tarvitsee palkkatasa-arvo-ohjelman, jotta pystymme turvaamaan ihmisten hengen, terveyden ja hyvinvoinnin jatkossa. Tätä elintärkeää työtä tekevät ammattilaiset ansaitsevat työstään palkan, jolla tulee toimeen.”, Suomela painotti.

Vihreiden Atte Harjanne: Energian rooliin taloudessa on Venäjän hyökkäyssodan myötä herätty uudella tavalla21.5.2022 11:28:58 EEST | Tiedote

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne piti yhden avauspuheenvuoroista Vihreiden puoluekokouksessa 21.5.2022. Puheessaan Harjanne painotti, että päästötöntä, kestävää tuotantoa on nyt vauhditettava niin paljon kuin mahdollista. Harjanteen mukaan energian rooliin taloudessa on Venäjän hyökkäyssodan myötä herätty uudella tavalla.

Iiris Suomela: Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta21.5.2022 11:23:19 EEST | Tiedote

– Valtaosa Venäjän vientituloista tulee energiasta. Ennen sotaa esimerkiksi Suomen öljystä 90% tuli Venäjältä. Avainkysymys on, että millä venäläinen fossiilienergia korvataan jatkossa. Kaikista typerintä olisi juosta nyt toisen hirmuvaltiaan syliin. Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta, sanoi vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela tänään vihreiden puoluekokouksessa Joensuussa.