Iiris Suomela: Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta

– Valtaosa Venäjän vientituloista tulee energiasta. Ennen sotaa esimerkiksi Suomen öljystä 90% tuli Venäjältä. Avainkysymys on, että millä venäläinen fossiilienergia korvataan jatkossa. Kaikista typerintä olisi juosta nyt toisen hirmuvaltiaan syliin. Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta, sanoi vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela tänään vihreiden puoluekokouksessa Joensuussa.

– Onneksi olemme pyrkineet fossiilienergiasta eroon jo pidempään. Muuten olisimme nyt paljon vaikeammassa tilanteessa. Venäjä katkaisi maakaasun tulon Suomeen ja saattaa toimia samoin myös laajemminkin, Suomela kertoi.

Hallitus on tehnyt lukuisia suuria panostuksia vihreän siirtymän edistämiseksi ja riippuuvuuden vähentämiseksi fossiilisista polttoaineista. Tavoitteena on, että fossiilinen energia korvattaisiin kotimaisilla uusiutuvilla energianlähteillä.

–  Jatkossa yhä useampi voi säästää arjen kuluissa vaihtamalla öljykattilan maalämpöön tai diesel-auton sähkö- tai kaasuautoon. Samalla vauhditetaan tuulivoiman rakentamista, edistetään vetytalouteen siirtymistä ja sähköistetään teollisuutta, Suomela sanoi.

Venäläisestä fossiilienergiasta luopuminen tapahtuu nyt poikkeuksellisen kovalla vauhdilla, mikä tulee varmasti näkymään myös energian hinnoissa. Nousevat hinnat taas johtavat suurempiin energiaverojen tuottoihin. Vihreät esittävät energiarahaa, jolla osa valtion saamista verotuotoista palautettaisiin niitä eniten tarvitseville kansalaisille.

–  Hintojen raju nousu osuu kovaa erityisesti pienituloisiin. Ihmisiä on tuettava tässä kriisissä. Tähän vihreät on esittänyt laajaa keinovalikoimaa - esimerkiksi suoraa rahallista tukea maalla asuville pienituloisille suomalaisille energiarahan muodossa, kuvasi Iiris Suomela tilannetta.

Samankaltaisia ehdotuksia on tehty myös muualla Euroopassa. Esimerkiksi Saksa päätti ottaa käyttöön satojen eurojen kertakorvauksia ihmisille energiakriisin myötä.

–  Energiarahan lisäksi Saksa laskee joukkoliikenteen kausilippujen hintaa väliaikaisesti yhdeksään euroon kuukaudessa. Suunnan pitäisi olla sama myös Suomessa. Olemmekin tukeneet joukkoliikennettä mittavasti niin koronan kuin Ukrainan sodan myötä. Viimeksi eilen julkistimme uuden tukipaketin, kertoi Suomela.

Lue Iiris Suomelan koko puhe täältä: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/iiris-suomelan-puhe-vihreiden-puoluekokouksessa-joensuussa-21-5-2022/

Vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto: Lapsille kesän puistoruokailu koko maahan23.6.2022 11:57:49 EEST | Tiedote

Vihreät esittää, että Suomen jokaisessa kunnassa tulisi tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin, kirjoittaa Outi Alanko-Kahiluoto Vihreässä blogissa. Hurja inflaation kiihtyminen ja ruoan hinnan nousu osuu kipeästi pienituloisiin lapsiperheisiin, eivätkä kaikki lapset saa kesäaikaan lainkaan lämmintä ruokaa. Suomen jokaisessa kunnassa tulisi Alanko-Kahiluodon mukaan tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin. Helsingissä puistoruokailu täytti tänä vuonna jo 70 vuotta.

Vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat hallintovaliokunnassa: Paperittomien kertalaillistaminen kannatettavaa22.6.2022 13:36:02 EEST | Tiedote

Eduskunnan hallintovaliokunta antoi tänään lausunnon työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle yhdenvertaisuusvaltuutetun kertomuksesta eduskunnalle. Yhdenvertaisuusvaltuutettu ottaa kertomuksessaan kantaa muun muassa paperittomien asemaan. Valtuutettu katsoo, että Suomeen ennen vuotta 2017 saapuneiden ja täällä edelleen vailla oleskelulupaa olevien oleskelu tulisi virallistaa erillislailla. Vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat kannattavat valtuutetun ehdotusta eriävässä mielipiteessään.

Kansanedustaja Noora Koponen: Tuetaan nuorten mielenterveyttä ottamalla käyttöön 100€ kulttuuriraha!21.6.2022 14:50:27 EEST | Tiedote

“Kulttuurin käyttämisen positiivisilla vaikutuksilla mielenterveydelle on laaja tutkimusnäyttö. Taide ja kulttuuri parantavat tunteiden säätelyä, kehittävät selviytymiskeinoja ja madaltavat stressihormonien tasoja fyysisten terveyshyötyjen lisäksi. Tämä alentaa pitkässä juoksussa sotepalveluiden käyttöä. Kulttuurin kuluttamisen lisääminen on siis tehokasta hyvinvointitaloutta”, Koponen sanoo.