Kiertoa Oy / Kiertonet

Ilmaiset kalusteet kiinnostivat Vantaalla – “Ennen avaamista ovien takana oli jono”

Ylijäämäkalusteiden Annetaan-päivään, Vantaan Kielotielle, on saapunut runsaasti väkeä perjantaina puoliltapäivin. Annetaan-päivä on Vantaan kaupungin ja Kiertonet.fi -sivuston yhdessä järjestämä tempaus, jossa purkuun menevän vanhan virastotalon loput ylijäämäkalusteet annetaan niitä tarvitseville.
Saara Nykänen ruuvasi irti pöydänjalkoja kuljetuksen ajaksi. Hänen mukaansa Annetaan-päivä on Vantaan kaupungilta ja Kiertonetiltä hieno tapa toimia kiertotalouden edistämiseksi.

Sisäänkäynnin edustalla toimistotuolissa istuu tyytyväisen näköinen mies.

“Ehdin napata hyvän toimistotuolin”, kertoo tuolilla istuva Ano Päivinen.

Hän kertoo tuolin olevan menossa perusteilla olevaan ohjelmistoyritykseen.

“Harmi, kun ei voi ottaa enempää, sillä vielä ei ole löytynyt sopivaa toimistotilaa”, Päivinen sanoo.

Annetaan-päivässä kalusteiden hakijoita opastamassa ja auttamassa oleva Sami Varis, Muuttohaukkojen muuttopalvelusta, on positiivisesti yllättynyt kävijämäärään.

“Parikymmentä ihmistä oli jonottamassa, kun tulimme avaamaan ovia ennen kahtatoista”

Hänen mukaansa tapahtuman suosio kertoo ihmisten mielipiteestä kiertotaloutta kohtaan, kun hakijoita on paljon paikalla.

Sisällä akkuruuvivääntimen kanssa varustautunut Saara Nykänen irroittaa pöydänjalkoja kuljetusta varten.

“Tämä on Vantaan kaupungilta ja Kiertonetiltä hieno tapa toimia. Ihan mahtavaa, että on olemassa tuollainen julkaisualusta”, Nykänen sanoo.

“Haluamme käyttää rahat olennaiseen ja kiertotalous on muutenkin arvojemme mukaista”.

Nykänen työskentelee kuntien nuorisotyöntekijöille yhdenvertaisuutta ja rauhankasvatusta kouluttavassa Rauhankasvatusinsituutissa Helsingissä.

Kiertotalouden edistäminen on monille muillekin yksi syy saapua Vantaan kaupungin ja Kiertonetin Annetaan-päivään. Tyttöjen ja naisten asemaa edistävän Nicehearts ry:n Riikka Räikkönen ja Sanna Heikkinen ovat löytäneet uuteen toimistoon hissipöydän ja pari laatikostoa.

“Hienoa, että löysimme Annetaan-päivän Facebookista”, Heikkinen sanoo.

Naiset kertovat pyrkivänsä hankkimaan kalusteet kierrätettyinä.

“Otamme vain sen, mitä todella tarvitsemme”, Räikkönen sanoo.

Vantaan kaupungin tilakeskusjohtaja Pekka Walleniuksen mukaan päivä oli pääosin onnistunut.

“Olemme tyytyväisiä, sillä Annetaan-päivä oli vilkas. Ihmiset löysivät sieltä itselleen hyvää tavaraa”, Wallenius kertoo tyytyväisenä.

Vantaan kaupungin Kielotie 13:sta toimisto- arkistotilarakennus puretaan, ja tilalle rakennetaan uudet tilat. Vanhan rakennuksen purku alkaa marraskuussa.

Väistötiloihin kaupunki vei kaiken tarvitsemansa kalustuksen, jonka jälkeen työntekijöillä oli mahdollisuus ostaa kalusteita purkua odottavista tiloista. Ylijäämäkalusteilla täytettiin myös Vantaan työllisyyspalveluiden ylläpitämän kalustekierrätyksen varasto. Loput kalusteet laitettiin myyntiin Kiertonet.fi -palveluun, joka on verkossa toimiva julkisen sektorin huutokauppa. Kaikkia kalusteita ei verkkohuutokaupassa huudettu, joten viimeiseksi Vantaan kaupunki, yhteistyössä Kiertonet.fi -palvelun kanssa järjestivät Annetaan-päivän perjantaina 25.10 kello 12–20, jossa lopuille kalusteille pyrittiin löytämään tarvitsija kaatopaikan sijaan. Annetaan-päivän sulkemisajankohtaa jouduttiin aikaistamaan parilla tunnilla sähkövian vuoksi.

“Päätimme sulkea ovet turvallisuussyistä, koska sähkövian vuoksi valaistusta ei juuri ollut”.

Wallenius kertoo, että rappuihin hankittiin lisävaloja turvallisuuden takaamiseksi.

Vantaan kaupunki ei järjestä uutta Annetaan-tilaisuutta vajaa kaksi tuntia lyhentyneelle hakuajalle.

“Kaupunki ei ehdi järjestää uutta hakuajankohtaa, sillä kiinteistö siirtyy purku-urakoitsijan hallintaan”, Wallenius sanoo.

Kuvat

Lataa
Nicehearts ry:n Sanna Heikkinen ja Riikka Räikkönen saivat tietää Annetaan-päivästä Facebookin kautta.
Lataa
Ohjelmistoyritystä perustava Ano Päivinen koeistui hakemaansa toimistotuolia purettavan virastotalon edustalla Vantaan Kielotiellä.

Kiertoa Oy / Kiertonet
Vakkurinkatu 1
60320 Seinäjoki

Kiertonet.fi on julkisen sektorin kiertotaloutta edistävä verkkohuutokauppa, jossa julkiset toimijat voivat myydä tarpeetonta omaisuuttaan. Mukana on jo yli 420 julkista organisaatiota – muun muassa yli puolet Suomen kunnista ja kaupungeista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kiertoa Oy / Kiertonet