Ilmarinen lahjoittaa 40 000 euroa nuorten mielenterveyden tukemiseen

Ilmarinen tukee nuorten mielenterveyden edistämistä lahjoittamalla 20 000 euroa Sekasin-chatille ja 20 000 euroa Psykiatrian Tutkimussäätiölle.

Ilmarinen juhlistaa tänä vuonna 60-vuotista taivaltaan suomalaisten eläkkeiden turvaajana ja työelämän kumppanina. Juhlavuoden teemana on nuorten tukeminen työelämään kiinnittymisessä, syrjäytymisen ja työkyvyttömyyden ennaltaehkäisy ja sitä kautta työurien pidentäminen. Myös Ilmarisen tekemät lahjoitukset tukevat nuorten syrjäytymisen ennaltaehkäisyä ja edistävät nuorten työelämään sijoittumista.

Nuorten työkyvyttömyyseläkkeet ovat olleet kasvussa, ja keskeisenä tekijänä on mielenterveysongelmien lisääntyminen. Kehityssuunta on huolestuttava paitsi nuorten, myös eläkejärjestelmän ja koko yhteiskunnan kannalta.

– Korona-aika on lisännyt nuorten huolta ja epävarmuutta, ja mielenterveyden tukemiselle on tarvetta vielä aiempaa enemmän. Lahjoituksilla tuemme tärkeää työtä, jota Sekasin-chat ja Psykiatrian Tutkimussäätiö tekevät nuorten mielenterveyden edistämiseksi, Ilmarisen viestintä- ja yhteiskuntajohtaja Liina Aulin sanoo.

Sekasin-chat tukee nuorten mielenterveyttä arjessa

Sekasin-chat on anonyymi ja ilmainen chat-palvelu 12–29-vuotiaille nuorille. Sen perustehtävänä on mielenterveyden edistäminen ja siihen liittyvien ongelmien ehkäisy. Sekasin-chatin toimintaa koordinoi Sekasin Kollektiivi, jossa ovat mukana MIELI ry, SPR, Setlementtiliitto ja SOS-Lapsikylä. Sekasin-chatin kävijämäärät ja nuorten yhteydenotot ovat olleet voimakkaassa kasvussa.

– Erityisesti korona-aika rajoituksineen on ollut monelle nuorelle hyvin raskasta. Päivittäin Sekasin-chattiin jonottaa yli 600 nuorta, jotka toivovat saavansa apua ja tukea oman pahan olonsa keskellä. Vain osalle heistä pystytään vastaamaan. Lahjoitusten avulla pystymme lisäämään vastaajien määrää ja näin varmistamaan, ettei yksikään nuori jää pahan olonsa kanssa yksin, Sekasin Kollektiivin toiminnanjohtaja Satu Raappana sanoo.

Psykiatrian Tutkimussäätiö edistää mielenterveyden häiriöiden ehkäisemiseksi tehtävää tieteellistä tutkimustyötä

Psykiatrian Tutkimussäätiö tukee tutkimusta, joka edistää psyykkistä terveyttä, työkyvyn säilymistä ja mielenterveyden häiriöiden ymmärtämistä ja hoitoa. Säätiö myöntää apurahoja tieteelliseen tutkimustyöhön, jakaa palkintoja ja tukee tieteellistä julkaisutoimintaa sekä järjestää koulutus- ja keskustelutilaisuuksia mielenterveyteen liittyvistä teemoista. Ilmarisen lahjoitus Psykiatrian Tutkimussäätiölle kohdistetaan käytettäväksi nuorten mielenterveyden edistämiseen liittyvään tutkimukseen.

– Tutkimustyö on tärkeä väline nuorten kasvun, hyvinvoinnin ja mielenterveyden tukemissa. Se tuo ajantasaista ja luotettavaa tietoa niin hoitavien tahojen ja päätöksentekijöiden käyttöön kuin yhteiskunnalliseen keskusteluun. Ilmarisen lahjoituksen avulla voimme lisätä merkittävästi nuorten mielenterveysongelmiin liittyvän tutkimuksen tukemista. Tärkeitä tutkimuskohteita ovat etenkin juuri nyt huolena oleva psyykkinen oireilu, kuten uupumus sekä ahdistuneisuus- ja masennushäiriöt sekä näiden ennaltaehkäisy ja hoito, Psykiatrian Tutkimussäätiön toimitusjohtaja Tiia Pirkola sanoo.

Lahjoitukset tukevat työkyvyttömyyden ennaltaehkäisyä

Ilmarisen yhtiökokous päättää vuosittain yleishyödyllisiin tarkoituksiin tehtävien lahjoitusten määrästä. Lahjoitusvaroilla tuetaan pääsääntöisesti tutkimusta tai toimintaa, jolla pyritään ennaltaehkäisemään työkyvyttömyyttä ja syrjäytymistä, pidentämään työuria sekä edesauttamaan nuorten työelämään sijoittumista.

Lahjoitukset Sekasin-chatille ja Psykiatrian Tutkimussäätiölle jaettiin 14.12.2021 Ilmarisen 60-vuotisjuhlassa.

• Ilmarinen juhlistaa 60-vuotista taivaltaan suomalaisten eläkkeiden turvaajana ja työelämän kumppanina. Juhlavuoden teemana on nuorten tukeminen työelämään kiinnittymisessä ja sitä kautta työurien pidentäminen. Juhlavuoden Mielellään töissä -projektissa nuorten kiinnittymistä työelämään on tuettu monin tavoin. Lue lisää.