Ikäihmisen kodin tulisi olla vaaraton – If tarjoaa vanhusten luona käyville nuorille turvallisuustietoa Gubben kummiyhteistyön kautta

Moni ikääntynyt haluaa asua kotonaan niin pitkään kuin mahdollista. Koti on kuitenkin yleisin tapaturmapaikka vanhusten keskuudessa. Vakuutusyhtiö If haluaa edistää ikäihmisten turvallista asumista ja on käynnistänyt kummiyhteistyön Gubbe-vanhuspalvelun kanssa, joka palvelullaan pyrkii myös pidentämään ikääntyneiden mahdollisuutta kotona asumiseen. Kolme vuotta sitten perustetun startupin missiona on mahdollistaa ikäihmisille onnellisempi ja aktiivisempi vanhuus sekä nuorille merkityksellistä osa-aikatyötä.

Vanhuksille sattuvia tapaturmia voidaan estää merkittävästi kiinnittämällä huomiota kodin turvallisuuteen sekä sisä- että ulkotiloissa. If tarjoaa Gubben kummiyrityksenä arjen turvallisuutta edistäviä vinkkejä ikäihmisten luona vieraileville gubbe-nuorille, jotta sekä nuorten että vanhusten tietoisuus arjen turvallisuuden parantamisesta lisääntyisi.

Tapaturmia voidaan estää pienillä teoilla

Gubbe on valinnut Ifille kummivanhukset, joiden luona nuoret sydänystävät eli ”gubbet” vierailevat säännöllisesti auttaen arjen askareissa ja pitävät ikäihmiset aktiivisina mahdollistamalla heille esimerkiksi liikkumisen kauppaan, apteekkiin tai läheiseen puistoon. Ifin tarjoamilla vinkeillä nuoret voivat käynneillään havainnoida ikäihmisten kotien turvallisuutta, esimerkiksi tarkistamalla palovaroittimen toimivuuden.

– Kotona asuvat ikäihmiset ovat usein omatoimisia ja puuhailevat itsekin mielellään arjen askareita. Yläkaapeille kurotellessa keittiöjakkaralta horjahtaminen ja rännejä putsatessa tikapuilta tippuminen ovat esimerkkejä kotitapaturmista, jotka korostuvat ikäihmisten kohdalla, kuvailee Ifin viestintäjohtaja Ainomaija Pippuri

Ifissä nähdään tärkeänä, että nuoret oppisivat tunnistamaan, miten helposti vanhusten kodin turvallisuutta voidaan parantaa. Sijoittelemalla kodin tavarat kaapeissa alahyllyille tai pyytämällä ulkotöihin ulkopuolista apua voidaan estää yleisimpiä ikäihmisille sattuvia henkilövahinkoja kuten horjahtamisia, kaatumisia ja liukastumisia. Tällaisten tilanteiden ennaltaehkäisyssä gubbe-nuorella on merkittävä rooli. Säännöllisillä käynneillä nuori voi auttaa ikäihmistä tekemään muutoksia kotiin, jotta siellä asuminen on turvallisempaa.

– Jo pienilläkin muutoksilla voidaan välttää kotona kompastumisia, esimerkiksi siirtämällä pienet ja liukkaat matot syrjään ja sijoittamalla maton reunat huonekalujen alle. Voisi myös olettaa, että kodin tunteminen turvalliseksi edistää onnellisen vanhuuden kokemusta, toteaa Pippuri.

Palovaroitin tarvitsee vuosihuollon

Ikäihmisten omaisuusvahingoissa korostuvat kaatumisten seurauksena esimerkiksi silmälasien rikkoutumiset. Yleinen vahinko on myös horjahtaessa tuen ottaminen kevyestä esineestä, esimerkiksi televisiosta, joka putoaa lattialle.

–  Suurempina vahinkoina ikääntyneiden kodeissa korostuvat auki jääneen hanan aiheuttamat vesivahingot sekä päälle unohtuneen lieden aiheuttamat savu- ja palovahingot, Pippuri kertoo.

Muille ihmisille aiheutetut vastuuvahingot voivat muodostua mittaviksi, jos vesi pääsee valumaan talon alempiin kerroksiin tai palo leviämään naapuriasuntoon.

– Palovaroittimen pariston vaihtaminen voi olla ikäihmiselle haasteellista, joten haluammekin kannustaa jokaista tarkistamaan palovaroittimen kunnon läheisen vanhuksen luona vieraillessa. Palovaroittimen vuosihuolto on edullinen kustannus verrattuna palovahinkoihin, henkilövahingoista puhumattakaan, toteaa Pippuri.

Lisätietoja:

Ainomaija Pippuri